paa skrev:Det låter som det skulle kunna vara Bolins tonväggar.
Georg Bolin var kanske inte nån "Högtalartillverkare" av traditionella mått. Det hela började med att nån gitarrist behövde ett bätter slags förstärkning när dom spelade i större lokaler ("Normala" förstärkare låtare jut det "förstärkare"), där för uppfann han "Tonbordet", som i princip skulle vara en förlängning av gitarrens lock -- Jag har alldrig förstått pricipen till 100% -- men den förklaredes som en inverterade högtalare... (?)
http://www.vintage-guitars.se/1970s_Georg_Bolin_Tonbord.htm
Här finns bilder på tonbordet...
Tonväggarna var en ytterligare förlängning av denna princip, lådor på 3-400 liter med en sida med ett granlock försätt med tonribbor. I denna form var dom med akustikförvandlare är regelrätta högtalare. Dom instalationer jag sett, hört och uppleft har varit gjorda i lokaler med mycket "torr" akustik -- med lite elektroniska burkar kan man skapa efterklang i ett sådant rum som för dom flesta öron (med förbundna ögon) tolkas som mycket tilltalande. Jag minns bland annat en test installation, där ett litet rum omvandlades till ett rum med domkyrkoefterklang (2-3 sekunder), och det lät tillräkligt bra för att man skulle klia sig på skulten och undra var man var..
Tyvärr hittar jag inga bilder på nån tonvägg..
När Bolin gick bort för 10 eller så år sedan så talades det om att bilda en stiftelse för att skydda hans patent och uppfinningar, men jag har ingen aning vad som hände i den frågan. Jag minns bara att musikskribenten Oscar Hedlund var en av dom drivande bakom..
/ptr