ino pi60 vs ino pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Saim

ino pi60 vs ino pi60s

Inläggav Saim » 2003-10-20 10:15

Tjenare,
jag är lite sugen på ett par pi60 eller möjligen pi60s, även om de senare nog kräver ett par månaders sparande först, men det hinner man ju å andra sidan med den leveranstid där är idag.
Tänkte höra med er vad ni anser om dessa högtalare, framförallt jämfört med varandra.
Är det värt skillnaden (30kkr jämfört med 14kkr om man bygger själv) om man har långt ifrån obegränsat med pengar?
Sen är det ju tidsaspekten också. Ett par pi60 utan kabinett kan man få på ett par veckor tydligen, sen får man ju bygga kabinett iofs, men på en månad bör man kunna ha ett par sådana färdiga jämfört med pi60s, som inte kan köpas utan kabinett, och därmed har leveranstid på upp mot året.
Det jag funderar på är att bygga mig ett par pi60 och höra vad jag tycker och ifall jag gillar det jag hör beställa mig ett par pi60s som då förhoppningsvis låter liknande, men förfinat? pi60-na kan man ju sälja sen när man får pi60s isf, och borde inte förlora många tusingar om man byggt dem själv. Låter det som en bra plan?

Sammanfattning: Vad tycks om pi60 vs pi60s?

/Simon

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-20 15:14

Jag är av naturen en som inte vill ge mig in i rekommendationshörnet, men jag kan dra en parallell till mig själv. Jag tittar och funderar ju på ett av Ino Audios större system (dvs pi60s, i56s eller i64z - och lite till ;)). Ett steg på vägen dit var bevsiligen att köpa ett par små piP i monteringssats för att kolla om jag dels kunde montera ihop det hela med tillräcklig precision och sedan under en lägre tid spela på dessa. Allt som en liten förberedelse inför vad som komma skall (eller nå´tt).

Så följande tanke vill jag så hos dig: Varför inte börja med ett par piP för att kolla av om du diggar dom. pi60s är bättre på alla sätt och vis, men deras klangbalans eller vad man skall kalla det, är mycket nära varandra. Plus att ett par piP kan alltid vara bra att ha till datorn ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2003-10-20 16:32

Jo, tanken har slagit mig både en och tio gånger, men jag tror nog att jag är beredd att ta steget direkt upp till ivf ett par pi60. En monteringssats av dessa kostar ju trots allt inte sååå farligt mycket mer än för ett par piP, och jag har ju redan ett par ypperliga datorhögtalare :wink: ,så det känns helt enkelt lite onödigt... jag har redan mina ProAc-kloner som det skulle skära i hjärtat att göra sig av med, och ytterligare ett par högtalare verkar ju dumt då...när man har begränsade förvaringsmöjligheter...Men visst tål det verkligen att funderas på.

Att fråga vad du tyckte om DINA piP är väl kanske onödigt med tanke på att du nu funderar på ett större system ifrån samma konstruktör... :wink:

/Simon

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-20 17:37

Nä fråga inte vad bamse tycker om sina piP, det är så många som kan bli upprörda :wink: :lol: 8)

Finns dock att läsa i bamsefars bekännelser under medlemmarnas system, Mycket läsvärt och tänkvärt (även utan piP) :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2003-10-21 09:24

Hur ser monteringssatserna ut när de levereras? Är det färdiga lådor där bakstycket är löst, eller är hela lådan ihoplimmad så att man får pilla in filtret? Sitter dämpning och dyl på plats?...

/Simon

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-21 10:50

Monteringssatserna, för piP i alla fall, består av: Komplett färdigbyggd låda inklusive faner / lack inplastade utan fingeravtryck, högtalarelement (inkl tätningslist), en rejäl hög med skruvar och delningsfilterkomponenter (inkl anslutningspanel och internkablage). Sedan får man en beskrivning via email från Ino Audio om hur komponenterna skall monteras, och hur allt skall kopplas ihop. Perfekt om man törs, det gick ju bra för mig :roll:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2003-10-21 11:06

Och sedan monterar man in delningsfiltret genom kabinett-hålet till basen eller?

Mvh / Simon

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-21 11:26

Delningsfiltret sätter man fast på basens magnet. Så sen är det bara att dra sladdar till diskanten och anslutningspanelen. Det är rätt gott om plats och inte alls pillrigt.

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2003-10-21 13:10

Ok, jag förstår!

Håller på att flytta till en ny lägenhet nu, men efter det så skulle det inte förvåna mig det minsta om en ino skulle leta sig hem till mig.

Tack för all infon!...

/Simon

MickeN

Inläggav MickeN » 2003-10-21 13:40

piP är hur lätt som helst att slänga ihop men jag måste säga att pi60 är ganska mycket krångligare. Jag lyckades sätta ihop mina pi60 utan större missöden men ganska svettigt var det om jag ska vara ärlig.
Jag vill inte alls avråda från att montera själv, man sparar ju en ganska rejäl peng, men man ska veta att det tar en helkväll att få ihop dem.

/Micke

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2003-10-21 15:31

En helkväll = sparar ungefär 10kkr ....funkar för mig :wink:

Är du nöjd i övrigt Micke?

/Simon

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-21 15:46

Jag skall nog inflika att jag lät det ta mer än en kväll att få ihop mina piP... Detta pga ett antal provmonteringar innan hålen borrades, ett antal mätningar innan elementen slutgiltigt skruvades fast och mycket bra precision på monteringen av basreflexporten.
Best Regards
Bamsefar

Återgå till Generellt om hifi