Uppgraderade signalkablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Uppgraderade signalkablar

Inläggav Callisto » 2003-10-24 17:06

Har kopplat in nya signalkablar i mitt system och lyssnat ganska intensivt och jämfört med mina gamla trotjänare.
De nya kablarna är ett par Nordost blueheaven och mina gamla var Monster cable M1000 (10 år gamla som då var deras bästa kabel).
Jag kan sammanfatta lyssningsjämförelsen såhär.

Det första man direkt la märke till var den något ljusare tonklangen. Har man några "vassa" inspelningar så kan man direkt lägga de skivorna på hyllan. Detaljer i mellan och övre register blommade ut mer. Det blev mera luft runt sångare och instrument och man hörde mer av akustiken från rummet där inspelningen var gjord vilket medförde att detaljer man inte lagt märke till nu plötsligt var mer påtagligt. Mycket trevlig egenskap! I basområdet blev det även mer kontur och tightare. Dynamiskt är kabeln klart bättre och "livar upp" musiken och inbjuder till "stampa takten".

Jag kan helt klart rekomendera blueheaven till system som inte har en alltför ljus klang från början. Till Calliston och Martin logan fungerar det ypperligt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-24 18:11

Trevligt, vänta tills du får höra Quattro Fil 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-24 18:19

Har man några "vassa" inspelningar så kan man direkt lägga de skivorna på hyllan.

Just detta gör att jag inte diggar "den eviga kabelstriden". Varför skall t.ex. en kabel (eller CD-spelare, förstärkare osv) få bestämma att t.ex. vissa skivor är typ "oanvändbara" ???

(btw. även jag hör skillnad på kablar, men det innebär inte att skillnaderna blir mera korrekta för det...)
Best Regards
Bamsefar

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-24 18:54

Rydberg; Ja kan bara tänka mig hur de låter :D .

Bamse; Det är snarare att inspelningen är "dåligt" mixad. Kabeln avslöjar bristerna vid inspelningen och "tar fram mer". Tänk dig att kabeln är ett filter. Bättre kabel = mindre filter och således presenterar ljudet som det ska vara.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-24 19:06

Callisto: Å hej å hå.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-24 20:21

Om nu kabeln släpper fram allt så bra att vissa inspelningar blir "ospelbara"
Är det inte bättre att fixa ett in och urkopplingsbart filter som justerar dom värsta avarterna i dåliga inspelningar så man kan lira plattorna ändå? Några olika inställningar i en parametrisk EQ borde fixa det galant.
Just denna möjligheten ser jag som den stora drivkraften nu att gå från intergerad förstärkare till för&slutsteg.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-24 20:33

Max> Ibland kan en en helt transparent anläggning vara förjävligt :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-24 20:57

Är den aktuella kabeln begåvad med skärm :?: 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-24 21:02

Jag tror att vissa inte kan läsa ordentligt :wink: .
Observera att "mera luft runt sångare och instrument och man hörde mer av akustiken från rummet där inspelningen var gjord vilket medförde att detaljer man inte lagt märke till nu plötsligt var mer påtagligt. Mycket trevlig egenskap! I basområdet blev det även mer kontur och tightare. Dynamiskt är kabeln klart bättre och "livar upp" musiken och inbjuder till "stampa takten"." är värt MYCKET mer än 2 % av min skivsamlingen som låter hårt (vilket de gjorde innan men nu lite mer).
Man måste höra en kabel innan man börjar uttala sig anser jag vilket många här inte verkar tycka, tyvärr.

Hur man kan tycka att en "transparent återgivning är förjävlig" har jag svårt att förstå. Då måste rimligtvis flera andra parametrar vara dåliga.....

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-24 21:07

Callisto> Det var ett skämt, till en känd grupp, öhmmm :roll:

Nej Morello, den är oskärmad.

Man måste höra en kabel innan man börjar uttala sig anser jag vilket många här inte verkar tycka, tyvärr.

Håller 100% med!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-24 21:15

Oskärmad alltså 8O Då kan det ju bli lite hur som helst beroende på RF-nivån där man bor samt elektronikens förmåga att hantera RF/HF-skräp 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-24 22:07

Ibland kan en en helt transparent anläggning vara förjävligt

Ja, om inspelningen är dålig :wink: är å andra sidan inspeningen fantastisk så låter det fantastiskt bra :P
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-25 10:34

Oskärmad alltså Då kan det ju bli lite hur som helst beroende på RF-nivån där man bor samt elektronikens förmåga att hantera RF/HF-skräp
Det flesta verkar få ett bra resultat med den kabeln, så sådär känsligt verkar det inte vara :?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-25 12:09

Låt den inte ligga nära andra oskärmade kablar så fungerar det perfekt.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-25 13:16

Är det inte väldigt underligt att dom inte kan slänga på en skärm när kabeln ändå är så pass dyr :?: , kan det kosta på sin höjd 10:-* m för en god skärm :?:

edit: eller med för det några försämmringar :?:

*I konsument ledet.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-10-28 15:48

Den har väl rätt många ledare om jag inte missminner mig och är dessutom väldigt tunn. Att lägga på skärm på "varje" ledare är opraktiskt och den skulle nog bli ordentligt mkt tjockare med skärm?
Hur kan man anse sig syssla med HiFi om man inte tycker att transparens och ofärgad återgivning är dåligt?
Vissa inspelningar är kassa och de lyssnar man inte på när man lyssnar mer "kritiskt". När man har musik som bakgrund så spelar det mindre roll...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-28 17:46

"Hur kan man anse sig syssla med HiFi om man inte tycker att transparens och ofärgad återgivning är dåligt? "

Öhh, dubbla neggationer där, eller är det jag som har svårt att fatta:
--Hur kan man anse sig syssla med HiFi om man tycker att transparens och ofärgad återgivning är bra?-- Är jag helt ute och vinglar på cykeln i kvällsmörkret?

HiFi = högtrohet => kräver transparens och ofärgad återgivning (färgad återgivning är ju per defenition inte återgivning). Visst, "bra" ljud kan man ju ha ändå. Bra i meningen trevligt, tilltalande. Men det är ju något helt annat det. Jodå!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-28 17:50

Hefty skrev:Hur kan man anse sig syssla med HiFi om man inte tycker att transparens och ofärgad återgivning är dåligt?

För mig är transparens detsamma som "luftigt" ljud med god porträttering av inspelningsakustiken och fritt från lådresonanser från själva högtalaren. Det är väl ganska självklart att man eftersträvar det, iallafall för mig. Ofärgad återgivning är för mig den "nakna" neutrala inspelningen = så som det var tänkt att låta enligt mixerkillen :) Det är vad jag försöker uppnå, den nakna sanningen.

Återgå till Generellt om hifi