Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Det är frågan.Att enbart utifrån att ha läst datablad, recensioner, forum , tips vänner och bekanta osv köpa någon hifiprodukt utan att hört den?
För egen del har jag köpt en hel del utan att hört det innan , även högtalare. Jag köper å andra sidan enbart budget hifi och chansar. Men köper du själv tex högtalare utan att hört dem innan? Förstärkare, skivspelare, abonnemang Tidal, banankontakter osv osv . Det var några exempel finns annat man kan köpa inom hifiväg .
Den andra frågan i samband med köp utan lyssnat: Varifrån får du dina fakta som du baserar köpbeslutet på?
När jag köpte en liten Technics förstärkare (SU V45A) i min ungdom , utan att ha lyssnat på den innan så ställde jag helt andra frågor till säljaren än vad jag skulle göra idag om jag skulle köpa något liknande ohört . Utgången , dvs köp, hade nog blivit detsamma . Fast nu baserat på fakta (mer kunskap om förstärkeri) och inte intution och känsla .
I vilket fall , hur gör du när du köper hifi?
Baffel skrev:Det är frågan.Att enbart utifrån att ha läst datablad, recensioner, forum , tips vänner och bekanta osv köpa någon hifiprodukt utan att hört den?
Den andra frågan i samband med köp utan lyssnat: Varifrån får du dina fakta som du baserar köpbeslutet på?
I vilket fall , hur gör du när du köper hifi?
Nattlorden skrev:Ino (vad som nu återstår som jag inte hört...), Benchmark, Holographic Audio, Morellos för- och slutsteg & Bryston-slutsteg skulle jag jag kunna tänka mig köpa olyssnat. Chord DAC/upsampler. Revel Ultima Salon2. Von Schweikert VR-8.
Supra grenuttag och strömkablar.![]()
Frisk skrev:Nattlorden skrev:Ino (vad som nu återstår som jag inte hört...), Benchmark, Holographic Audio, Morellos för- och slutsteg & Bryston-slutsteg skulle jag jag kunna tänka mig köpa olyssnat. Chord DAC/upsampler. Revel Ultima Salon2. Von Schweikert VR-8.
Supra grenuttag och strömkablar.![]()
Jag får nog hålla med helt om din lista. Med undantag av revel och von schweikert då det är produkter jag inte känner till. Skulle även kunna addera Oppo "skivspelare" i den samt en del ytterligare produkter från Bryston så som DAC etc.
Kablar och kontakter i sin helhet efter data eller "pålitlig recension" så som korrekt kontakttryck etc.
Därtill beror det för min del på vad det ska användas till, val av förstärkare att driva ett par surroundkanaler ser jag som mindre kritiskt än att välja till fronthögtalare.
Så länge inte apparaten är defekt har jag svårt att se hur ett lyssningstest i butik skulle kunna ge någon större vägledning.
Egentligen är det nog ganska få saker av de jag köpt jag haft chans att lyssna på innan. Oftast finns ju relevant information i mätningar, finns inte det blir det sällan köp. Okända högtalare vill jag nog dock inte köpa ohört.
Morello skrev:Jag köper ingenting utan relevant och objektiv information.
eljulio skrev:Morello skrev:Jag köper ingenting utan relevant och objektiv information.
Och utifrån ovan resonemang kan du köpa? Vilka märken då?
Morello skrev:eljulio skrev:Morello skrev:Jag köper ingenting utan relevant och objektiv information.
Sådana märken där det finns objektiv information tillgänglig.
schmutziger skrev:Morello skrev:eljulio skrev:
Ok, du använder diy högtalare och dina egna försteg, slutsteg. Riaa med? Så det finns således ingen objektiv information om dessa på marknaden?![]()
Har du några specifika exempel på var du inhämtar denna objektiva information?
Lts har väl ingen lista längre och det är ju bara elektronik ändån.
Baffel skrev:schmutziger skrev:Morello skrev:
Ok, du använder diy högtalare och dina egna försteg, slutsteg. Riaa med? Så det finns således ingen objektiv information om dessa på marknaden?![]()
Har du några specifika exempel på var du inhämtar denna objektiva information?
Lts har väl ingen lista längre och det är ju bara elektronik ändån.
Tvärt om . Det finns väl hur mycket info som helst om data på högtalarelement tex . Tex en väl konstruerad DIY högtalare där man kunnat följa hela byggprocessen
där man kan se hur konstruktionen och högtalaren successivt skapats , där man kan se mätningar utförda osv skulle jag alla dagar i veckan köpa framför ett par högtalare som det "testats" i någon hifiblaska .
Tex , skulle du köpa RSGs högtalare som han ska bygga nu , se:
viewtopic.php?f=3&t=71397
Eller några små stativare där det enda du kan läsa är lyssningstester utförda och ljudet enbart beskrivs i vinprovartermer? Ta nästintill valfri hifiblaska och kolla.
Jag skulle inte tveka en sekund inför det valet i alla fall.
Ted_B skrev:Pi60s var jag ju tvungen att gå på demo för att få köpa
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 53 gäster