Nu har jag hunnit lyssna en hel del - första intrycket med passiva Jbl 530 var att det lät förvånansvärt bra.
Såhär bra minns jag inte att Jbl 530 låter passivt
Lyssnar lite vidare.... detta blir en ”lyssna och tyck” recension så det är inte vetenskapligt.
Hur låter en klass D förstärkare för 370 :- ?
Tpa 3116D2 positivt:
1. Musiken ”flyter” genom högtalarna på ett naturligt sätt, det låter inte kantigt.
2. Basen är artikulerad och ren. Bra attack i baskaggen på ”river” med Roberta Flack.
3. Allting låter rent, även diskanten. Alla akustiska instrument återges svepande på ett positivt sätt med Jacques Loussiers trio, med rätt klangfärg och väl separerade med tydlig akustik. Motsatsen till kantigt eller grusig återgivning.
Det låter fint även vid lite högre nivåer.
4. Det är en aning lättare att följa basgångarna med tpa 3116D2, jämfört med t amp 150 mkII. Ingen stor skillnad, men den finns där , även vid rätt stark volym på båda förstärkarna. Inga konstigheter egentligen, även mitt crownsteg xli1500 har en smula tightare bas än t amp 150 mkII. Men tpa 3116D2 kostar 370:- crownsteget kostar 3300:- . Nästan tio gånger mer.
5. Ljudet ”släpper” från högtalarna på ett bra sätt med goda inspelningar. Ljudbilden återges svävande och förförande bra. Lite åt rörförstärkarhållet- då menat endast positivt.
Tpa 3116D2 negativt:
1.kan inte utföra mirakel med passiva Jbl 530. De har i passivt utförande en baspuckel vid 125 Hz på ungefär 2 dB. Det hörs med både tpa 3116D2 och t amp 150 mkII.
2. Bara en enda ingång med två RCA honor på baksidan.
—————————-
Dags att koppla in t amp 150 mkII klass A/B steget till passiva Jbl 530.
Lyssnar ett tag och konstaterar att musiken ”flyter” en aning sämre ur högtalarna. Baspuckeln i passiva Jbl 530 stör lika mycket som med tpa 3116D2 . Kanske mer. Basen återges en smula ”fetare ” med t amp 150 mkII. Kanske är det en systemanpassning jag hör- passiva Jbl 530 är redan lite ”feta ” i ljudet och t amp 150 mkII gör att de låter än mörkare och med mer bas. Tpa 3116D2 spelar en smula tydligare i basområdet men det kan möjligen bero på att steget egentligen är neutralt eller tom slankt i basområdet.
Jag kan konstatera att själva högtalarna påverkar mycket. Mer än förstärkarna . Passiva Jbl 530 har inte en spikrak frekvensgång och det hörs. En del påstår att passiva Jbl 530 är väldens bästa stativare, vid tester worldwide. Det är inte riktigt sant. Det låter bra men det finns lite mer att hämta med bättre grejor.
Överlag är jag verkligen positivt överraskad över ljudet med tpa 3116D2. Hade jag inte bättre grejor skulle jag nog kunna leva med passiva jbl 530 och tpa 3116D2. Det låter ungefär som riktigt bra förstärkare och högtalare för omkring 10000:- på hifiklubben.