Ljudet via kabeltv (analog eller digital), hurdant är det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
regent8

Ljudet via kabeltv (analog eller digital), hurdant är det?

Inläggav regent8 » 2006-01-17 15:13

Hej!

Hur är det med ljudet som förmedlas via kabeltv bolagen (UPC i mitt fall)?
Radio tycker jag inte är bra, o använder inte heller den funktionen.
Men ljudet isamband med tvprogram (filmer etc?)

Analog signal använder jag enbart till TV. (Om det nu egentligen är "analog "signal då jag tror att det gör om det hela från UPC ut i nätet).
Ibland är bilden så gräslig att det inte går för sig (bakgrunder blir till sjok som rör sig oberoende av förgrund)

DigitalTV - skaffade detta för att prova kvaliteten. Är inte imponerad av vare sig bild eller ljud. Nu är det ljud jag egentligen undrar över för att se var källorna till o-ljud finns.

Jag har nämligen provat en yamaha ysp-1000 panel, upplevde den intressant men ljudet så torrt o kort.

Jag återgick till mina 2 kanalare och tycker nu att det är torrt o trist för det mesta från TVn.

Är det så att TV-ljud komprimeras och förstörs i allmänhet?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-01-17 15:32

Det varierar nog stort mellan program och även kanaler hur bra det låter, långfilmer över SVT tycker jag brukar låta bra genom digitalboxen. Annat låter som du märkt skräp.

UPC nyare lilla grå digitalbox låter iaf hörbart bättre än den gamla stora svarta men den färgar ljudet hörbart; jag har DVD:n kopplad genom digitalboxen för att det skall bli enkelt att byta bild och DVD-ljudet genom boxen låter märkbart sämre än direktljudet från DVD-spelaren(som är det jag använder).

Återgå till Generellt om hifi