Moderator: Redaktörer
Problemen med klass-d steg som de ser ut idag, som jag har förstått det, är att switchfrekvensen är på tok för låg.daja skrev:Tydligen ska den höga switch-frekvensen ge upphov till distorsion. Men den borde ju inte ge hörbara fel då den ligger utanför vad som kan höras över huvud taget?
Lite rutin borde man ju ha som hifi-recensent och kunna upptäcka om en produkt färgar ljudet över en viss grad. Är det så att vissa är "distorsion-döva" eller är detta ett bevis på att som inte har en aning om vad dom egentligen snackar om?
daja skrev:Men iaf, hur kan det mäta så dåligt när det enligt Stereophile låter så bra?
daja skrev:Lite rutin borde man ju ha som hifi-recensent och kunna upptäcka om en produkt färgar ljudet över en viss grad.
daja skrev:...eller är detta ett bevis på att som inte har en aning om vad dom egentligen snackar om?
daja skrev:Efter att läst många diskussioner här på forumet om det nämda steget har jag en liten fråga. Vilka av er som talar illa om det har hört det? Morello mf... Bara intresserad om ni har belägg för era åsikter.
Hetsporren skrev:OT: Har ägt två st. PS Audio HCA-2 och vet att de är oerhört bra!
Hetsporren skrev:OT: Har ägt två st. PS Audio HCA-2 och vet att de är oerhört bra!
The_Man skrev:Med tanke på på priset på förstärkaren så ska det inte "grumla" till det allra minsta tycker jag
Martin skrev:Det är även sant att stockholm är byggt på en soptipp och att vi använder gammalt avloppsvatten som dricksvatten.
OT: jag pratar om i hela världen. Jag är rätt säker på att vi alla dricker gammalt avloppsvatten. Jag säger inte att det är otjänligt. Stockholm tex har riktigt schysst kranvatten.Nattlorden skrev:Martin skrev:Det är även sant att stockholm är byggt på en soptipp och att vi använder gammalt avloppsvatten som dricksvatten.
Varför de som vet om det kan eliminera chansningar på att reningen funkar genom att helt enkelt köpa rent vatten från annat ställe med bevisligen rent vatten.
Martin skrev:OT: jag pratar om i hela världen. Jag är rätt säker på att vi alla dricker gammalt avloppsvatten. Jag säger inte att det är otjänligt. Stockholm tex har riktigt schysst kranvatten.
Martin skrev: Jag är rätt säker på att vi alla dricker gammalt avloppsvatten. Jag säger inte att det är otjänligt. Stockholm tex har riktigt schysst kranvatten.
The_man: Du pratar verkligen mycket strunt.The_Man skrev:Martin skrev: Jag är rätt säker på att vi alla dricker gammalt avloppsvatten. Jag säger inte att det är otjänligt. Stockholm tex har riktigt schysst kranvatten.
Du har inte varit i norrland va?...en av anledningarna jag flyttade tillbaka till norrland från Stockholm var att det gick inte dricka vattnet, smakar ju som vattnet i en simbassäng....nu dricker man vatten utan några som helst tillsatser
Martin skrev:Jo det är just det den gör. Vi dricker gammalt avloppsvatten men det märks inte därför att "avloppspolynomen" är så pass bortrenade att de inte längre märks.
Martin skrev:The_man: Du pratar verkligen mycket strunt.The_Man skrev:Martin skrev: Jag är rätt säker på att vi alla dricker gammalt avloppsvatten. Jag säger inte att det är otjänligt. Stockholm tex har riktigt schysst kranvatten.
Du har inte varit i norrland va?...en av anledningarna jag flyttade tillbaka till norrland från Stockholm var att det gick inte dricka vattnet, smakar ju som vattnet i en simbassäng....nu dricker man vatten utan några som helst tillsatserJag har varit massor i norrland (nästan varje år) och kan intyga att vattnet i boden smakar mest klor av allt dricksvatten jag provat i sverige.
Jag tror jag har skrivit om det här tidigare (ber om ursäkt i sådana fall), men en sak som jag tyckte var intressant var när man på Stereophile mätte på en interconnect-kabel som en mycket erfaren recensent i en översvallande artikel kallade "one of the greatest technological breakthroughs in high-performance audio that I have experienced in my audiophile lifetime" (den hade även aktiva komponenter).daja skrev:Men iaf, hur kan det mäta så dåligt när det enligt Stereophile låter så bra? Blev ju iaf Class A listat. Lite rutin borde man ju ha som hifi-recensent och kunna upptäcka om en produkt färgar ljudet över en viss grad. Är det så att vissa är "distorsion-döva" eller är detta ett bevis på att som inte har en aning om vad dom egentligen snackar om?
Mayro skrev:ja.. Detta om mäta rätt o mäta fel osv... Ibland undrar man hurvida en del ens lyssnar på musiken. För OM man ratar en stärkare eller vad som helst för petitesser så torde man skriva ihjäl sig över skivorna som säljs. Men där är det snuskigt tyst...lite tjafs om mastringstekniken är det ända som kommer i återkommande tjat..
Mayro skrev:så skaffar man det mest färgande som finns så kan man få en snudd garantera trevlig musiklyssning. Skaffar man det mest korekta så kan man garanterat lira möjligen två skivor per 100 man äger med behållning..
Sanny_X skrev:Mayro skrev:så skaffar man det mest färgande som finns så kan man få en snudd garantera trevlig musiklyssning. Skaffar man det mest korekta så kan man garanterat lira möjligen två skivor per 100 man äger med behållning..
Och vips, så förstår man varför den mannen hamnar i konflikter med folk som gillar HiFi.
Hetsporren skrev:Jag håller med Mayro här, såtillvida att ungefär 2 av 100 CDs i min
skivsamling skulle vinna på att åtetges helt neutralt och ofärgat...
Jag gillar hifi, jag gillar musik men inte ljudkvaliteten på mina CDs
Nattlorden skrev:måste i så fall betyda att du har fel musiksmak för att hålla på med hifi...
Sanny_X skrev:Ni som gillar "färgat" ljud; är det någon speciell färgning som är bättre, eller funkar det med vilken som helst? Jag menar, är det något speciellt som behöver "fixas till" eller gäller det att det inte låter "för klart" så att bristerna i inspelningen hörs?
När jag var yngre gillade jag hängmatta på eqn, mycket bas och diskant och lite mellanregister. Är det nåt sådant ni menar?
Mayro skrev:Det finns inga rätt i detta myller av skit som produseras.
Nattlorden skrev:Mayro skrev:Det finns inga rätt i detta myller av skit som produseras.
Ah, du HAR förstått hur förstärkaren jobbar trots allt!
Mayro skrev:tjafset beror nog på en hållning ifrån en sida att man har patent på vad som anses rätt.. Men den debatten behövs nog inte tas igen.. Jag har lovat nagref att bli snällare här.. inte helt snäll. Men snällare..![]()
Ska faktiskt även hålla det löftet också..![]()
![]()
Men OM skivorna låter klart roligare samt bättre så är jag berädd att lira med eq.. med exakt vad som helst.. Så länge skivorna i sin helhet är det som är problemet så anser jag genvägar fullt acceptabla..
Jag minns väl debatterna att tonkontroller inte va ok.. Och ändå lirade allt med tonkontroller snudd bättre än highend som var utan..
Idag börjar mycke inom highend få tonkontroller igen via filter osv på högtalare o filter.. Eller på förstegen... Rummskorrektion kallas detta numera. Och vipps så va det rumsrent...
Det finns inga rätt i detta myller av skit som produseras. Så INGEN kan säga man har patent på rätt eller fel.. Man kan enbart säga saker lirar bra eller dåligt tyvärr..
Så jag för min del kommer lira med eq snart om inget drastiskt händer.. Rätt eller fel skiter jag högaktningsfullt i..
Kallas det sedan för färgat eller hängmatta så.. Ok för mig. bara mina skivor är skoj o trevliga att avnjuta med min goa dam Lena på kvällanrna då ungarna släpper oss för vuxenstunder i soffan..
Tobbe, du är nog allt en en LTS:are i både själ och hjärta!
Är man inte ute efter något som skall hålla "livet ut", så spelar det liten roll med färgningar. Det är som förälskelser med kvinnor... tänker man inte gifta sig med dem så kan man ha en romans med många även om de har egenheter som man skulle reta ihjäl sig på i ett längre perspektiv.
IngOehman skrev:ofärgat nog är bra om det skall hålla i längden.
Hetsporren skrev:IngOehman skrev:ofärgat nog är bra om det skall hålla i längden.
Om vad skall hålla i längden? Musikintresset? Hifiintresset? Apparatintresset? Livsglädjen? Äktenskapet?
Inse nu att det finns olika åsikter om detta med "ofärgad återgivning" som den enda/rätta vägen till Nirvana! Jag tycker att "de ofärgade" visar aldeles för dålig respekt för de människor som uppvisar en annan ståndpunkt eller som försöker påtala att det finns andra minst lika viktiga kriterier att väga in. Vart vill ni komma med denna häxjakt? Ser ni er kanske som hifi-missionärer utsända av någon Gud?
Hetsporren skrev:Om vad skall hålla i längden? Musikintresset? Hifiintresset? Apparatintresset? Livsglädjen? Äktenskapet?
Johan_Lindroos skrev:Personligen har jag märkt att när man når upp i väldigt hög kvalitet på sin avspelningskedja (jo jag är "ganska" nöjd med soundet hemma) så bortfaller mycket av längtan att justera olika inspelningar. De låter bra ändå, man kan höra igenom olika inspelningsmisstag. Anledningen är att man kan höra missarna så pass tydligt, att de ej skapar förvirring för hjärnan, d.v.s. man hör nästan hur ljudteknikerna lagt på lite för mycket/lite reverb där eller där, komprimerat baskaggen, etc.etc. Har man "bara" en "bra" anläggning så har jag märkt att där har folk en tendens till att behöva mer av EQ-åtgärder o.likn., kanske för att det inte är lika lätt att "höra ignenom" vad de inspelningsteknsika felen handlar om....
Hetsporren skrev:IngOehman skrev:ofärgat nog är bra om det skall hålla i längden.
Om vad skall hålla i längden? Musikintresset? Hifiintresset? Apparatintresset? Livsglädjen? Äktenskapet?
Inse nu att det finns olika åsikter om detta med "ofärgad återgivning" som den enda/rätta vägen till Nirvana!
Jag tycker att "de ofärgade" visar aldeles för dålig respekt för de människor som uppvisar en annan ståndpunkt eller som försöker påtala att det finns andra minst lika viktiga kriterier att väga in.
Vart vill ni komma med denna häxjakt? Ser ni er kanske som hifi-missionärer utsända av någon Gud?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 6 gäster