Nytt, JBL Project Array

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Nytt, JBL Project Array

Inläggav NNord » 2005-10-12 20:10

Ganska nya prylar detta, vet inte om jag ska tycka om dom, utseendet alltså :wink: :lol: MYCKET anourlunda.

Erbjuder säkert mer spridning i vertikalplanet, medans dom inte läre erbjuda likadan spridning i horizontalplanet :?

Eller vad säger ni?

http://www.jbl.com/home/products/series.aspx?SerId=PTS

Kolla in subben föresten, det är modellen under mina SUB1500 :D Verkar ju lovande faktiskt :D Portade, läre vara ett jäkla drag i en sådan låda 8O 8O

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av NNord 2005-10-12 20:43, redigerad totalt 3 gånger.
NN

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-12 20:13

Ser ju ut ungefär som JBL's cinemaserier. Kan nog vara vettiga!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-10-12 20:22

Dom ser ut som flaskor på lite håll. :lol:

Hoppas de inte låter likadant... :oops:

Näe NN, dessa såg lite ihopslängda och "billiga" ut tycker jag.

Man börjar snart undra om det byggs hursomhelst för att försöka attrahera massan? Frågan är väl om det frambringar några fördelar ljudmässigt eller om det är nys?

Men det är bara min egen personliga uppfattning om första intrycket.

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-12 20:25

Det är samma motorsystem och korgar som används i JBL´s stora arrayer för konserter och cinema, koner, upphängning osv är anpassat för hemmabruk dock.

Det är nog redigt kapabla saker detta.

Baselementet på 14" bygger på samma teknik som i mina K2 även om dessa inte är lika tilltagna.

Det är det jag gillar med JBL, vissa hemmaprylar som dom släpper i USA och Japan, är så jäkla robusta.
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-12 20:29

screen skrev:Dom ser ut som flaskor på lite håll. :lol:

Hoppas de inte låter likadant... :oops:

Näe NN, dessa såg lite ihopslängda och "billiga" ut tycker jag.

Man börjar snart undra om det byggs hursomhelst för att försöka attrahera massan? Frågan är väl om det frambringar några fördelar ljudmässigt eller om det är nys?

Men det är bara min egen personliga uppfattning om första intrycket.

MVH Björn//

Bild

Well, jag kan säga direkt att JBL slänger inte ihop några lådor bara sådär, det är kapabla saker. I detta fall handlar det kanske om en smått begränsad spridning, fast distorsionen är nog riktigt låg. Vem vet, jag spekulerar lite.

Den intresserade kan läsa här, JBL har lagt ut mätningar på högtalarna i designlabbet (hur många gör det?), samt produktblad med mätningar http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... #post68909 Det ser sjukt bra ut, sjukt bra !

Det enda negativa man kan påpeka, är att vissa modeller är designade för att tilltala den Japanska marknaden. Dom är ju galna i horn där, och ett visst sound, det är därför som många JBL-högtalare har omkopplare på baksidan, ett läge för så neutralt ljud som möjligt, och sedan ett läge för at åstadkomma nått sorts "Japan-ljud" :wink:

Text från audioholics

"JBL Project Array - MSRP TBD
We were able to hear the JBL Project Array speakers in JBLs private Hilton suite. They were remarkably clear and we were impressed by the resolution and frequency response of the horn-loaded drivers. These models utilize technologies directly derived from JBL's flagship K2 Series loudspeakers and professional recording studio monitors. Project Array models include the 1400 Array, 1000 Array and 800 Array floorstanding loudspeakers; the Center Array center channel loudspeaker; and the Sub Array powered subwoofer with built-in 1000-watt amplifier.

Paul Bente, president of JBL, pointed out: “Our goal in designing the Project Array loudspeakers was to combine the exceptional dynamic range, transient response and ‘effortless’ quality of horn-loaded compression drivers with the precise imaging, three-dimensional soundstage and articulate low-frequency
impact provided by the finest dynamic drivers. The Project Array series truly offers the best of both designs, along with unsurpassed resolution and a smooth, natural tonal balance that is sure to satisfy the mostdiscriminating home theater enthusiasts and music lovers.”

JBL Compression Driver Technology
The 1400 Array, 1000 Array and 800 Array loudspeakers feature newly designed Bi-Radial horn compression drivers mounted vertically in a freestanding configuration. This design was chosen to eliminate enclosure diffraction effects to provide more stable imaging, along with a wider, more three-dimensional soundstage. The Center Array employs a vertically mounted Bi-Radial compression driver flanked by dual woofers to deliver more detailed reproduction of dialogue and effects, and provide a better sonic blend when multiple Project Array loudspeakers are used in a surround sound home theater system. The configuration we heard was basically four 1000 Array speakers with a center channel and Sub Array.

The vertical Bi-Radial horns incorporate their midrange/high-frequency and ultrahigh-frequency transducers into a unified horn assembly. This design was chosen to optimize the horn’s dispersion pattern and tonal accuracy, both on and off axis. The ultrahigh-frequency transducers used in each model are directly mounted to their loudspeaker diaphragms, achieving high-frequency response to beyond 40kHz. The Bi-Radial design yielded fairly detailed midrange and very clear, open high frequencies without noticeable harshness, even at the rather loud SPL levels encountered in the demo."

Stor bild
http://www.audioholics.com/ces/ces2004/images/DSC00531_000.JPG
NN

Återgå till Generellt om hifi