Kvalitetskabel är bra till vissa saker iaf ...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Kvalitetskabel är bra till vissa saker iaf ...

Inläggav xeizo » 2005-10-13 20:05

Jag snodde mina Marantz Ken Ishiwata-signature kablar från MC-trafon till kopplingen för-slutsteg nu när jag har separata sådana, eftersom jag inte kör sådär jättemycket vinyl slängde jag på en vanlig Claes Ohlsson-standard RCA-kabel på MC-trafon(Technics SH-305MC). Det lät ju ganska bra när man rockade.

Men det var ingen bra kabel.

Jag undrade om tvättmaskinen var på mellan låtarna, men det var den inte, det var värsta subsoniska brummet. Ganska bra förstärkt av att jag körde Bass-EQ på lägsta oktaven. Aj då!

Mina Monster Cable M-350 är alldeles för korta för min nuvarande placering, och så hade alla bra kablar gått åt till mina synthar och mixern. Hmm, bara att rota djupt ner i gamla kabelbackarna tills jag hittade ett ganska långt par av Monster Cable "Interlink" som inte sett dagsljus på sådär 16-17 år.

Kopplade in dom på MC-trafon och en kolsvart djup tystnad inföll nu mellan låtarna, inte ens när jag vrider ner MC-trafon på 3 Ohm brummar det.

I övrigt vill jag inte påstå att det låter speciellt bättre, men det låter bra. Kul är det att man iaf har någon användning av sk dyrkabel = döda allt brum på ett RIAA-steg matat av en MC-trafo :D

Återgå till Generellt om hifi