Moderator: Redaktörer
zoddan skrev:Verkar omöjligt att få bas på rätt ställe i mitt rum, fick mina nya högtalare idag och det är samma problem som med mina gamla Carlsson, sitter man på golvet eller i sängen så får man bra bas och mer där till men står man upp mitt i rummet så är basen nästan obefintlig, Hur kan det komma sig att det blir så?. Rummet är nästan fyrkantigt och c:a 18-20kvm.
Bill50x skrev:Jag gissar att du med "fyrkantigt" menar kvadratiskt.
/ B
norman skrev:Callisto skrev:Varför inte skaffa tube-traps och placera ut i hörnen och på mitten utav rummets väggar.
Borde reducera noderna ganska mycket.
Fast dom blir väl gigantiskt stora om de skall ha nån verkan runt 50hz...
Haakan_W skrev:vad är det som säger att ASC inte ljuger?
enkel fysik brukar förklara det mesta...ändå går folk på hokuspokus
Haakan_W skrev:nu orkar jag inte prata mer med otrevliga människor som du...
Haakan_W skrev:måste kännas tryggt för alla bluffmakare att dom har kunder som du...
nu orkar jag inte prata mer med otrevliga människor som du...
/mvh Håkan
Naqref™ skrev:Haakan_W skrev:nu orkar jag inte prata mer med otrevliga människor som du...![]()
Vad är det för argument? Det var ju du som hävde ur dig att ACS kanske inte talade sanning. Kanske läge att visa det då?!
Varför inte skaffa tube-traps och placera ut i hörnen och på mitten utav rummets väggar.

Haakan_W skrev:här är mätningarna:
precis som jag hade förväntat mig....runt 300hz är den effektivast...Varför inte skaffa tube-traps och placera ut i hörnen och på mitten utav rummets väggar.
den meningen är ju fullständigt felaktig om man kollar på mätningarna...
dämpningen vid 50hz är helt värdelös...man lär aldrig ens uppfatta det...
sen om du stoppar in 20st kanske du får lite bättre...men sikken hängmatta du skulle få vid 300hzsåledes kan man säga att enda sättet att komma åt lägre frekvenser utan att förstöra övriga register är med en helmholtz eller eq...allt annat är hokus pokus
Haakan_W skrev:nu har jag inte tid att läsa igenom hela artikeln...men med tiderna hos reflexerna menar du efterklangstid eller?
om det nu är det du menar har vi samma problem där...det krävs stora ytor för att dämpa efterklangstiden och ett par absorbenter i den storleken minskar inte dom med än om du virar in några isoleringsskivor i samma storlek och placerar i rummet (dock är dom väl lite snyggare tubetrapsen)
sen är det intressant detta med absorbenter...att folk köper och tror det ska bli bättre utan att veta vad som är felet? vad är det som ens säger att det skulle bli bättre med dessa?
problem måste lösas på rätt sätt å det är inte via marknadsföringsavdelningen....
zoddan skrev:Och jag fattar inget av vad ni snackar om
Varför måste folk vara så smarta
Haakan_W skrev:tja då är det väl enklare att hänga upp lite gardiner?
att efterklangstiden minskar är ett ganska dåligt exempel på varför man skulle köpa dom...hade man däremot problem uppåt 300hz så kanske dom är lämpligare även om jag hellre hade byggt dämpväggar bakom högtalarna och ev på sidorna för att dämpa första reflexen..men som sagt allt spelar roll man kan inte bara köpa utan att veta vad man vill göra med ljudet![]()
finns tyvärr inga genvägar..fysiken säger att si och så är det och då är det bara att acceptera och köpa saker eller bygga saker därefter...
Callisto skrev:Visst, vi har olika uppfattningar om tube traps.
Att sänka efterklangstid från 1.56 s till 0.51 s vid 60 Hz påvisar bara att tekniken fungerar.
Som jag förstod det så var författaren till denna tråd intresserad av olika metoder för att förbättra ljudåtergivningen i sitt rum.
Jag föreslår tubetraps och får väl själv bilda sig en uppfattning.
piece brother
Att sänka efterklangstid från 1.56 s till 0.51 s vid 60 Hz påvisar bara att tekniken fungerar.
Haakan_W skrev:Callisto skrev:Visst, vi har olika uppfattningar om tube traps.
Som jag förstod det så var författaren till denna tråd intresserad av olika metoder för att förbättra ljudåtergivningen i sitt rum.
Jag föreslår tubetraps och får väl själv bilda sig en uppfattning.
piece brother
ehum sänkte han till 0.51sek med 1st tubetrap? låter som hokus pokus....
Svante skrev:Callisto skrev:Visst, vi har olika uppfattningar om tube traps.
Nja, för att det ska vara vettigt att tala om efterklangstid så måste man vara under schröders gränsfrekvens. Om den ska vara <= 60 Hz och om efterklangstiden är 0,51 s måste rummets volym vara på minst 0,51/(60/2000)^2=560 m3, vilket vid standardtakhöjden 2,4 meter motsvarar en rumsyta på 230 m2.
Hur stort var rummet?
Callisto skrev:Svante skrev:... Om den ska vara <= 60 Hz och om efterklangstiden är 0,51 s måste rummets volym vara på minst 0,51/(60/2000)^2=560 m3, vilket vid standardtakhöjden 2,4 meter motsvarar en rumsyta på 230 m2.
Hur stort var rummet?
15' 4" wide, 19' 2" long, and 7' 10" high.
E skrev:Däremot kan man väl tala om avklingningstid för enstaka eller flera sammanlagda resonanser (till exempel tiden det tar för dem att klinga av 60 dB)? Mäter man avklingningstiden så kan man om jag förstår rätt få fram Q-värde/godhetstal på resonanserna också.
Mvh E*
Callisto skrev:E skrev:Däremot kan man väl tala om avklingningstid för enstaka eller flera sammanlagda resonanser (till exempel tiden det tar för dem att klinga av 60 dB)? Mäter man avklingningstiden så kan man om jag förstår rätt få fram Q-värde/godhetstal på resonanserna också.
Mvh E*
Det är just till -60 dB nivån det avser
Svante skrev:Callisto skrev:E skrev:Däremot kan man väl tala om avklingningstid för enstaka eller flera sammanlagda resonanser (till exempel tiden det tar för dem att klinga av 60 dB)? Mäter man avklingningstiden så kan man om jag förstår rätt få fram Q-värde/godhetstal på resonanserna också.
Mvh E*
Det är just till -60 dB nivån det avser
Mja, vardå? I resonansens buk eller nod? Blir det samma värden på de platserna, tro?![]()
Ett frekvensband runt 60 Hz får förstås en avklingningstid, jodå, men den kommer att variera med platsen i rummet. Rummet har alltså inte en efterklangstid vid så låga frekvenser.
Därför är inte begreppet efterklangstid väldefinierat under Schröders gränsfrekvens.
Callisto skrev:Då får vi väl kalla det för "släptid" eller något annat
E skrev:Oavsett om vi kallar det släptid eller avklingningstid så kanske Callisto vill berätta var i rummet mätningen skett?
Mvh E*
E skrev:Svante skrev:Nja, för att det ska vara vettigt att tala om efterklangstid så måste man vara [s]under[/s] schröders gränsfrekvens.
Svante menar förstås över Schröders gränsfrekvens.
Mvh E*
Haakan_W skrev:här är mätningarna:
sen om du stoppar in 20st kanske du får lite bättre...men sikken hängmatta du skulle få vid 300hzsåledes kan man säga att enda sättet att komma åt lägre frekvenser utan att förstöra övriga register är med en helmholtz eller eq...allt annat är hokus pokus
zoddan skrev:Verkar omöjligt att få bas på rätt ställe i mitt rum, fick mina nya högtalare idag och det är samma problem som med mina gamla Carlsson, sitter man på golvet eller i sängen så får man bra bas och mer där till men står man upp mitt i rummet så är basen nästan obefintlig, Hur kan det komma sig att det blir så?. Rummet är nästan fyrkantigt och c:a 18-20kvm.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], VintageHiFi och 10 gäster