Moderator: Redaktörer
Har du ett otäckt golv?
ptr skrev:Personligen tycker jag att heltäckningsmatta och överdämpade rum är ganska förskräckligt. Framförallt är heltäckningsmatta otäckt!
Martin skrev:ptr: Jag kan tänka mig att det blir otäckt att sätta in en heltäckningsmatta i ett i övrigt kalt rum tex. Då blir ju akustiken konstig.Det kan tex leda till otäcka fladderekon (mellan väggarna) om man gör så.
dawen skrev:Jag har snart ett nyslipat golv!
Jag trivs inte heller med heltäckningsmattor av estetiska skäl.ptr skrev:Martin skrev:ptr: Jag kan tänka mig att det blir otäckt att sätta in en heltäckningsmatta i ett i övrigt kalt rum tex. Då blir ju akustiken konstig.Det kan tex leda till otäcka fladderekon (mellan väggarna) om man gör så.
Jag har på inget sätt något kalt rum, utan det står bokhyllor vid alla väggar utom bakväggen och två fönster. Mit största problem med heltäckningsmattor är att det är så förbannat fult, jag skulle hellre ta fladdereko än lägga in en heltäckningsmatta på min parkett.
Och med tanke på hur fula dom flesta akustikregleringsprylar är så hyser jag tveksamhet mot sådana med. Men blir man lycklig av att skaffa sig en massa exotiska akustikreglerings atiraljer så vem är jag att ha en åsikt.
Det är kanske vettigt om man bor i en kal betongbunker, men för mitt lyssningsrum har ingen av dom prylar jag testat gett några märkbart positiva effekter (har testat två sorters tubetraps, ett par olika diffusionsskärmar, men jag lämnade tillbaka dom och köpte skivor istället, och det blev jag mycket mer tillfredställd av...)
/ptr
dawen skrev:subjektivisten: Gillaru ekon eller?
Det blir inte lite bättre, det blir MYCKET bättresubjektivisten skrev:dawen skrev:subjektivisten: Gillaru ekon eller?
Ja, jag älskar ekolod, dom är snygga.![]()
Ärligt, jag skiter i det, jag tänker inte ha en ful heltäckningsmatta för att ljudet från min stereo ska bli lite bättre.
Ja för dig borde bakväggen va mycket viktigare att dämpaCallisto skrev:För min del är inte golvet lika känsligt eftersom utstrålningsmönstret från panelerna bidrar med ett mycket litet bidrag till golvreflex i förhållande till konventionella konstruktioner.
Rydberg skrev:Ja för dig borde bakväggen va mycket viktigare att dämpaCallisto skrev:För min del är inte golvet lika känsligt eftersom utstrålningsmönstret från panelerna bidrar med ett mycket litet bidrag till golvreflex i förhållande till konventionella konstruktioner.
ptr skrev:Personligen tycker jag att heltäckningsmatta och överdämpade rum är ganska förskräckligt. Framförallt är heltäckningsmatta otäckt!
Har själv 40 år gammal stavparkett med en 5m2 indo-gabbé matta som golv i mitt 24m2 rum. Och med hjälp av en Iransk (Vetfanvaddenkallas) ulmatta som täcker väggen bakom lyssningsplatsen har jag tillräcklig absorbtion. CD/Bokhyllor som diffusorer längs långväggarna hjälper också till..
/ptr
IngOehman skrev:Observera att även detta inlägg är en extrem förenkling. Rumsakustik är ett mångdimensionellt ämne och inte ett som man kan hantera med tumregler.
Bravo skrev:heltäckningsmattor är otäcka, framförallt ur hälso- och städ- synpunkt
Rydberg skrev:Det blir inte lite bättre, det blir MYCKET bättresubjektivisten skrev:dawen skrev:subjektivisten: Gillaru ekon eller?
Ärligt, jag skiter i det, jag tänker inte ha en ful heltäckningsmatta för att ljudet från min stereo ska bli lite bättre.
dawen skrev:n-puh: På 70-talet la man massa heltäckningsmattor, och se tillbaka på musiken!
subjektivisten skrev:Rydberg skrev:Det blir inte lite bättre, det blir MYCKET bättresubjektivisten skrev:dawen skrev:subjektivisten: Gillaru ekon eller?
Skiter jag i, kommer inte in några fula och äckliga heltäckningsmattor i mitt vardagsrum.
subjektivisten skrev:Rydberg skrev:Det blir inte lite bättre, det blir MYCKET bättresubjektivisten skrev:dawen skrev:subjektivisten: Gillaru ekon eller?
Skiter jag i, kommer inte in några fula och äckliga heltäckningsmattor i mitt vardagsrum.
Bill50x skrev:dawen skrev:n-puh: På 70-talet la man massa heltäckningsmattor, och se tillbaka på musiken!
Det finns massor med bra musik från 70-talet, inget jag är direkt allergiskt mot till skillnad från heltäckningsmattor
David Bowie, Lou Reed, ELO, Andwella, Nucleus, Rod Stewart, Pink Floyd, Henske & Yester, Zappa, Captain Beefheart, Caravan, Eric Clapton, Leonard Cohen, Contact, Miles Davis, Deep Purple, Bob Dylan, Emerson Lake & Palmer, Fairport Convention, CCR/John Fogerty, Gasolin, Grand Funk Railroad, Guess Who, Gyllene Tider, Nina Hagen, Haindling, Hansson & Karlsson, Georg Harrison, Jimi Hendrix, Hot Chocolate, Ebba Grön, Jean-Michelle Jarre, Åsa Jinder, Jobriath, Grace Jones, Rickie Lee Jones, Tom Jones, Janis Joplin, Juice Leskinen, Artie Kaplan, Kraftwerk, Leather Nun, John Lennon, Udo Lindenberg, Ulf Lundell, Maanam, Ola Magnell, Paul McCartney, Meduza, Melanie, Wim Mertens, Nationalteatern, November, Gary Numan, Mike Oldfield, Osibisa, Pacific Gas & Electric, PFM, Pretty Things, Pugh Rogefeldt, Jonathan Richman, The Rolling Stones, Roxy Music, Santana, Simon & Garfunkel, Sky, Patti Smith, Sly & The Family Stone, Steppenwolf, T-Rex, Talk Talk, Trio, The Tubes, Monica Törnell, Magnus Uggla, Uriah Heep, Tom Waits, Yes, Rick Wakeman, The Who, Wishbone Ash, Cornelis Vreeswijk, Yello, X-Ray Spex, Neil Young, Monica Zetterlund, ZZ Top, Fred Åkerström, Bosse Österberg, Stone The Crowes, Tant strul.....
/ B
screen skrev:Hej IÖ!
Jag undrar då (med tanke på allt du nu skrivit om dämpning av rum) om du själv anser att det som du har som demo-rum, är någorlunda optimalt dämpat? Tänker då först på lågfrekvens-regionen.
screen skrev:Eftersom de flesta enl. dej har problem kvar (även de som anser sig har överdämpat)...
screen skrev:...med frekvenser under 200Hz, vad anser du är de enklaste sättet (om vi bortser från helmholtz-absorbenter(stavning?) som absorbent) att absorbera dessa frekvenser med?
screen skrev:Typ: Möbler, Byggnationssätt, eller annat som inte direkt ser för j-vligt ut![]()
screen skrev:Nått tipps kanske du kan förmedla ur bakfickan, även om det är en svår uppgift att få till det inser jag också?
Callisto skrev:Hej Iingvar,
Självklart blir "huvudreflexen" (om man kan kalla det så) mindre och då menar jag riktningsmässigt. Eftersom en diffusor så att säga "splittrar" upp ljudvågen i många olikriktade ljudvågor.
Callisto skrev:Fördelen blir att man inte får den störning som man annars lätt kan få av en reflex som enbart härrör från en plan vägg. Funkar helt suveränt.
Callisto skrev:Kan starkt rekomendera de med bipolära högtalare att använda diffusor bakom och även lite dämpning. Man får helt enkelt pröva sig fram.
ptr skrev:IngOehman skrev:Observera att även detta inlägg är en extrem förenkling. Rumsakustik är ett mångdimensionellt ämne och inte ett som man kan hantera med tumregler.
Bygger inte all diskussion via internet på "extrema" förenklingar?
ptr skrev:Jag, utgår i alla fall i från detta. En diskussion som denna kan i bästa fall ge lite impulser till att man gräver ner sig och studerar den litteratur som finns i ämnet.
ptr skrev:Överdämpade = oskickligt dämpade rum ser jag som liktydigt. I min ringa erfarenhet är överdämpade rum det rum, precis som du säger som har absorbenter som suger åt sig frekvenser över 200Hz.
ptr skrev:Eftersom jag har bort åt 25 års erfarenhet av hur akustisk musik låter i konsertsalen är det den erfarenheten som hjälper mej bedömma hur lyssningomgivningen klingar när inspelningar återges.
ptr skrev:Problemet är som oftast att när man försöker klä erfareheten av hur akustisk musik (Musik i allmänhet) skall låta när den reproduceras blir det ganska tafat. Jag har i alla fall inte kunnat skapa en språklig beskrivande brygga mellan hur det låter när instrumenten klingar i realtid och hur dom låter när dom är inspelade. Ofta blir det allusionsrikt blommigt språk som är svårtolkat..
IngOehman skrev:screen skrev:Hej IÖ!
Jag undrar då (med tanke på allt du nu skrivit om dämpning av rum) om du själv anser att det som du har som demo-rum, är någorlunda optimalt dämpat? Tänker då först på lågfrekvens-regionen.
Ja, det är "någorlunda optimalt dämpat". Visst går det att åstadkomma optimalare miljö ytterligare, men inte med så enkla medel.
Efterklangstiden är extremt kort vid alla frekvenser över 100 Hz, och ståendevågorna därunder har mycket låga Q-värden. Kort sagt - efterklangen sedd spektralt är mycket välbalanserad klangligt. [...]
E skrev:Om man väldigt gärna vill ha sitt trägolv att titta på, eller att låta
damm virvla upp ifrån, så kanske man kan tänka sig någon flexibel
lösning för HiFi-ändamål? Har någon undersökt fleece-plädars
akustiska kvaliteter som golvbeklädnad?![]()
IngOehman skrev:E!
Specificiteter för ett rum har föga med nästa rums problem att göra. Vill man ha hjälp i rumsakustiska frågor kan man hyra mig för detta.
Jag tänker inte frånsläppa mig några tumregel-konstruktioner som resulterar i att förskräckliga rum åstadkommes, det vore verkligen att agera rakt i motsats till min ambition att hjälpa till.
Den enda tumregel som är applicerbar på distans är: Varje rum är unikt, och man måste kartlägga problemen för att kunna lösa dem.
Det gör man inte på distans.
IngOehman skrev:E!
Bli inte ledsen, det blev inte jag.![]()
IngOehman skrev:Jag har inte lust att gå igenom det på internet, för jag vet att det kommer att leda till att många tänker "jaha - det är så man skall göra!", OAVSETT har mycket jag reserverar mig.
IngOehman skrev:Bäst ljud får man när man sitter med respektive öra 10 cm ifrån repektive kanals elektrostathögtalare!
Rydberg skrev:Jag sa inte att du skulle ha den i vardagsrummet, du ska ju ha heltäckningsmattan i det separata lyssningsrummet ju, det planerar iaf jag att ha. I vardagsrummet kan jag nog tänka mig en rörhäck och ett par Carlsson 52.3 samt valiga mattor, men det är ju o andra sidan bara för bakgrundsmusik då......
Bill50x skrev:dawen skrev:n-puh: På 70-talet la man massa heltäckningsmattor, och se tillbaka på musiken!
Det finns massor med bra musik från 70-talet, inget jag är direkt allergiskt mot till skillnad från heltäckningsmattor
David Bowie, Lou Reed, ELO, Andwella, Nucleus, Rod Stewart, Pink Floyd, Henske & Yester, Zappa, Captain Beefheart, Caravan, Eric Clapton, Leonard Cohen, Contact, Miles Davis, Deep Purple, Bob Dylan, Emerson Lake & Palmer, Fairport Convention, CCR/John Fogerty, Gasolin, Grand Funk Railroad, Guess Who, Gyllene Tider, Nina Hagen, Haindling, Hansson & Karlsson, Georg Harrison, Jimi Hendrix, Hot Chocolate, Ebba Grön, Jean-Michelle Jarre, Åsa Jinder, Jobriath, Grace Jones, Rickie Lee Jones, Tom Jones, Janis Joplin, Juice Leskinen, Artie Kaplan, Kraftwerk, Leather Nun, John Lennon, Udo Lindenberg, Ulf Lundell, Maanam, Ola Magnell, Paul McCartney, Meduza, Melanie, Wim Mertens, Nationalteatern, November, Gary Numan, Mike Oldfield, Osibisa, Pacific Gas & Electric, PFM, Pretty Things, Pugh Rogefeldt, Jonathan Richman, The Rolling Stones, Roxy Music, Santana, Simon & Garfunkel, Sky, Patti Smith, Sly & The Family Stone, Steppenwolf, T-Rex, Talk Talk, Trio, The Tubes, Monica Törnell, Magnus Uggla, Uriah Heep, Tom Waits, Yes, Rick Wakeman, The Who, Wishbone Ash, Cornelis Vreeswijk, Yello, X-Ray Spex, Neil Young, Monica Zetterlund, ZZ Top, Fred Åkerström, Bosse Österberg, Stone The Crowes, Tant strul.....
För att ta några exempel från hårddisken.
Om heltäckningsmattor är lika bra som 70-talets musiken - - - hurrahhhh!
/ B
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Bäst ljud får man när man sitter med respektive öra 10 cm ifrån repektive kanals elektrostathögtalare!
Låter som ett par Stax (eller liknande) kommer närmast det idealet då.
Rydberg skrev:Jag sa inte att du skulle ha den i vardagsrummet, du ska ju ha heltäckningsmattan i det separata lyssningsrummet ju, det planerar iaf jag att ha.
I vardagsrummet kan jag nog tänka mig en rörhäck och ett par Carlsson 52.3 samt valiga mattor, men det är ju o andra sidan bara för bakgrundsmusik då......
IngOehman skrev:Du blandar inte ihop med 50- och 60-talen nu?
Ett bra sätt att ta reda på ungefär hur respektive årtionde såg ut är att titta på James Bond-filmer från respektive årtionde. De är alltid väldigt tidstypiska.
Alltså:
Diamantfeber (Diamonds Are Forever), 1971,
Leva låta dö (Live and Let Die), 1973,
Mannen med den gyllene pistolen (The Man with the Golden Gun), 1974,
Älskade spion (the spy who loved me), 1977, och,
Moonraker, 1979.
Förstnämnda med Connory, alla de senare med Moore.
Vh, iö
IngOehman skrev:Att heltäckningsmattor är i det närmaste icke-existerande är därför en helsvensk brist. I nästan alla andra länder är de fortfarande rikligt förekommande.
demo9 skrev:Ur hälsosynpunkt är heltäckningsmatta bättre än parkett eller linoleum eftersom den drar åt sig dammpartiklar, så de slipper man ha i luften i samma utsträckning. Under FÖRUTSÄTTNING att man städar och dammsuger en gång i veckan.
IngOehman skrev:Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Bäst ljud får man när man sitter med respektive öra 10 cm ifrån repektive kanals elektrostathögtalare!
Låter som ett par Stax (eller liknande) kommer närmast det idealet då.
Anders!
Så får man VERKLIGEN INTE citera folk. Din citatteknik får det att verka som om jag sagt motsatsen till vad jag sagt.
Vh, iö
Naqref skrev:Mja jag tror att alla som läste ditt inlägg förstod att du inte menade det.
Magnuz skrev:hajen1 skrev:för välbefinnandets skull ( estetiskt och själsligt ) så bör man skita i heltäckningsmattor
Det är nog snarare precis vad man [i]inte[/] bör göra.
IngOehman skrev:Att heltäckningsmatta är luftpartikel-reducerande är verkligen inte någon myt.
Det har studerats nogsamt.
Det är dessutom en grej som den som vill göra en liten enkel amatörstudie kan undersöka själv, helt utan tillgång till några avancerade mätinstrument. Man har ett lätt uppdrag om man har turen att vara ägare av en liten hemmabio huserande i samma lokal.
(Med hemmabio menas här inte en TV, utan en anläggning med duk och projektor.)
Titta sen på lite film mitt i natten (eller valfri tid på dygnet om perfekta mörkläggningsgardiner är förefintliga) och studera dammpartiklar i projektorstålen. Tag sedan ut förefintliga mattor* och lägg in en heltäckningsmatta och vänta ett par dagar (så luften hinner cikuleras). Kör sedan samma film som tidigare och titta på ljusstålen.
Se och lär.![]()
Vh, iö
- - - - -
*Vanliga mattor som täcker 100% av golvytan är lika bra som heltäckningsmattor, men alla nakna golvytor ökar halten återcirkulerade partiklar.
n-puh skrev:Se nu bara inte ovan som något argument för att avstå från heltäckningsmattor. Det var inte nåt sånt jag ville ha sagt. De däringa spekulativa artiklarna i DN handlade fö om allergirisker tror jag.
hajen1 skrev:Magnuz skrev:hajen1 skrev:för välbefinnandets skull ( estetiskt och själsligt ) så bör man skita i heltäckningsmattor
Det är nog snarare precis vad man inte bör göra.
det är ( inte gott ) men helt acceptabelt. Vill med emfas understryka att detta har inget att göra med min uppfattning om den vedervärdiga heltäckningsmattan
E skrev::D Kopplade inte Magnuz inlägg först...
Så här kan man också citera hajen1:s kommentar:hajen1 skrev:Magnuz skrev:hajen1 skrev:för välbefinnandets skull ( estetiskt och själsligt ) så bör man skita i heltäckningsmattor
det är ( inte gott ) men helt acceptabelt. Vill med emfas understryka att detta har inget att göra med min uppfattning om den vedervärdiga heltäckningsmattan
För övrigt ser jag med spänning fram emot vidare diskussion kring
heltäckningsmatteforskningen. Har Ing. Öhman verkligen koll på de
minsta partiklarna? Duger hans gamla experiment?
Att heltäckningsmattan fångar fler partiklar än det nakna golvet
verkar dock rimligt.
Det var förresten någon som var allergisk mot pollen och damm -
jag kan trösta er med att det är saker som vi människor gärna kan
klara oss utan! Värre måste vara att ha allergi mot jordnötter och
annat gott.
Mvh E*
hajen1 skrev:Magnuz skrev:hajen1 skrev:för välbefinnandets skull ( estetiskt och själsligt ) så bör man skita i heltäckningsmattor
Joodååå MagnuZ!:
IngOehman skrev:Att heltäckningsmatta är luftpartikel-reducerande är verkligen inte någon myt.
Det har studerats nogsamt.
Vår bostad skrev:Marie-Louise Luther på Astma- och Allergiförbundet hävdar att
trägolv är bäst! Det vore farligt om heltäckningsmattan kommer
tillbaka, säger hon.
Vår bostad skrev:De vetenskapliga studier som gjorts på textila mattors inverkan på
hälsan strider mot GUT:s argument.
E skrev:Jag tror att jag missförstod galet i eftermiddags.
Du har ju två motstående urbergsliknande väggar (mellan vilka
hyggliga ståendevågor måste kunna uppstå).
Du har vidare två andra motstående väggar, bägge med
fogskummad lättbetongvägg framför. Två lättbetongväggar alltså.![]()
Vilka väggar är längst ifrån varandraoch
Var står högtalarna?![]()
Är golv/tak också av betong?![]()
Mvh E*
IngOehman skrev:Eftersom du inte bor i mitt demorum, är det möjligen intressantare hur ditt rum ser ut.![]()
Om frågan är hur man skall göra för att kunna få det att blir så bra som möjligt alltså.![]()
Det är först när ett rum börjar bli färdigt som det brukar vara klokt att mäta lite för att se om saker faller på plats som de skall.
screen skrev:Men då kan det ju redan vara kört
E skrev:Det är ju ungefär som att en läkare berättar att så här gjorde vi
för att bota just den här sjukdomen hos den här patienten. Jag
tror inte att folk sätter igång och provar samma metod på sina
egna sjukdomar bara för det.
Mvh E*
Morello skrev:Varför är E så in i baljan nyfiken på IÖ's lyssningsrum?
Att anlita en akustiker är nog lika självklart som att gå till doktorn
egentligen. Man sätter ju som amatör i regel inte igång och tar
prover på sig själv när man känner sig sjuk.
Råd & Rön 2/2006 skrev:Den mjuka mattans återkomst
Heltäckningsmattan är på väg tillbaka. Framför allt ökar försäljningen av
textila golv till offentliga miljöer, men de står även på tröskeln till de
vanliga hemmen. Vi har pratat med förespråkare och motståndare till detta
nygamla golv.
Endast 10 (inkl Tank) av 47 har alltså i dag ett någorlunda [min fetmarkering] täckt golv....
IngOehman skrev:Du har helt rätt, och din förklaring var också mycket bra. Som om jag sagt den själv (vilket jag ju nästan har, fast med andra ord). Det är alltid lika treligt att se att något man sagt båda har hörts och dessutom förståtts.
![]()
![]()
IngOehman skrev:Det skall dock tilläggas att det finns knep att kunna gå runt kravet på 100% matta utan att behöva kompromissa med ljudkvaliteten, men det är en annan historia.
Martin skrev:Mysigt.![]()
Är det Dali x0x högtalare?
Rydberg skrev:Yepp, hon jobbar, jag får återställa till klockan 18 ungefärVee-Eight skrev:Ser ut som att herr Rydberg har FF...
Nej det går inte att substituera ett dämpat golv med ett dämpat tak.Koffe skrev:Skulle man som ett allternativ till matta kunna sätta dämpning i taket?
IngOehman skrev:Ljud uppifrån behövs för att uppnå vad jag kallar "den akustiska förankringen".
För att vi skall kunna uppleva att den ljudbild vi "hör in till" verkligen skall ansluta med det rum vi sitter och lyssnar i (läs: logen, det vill säga vårt lyssningrum) måste vi kunna orientera oss i det sistämnda, vilket fordrar reflektioner. Det är även väsentligt för att kunna få en holofonisk kommunikation i djupled, från inspelningar som har den kvaliteten i grunden.
Golvet skiljer sig på flera sätt från taket. Den som tvekar kan släppa en full kaffekopp 100 ggr, och noga anteckna hur ofta den landar på golvet respektive i taket.![]()
Det ovanstående kan kanske verka helt irrelevant, eftersom ljud som den solidvågrörelse (till skillnad från ytvågrörelse) det är i små sammanhang (ett lyssningsrum) alltså med små skillnader i statiskt tryck mellan olika platser, inte reagerar väsentligt på gravitationen, utan ljudvågorna rör sig lika lätt i alla riktningar. Men då missar man det väsentliga i resonamanget!
Det väsentliga är nämligen att musiker känner av gravitationen. Inte bara känner av, utan påverkas fysikaliskt tvingande av den, och hamnar därför alltsom oftast på golvet, liggande, sittande, sittande på stol eller stående. När man spelar in dem spelar man av de skälet in även golvreflexen, och den får därför inte repeteras vid uppspleningen med mindre än att det då kommer att låta väldigt onaturligt.
Att logen ger en extra takreflex till den inspelade (som beror av en helt annan takhöjd) spelar däremot mindre roll, och är till och med viktigt, för det inspelade taket är bara kod, medan reflexerna från lyssningsrummets tak defacto kommer att komma snett uppifrån, och således exponera ytteröronen från flera olika vinklar än bara framifrån, och vi får chans att uppleva att vi befinner oss i ett riktigt rum.
Sammanfattning: Ett öra är väldigt väsensskilt från en mätmikrofon, och två öron skiljer sig ännu mera!![]()
Vh, iö
- - - - -
PS. Diffusion i taket är dock av godo. Huruvida de där konerna i taket gör jobbet bra kan jag inte uttala mig om, men jag är lätt skeptisk. De verkar inte vara optimala för jobbet. dock är de troligen bättre än att ha ett helt platt stenhårt tak, även om inte heller det skall betraktas som ett överdrivet stort problem.
Det kan faktiskt låta utmärkt bra i rum med helt platta tak, även om det blir ännu bättre med lite lätt tillfixade tak.
Koffe skrev:Rydberg skrev:Nej det går inte att substituera ett dämpat golv med ett dämpat tak.
Snyggt golv - Bättre ljud 1-0
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 39 gäster