Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Jag måste ställa en kanske redan besvarad fråga kring slutsatser av mätningar av sinussvep.
Frågan kanske kan placeras i kategorin "jobbigt naiv fråga från inkompetent person", men då får den klassas så:
-Vad säger mätningar av sinussvep? Alltså vad säger de mätningarna om hur högtalaren låter - eller borde låta - när man tvingar den att spela många olika ljud samtidigt? Ett sinussvep omfattar ju alla toner förvisso. Men bara en i taget och bara just sinustoner.
Musik, tal och dylikt består ju av många olika ljud samtidigt.
Är det likafullt så att sinussvepsegenskaper är stumt kopplade till allmänljudegenskaperna?
Strmbrg skrev:Men fortfarande: "Frekvensgången" undersöks ju med en sinuston i taget. Visst, ett jämnt resultat där är nog knappast en indikation på att högtalaren är dålig. Men det man mäter med en sinuston i taget är rimligtvis något som är avsevärt mycket mindre komplext än ljudet av den musik som man kommer att använda högtalaren till att lyssna på. Om högtalaren bara avkrävs att ge ifrån sig en enda sinuston i taget så säger det kanske inte alls något om dess förmåga till detaljupplösning när den får i uppgift att uttrycka sig betydligt mer komplext. Fixar den det med superb artikulation eller börjar den sluddra då? Det har vi ju inte någon aning om.
Perfector skrev:Strmbrg skrev:Men fortfarande: "Frekvensgången" undersöks ju med en sinuston i taget. Visst, ett jämnt resultat där är nog knappast en indikation på att högtalaren är dålig. Men det man mäter med en sinuston i taget är rimligtvis något som är avsevärt mycket mindre komplext än ljudet av den musik som man kommer att använda högtalaren till att lyssna på. Om högtalaren bara avkrävs att ge ifrån sig en enda sinuston i taget så säger det kanske inte alls något om dess förmåga till detaljupplösning när den får i uppgift att uttrycka sig betydligt mer komplext. Fixar den det med superb artikulation eller börjar den sluddra då? Det har vi ju inte någon aning om.
Helt rätt, men om man har en bredbandig brussignal och sedan mäter i ett fönster som sveper hela kurvan så ser man i alla fall hur tonerna påverkar varandra och kan få en mer sanningsenlig kurva om hur det kan låta.
Tänk dig att högtalaren brusar 20- 20000 Hz och att vissa frekvenser dränker andra, då syns det på det man mäter i ett fönster och man kan få en uppfattning om resultatet med musik.
Strmbrg skrev:Perfector skrev:Strmbrg skrev:Men fortfarande: "Frekvensgången" undersöks ju med en sinuston i taget. Visst, ett jämnt resultat där är nog knappast en indikation på att högtalaren är dålig. Men det man mäter med en sinuston i taget är rimligtvis något som är avsevärt mycket mindre komplext än ljudet av den musik som man kommer att använda högtalaren till att lyssna på. Om högtalaren bara avkrävs att ge ifrån sig en enda sinuston i taget så säger det kanske inte alls något om dess förmåga till detaljupplösning när den får i uppgift att uttrycka sig betydligt mer komplext. Fixar den det med superb artikulation eller börjar den sluddra då? Det har vi ju inte någon aning om.
Helt rätt, men om man har en bredbandig brussignal och sedan mäter i ett fönster som sveper hela kurvan så ser man i alla fall hur tonerna påverkar varandra och kan få en mer sanningsenlig kurva om hur det kan låta.
Tänk dig att högtalaren brusar 20- 20000 Hz och att vissa frekvenser dränker andra, då syns det på det man mäter i ett fönster och man kan få en uppfattning om resultatet med musik.
Jepp! Jag är med på det och då blir rimligtvis testet lite mer åt det håll jag åsyftar. Men det där bredbandiga bruset är väl uppbyggd av parallella sinustoner? Närmare, men rimligtvis långt ifrån musik ändå.
Tangband skrev:Hyrde nyss ett par Genelec 8335 över en helg för att mixa några akustiska inspelningar jag gjort, men passade på att även göra lite jämförande lyssningar och mätningar där jag jämförde med mina egna högtalare.
Genelec 8335 är samma monitor som den topptestade 8030c i audiosciencereview, skillnaden är att det sitter digitala delningsfilter i 8335, den är 5000:- dyrare ( par ) och har snävare spec .
Perfector skrev:Strmbrg skrev:Perfector skrev:Helt rätt, men om man har en bredbandig brussignal och sedan mäter i ett fönster som sveper hela kurvan så ser man i alla fall hur tonerna påverkar varandra och kan få en mer sanningsenlig kurva om hur det kan låta.
Jepp! Jag är med på det och då blir rimligtvis testet lite mer åt det håll jag åsyftar. Men det där bredbandiga bruset är väl uppbyggd av parallella sinustoner? Närmare, men rimligtvis långt ifrån musik ändå.
Nu minns jag inte , men det är antingen rosa brus eller vitt brus med en beskriven karaktär man använder.
Det gör att det nog inte riktigt är sinus man spelar upp utan något mer komplicerat, annars skulle det inte betyda någonting alls för slutresultatet
Strmbrg skrev:Perfector skrev:Strmbrg skrev:Jepp! Jag är med på det och då blir rimligtvis testet lite mer åt det håll jag åsyftar. Men det där bredbandiga bruset är väl uppbyggd av parallella sinustoner? Närmare, men rimligtvis långt ifrån musik ändå.
Nu minns jag inte , men det är antingen rosa brus eller vitt brus med en beskriven karaktär man använder.
Det gör att det nog inte riktigt är sinus man spelar upp utan något mer komplicerat, annars skulle det inte betyda någonting alls för slutresultatet
Jo, det skulle det väl? Om man tvingar högtalaren att återge ett vitt brus (om det nu definieras av att alla sinustoner finns med och samtliga i samma nivå, jämför med helt vitt ljus som är alla ljusvåglängder samtidigt och i samma styrka), så är det väl en avsevärd skillnad mot att låta högtalaren återge en enda sinus i taget.
Problemet kanske är om den registrerande utrustningen INTE lyckas avskärma sig från allt utom en ton åt gången när man utsätter den för bruset. Fixar den inte det, utan påverkas av fler toners inverkan, så blir det ju delvis en mätning av den registrerande utrustningens isolationsegenskaper.
Strmbrg skrev:Men hur sker filtreringen i fönstrets sidokanter?
Strmbrg skrev:Men fortfarande: "Frekvensgången" undersöks ju med en sinuston i taget. Visst, ett jämnt resultat där är nog knappast en indikation på att högtalaren är dålig. Men det man mäter med en sinuston i taget är rimligtvis något som är avsevärt mycket mindre komplext än ljudet av den musik som man kommer att använda högtalaren till att lyssna på. Om högtalaren bara avkrävs att ge ifrån sig en enda sinuston i taget så säger det kanske inte alls något om dess förmåga till detaljupplösning när den får i uppgift att uttrycka sig betydligt mer komplext. Fixar den det med superb artikulation eller börjar den sluddra då? Det har vi ju inte någon aning om.
Perfector skrev:Tyvär är inte ett bra mätresultat en garanti för att det låter bra.
På tidigt 80-tal gjorde jag ett besök hos HiFi & Musik för mätning av en egentillverkad högtalare.
Där stod ett par Octab 400, stora rackarns högtalare som hade en nästan spikrak kurva vilket ju borde indikera en fantastisk högtalare att lyssna på.
Tore Rössnäs (Chefredaktör) berättade att den lät torr och tråkig utan luft och klang vilket jag kunde bekräfta efter bara några minuters lyssning.
Den lilla högtalare jag hade med mig var inte lika snygg i kurvan men dom tyckte om den så pass att den kom med i tidningen.
Bifogar mest på skoj det dom skrev.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Tyvär är inte ett bra mätresultat en garanti för att det låter bra.
På tidigt 80-tal gjorde jag ett besök hos HiFi & Musik för mätning av en egentillverkad högtalare.
Där stod ett par Octab 400, stora rackarns högtalare som hade en nästan spikrak kurva vilket ju borde indikera en fantastisk högtalare att lyssna på.
Tore Rössnäs (Chefredaktör) berättade att den lät torr och tråkig utan luft och klang vilket jag kunde bekräfta efter bara några minuters lyssning.
Den lilla högtalare jag hade med mig var inte lika snygg i kurvan men dom tyckte om den så pass att den kom med i tidningen.
Kul! Nu var det nästan lite tävling att få snygga kurvor enligt den metod som användes hos Statens Provningsanstalt. Flera erkänt goda högtalare presterade mindre bra med den mätmetoden. Att Sonabs högtalare och ett antal andra svenska alster hade bäst kurvor berodde väl delvis på att de nästan skräddarsyddes för mätmetoden?
Perfector skrev:Provningsanstaltens Mätrum var de facto mer eller mindre skapad av Stig Carlsson för hans OA 5 som då var den högtalare han hade gjort.
Alla andra hade lite motlut när dom skulle mätas iom det.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Provningsanstaltens Mätrum var de facto mer eller mindre skapad av Stig Carlsson för hans OA 5 som då var den högtalare han hade gjort.
Alla andra hade lite motlut när dom skulle mätas iom det.
Surt. sa räven.
Perfector skrev:Tyvär är inte ett bra mätresultat en garanti för att det låter bra.
Tell skrev:Perfector skrev:Tyvär är inte ett bra mätresultat en garanti för att det låter bra.
Pja den där mäter ju dåligt o kommer uppenbarligen också låta dåligt, för högtalare utan bas är inte användbara alls imo. Hoppas det inte är samma högtalare som du i andra trådar har påstått spelar djupt?
Perfector skrev:5" kan inte ge djup bas.
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:5" kan inte ge djup bas.
Kan den visst det, men kanske inte så starkt.
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:5" kan inte ge djup bas.
Kan den visst det, men kanske inte så starkt.
Perfector skrev:Tell skrev:Perfector skrev:Tyvär är inte ett bra mätresultat en garanti för att det låter bra.
Pja den där mäter ju dåligt o kommer uppenbarligen också låta dåligt, för högtalare utan bas är inte användbara alls imo. Hoppas det inte är samma högtalare som du i andra trådar har påstått spelar djupt?
5" kan inte ge djup bas.
Har du ens läst vad dom skrev`?
Se'n har dom flesta här subbar till högtalare som inte kan gå djupt, så din "kritik" tar jag inte åt mig av.
FBK skrev:Perfector skrev:Tyvär är inte ett bra mätresultat en garanti för att det låter bra.
Kul läsning. 400kr paret då, vad skulle det ungefär bli idag ? (Jag har läst denna tidning sedan 1990)
Tell skrev:Perfector skrev:Tell skrev:
5" kan inte ge djup bas.
Har du ens läst vad dom skrev`?
Se'n har dom flesta här subbar till högtalare som inte kan gå djupt, så din "kritik" tar jag inte åt mig av.
Jo dom skrev nåt om att aukustisk musik skulle låta bra, men det känns ju rätt snävt.
O jo små basar kan utan problem som fler andra redan har kommenterat. Har själv ett par Ino Audio piP här hemma med 4"are som utan problem spelar 30hz-toner på tillräckligt höga volymer i min lägenhet.
Men visst har du rätt, tillsätt en subb så låter det väl bättre. Min poäng var väl dock att mätningar visst kan visa om det låter bra eller dåligt, o baserat på den där mätningen o utan subb så säger jag att dina högtalare låter dåligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster