Vad kan du köpa utan hört det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Vad kan du köpa utan hört det?

Inläggav Baffel » 2021-01-07 09:35

Det är frågan.Att enbart utifrån att ha läst datablad, recensioner, forum , tips vänner och bekanta osv köpa någon hifiprodukt utan att hört den?

För egen del har jag köpt en hel del utan att hört det innan , även högtalare. Jag köper å andra sidan enbart budget hifi och chansar. Men köper du själv tex högtalare utan att hört dem innan? Förstärkare, skivspelare, abonnemang Tidal, banankontakter osv osv . Det var några exempel finns annat man kan köpa inom hifiväg .

Den andra frågan i samband med köp utan lyssnat: Varifrån får du dina fakta som du baserar köpbeslutet på?

När jag köpte en liten Technics förstärkare (SU V45A) i min ungdom , utan att ha lyssnat på den innan så ställde jag helt andra frågor till säljaren än vad jag skulle göra idag om jag skulle köpa något liknande ohört . Utgången , dvs köp, hade nog blivit detsamma . Fast nu baserat på fakta (mer kunskap om förstärkeri) och inte intution och känsla .

I vilket fall , hur gör du när du köper hifi?

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Vad kan du köpa utan hört det?

Inläggav eljulio » 2021-01-07 09:41

Baffel skrev:Det är frågan.Att enbart utifrån att ha läst datablad, recensioner, forum , tips vänner och bekanta osv köpa någon hifiprodukt utan att hört den?

För egen del har jag köpt en hel del utan att hört det innan , även högtalare. Jag köper å andra sidan enbart budget hifi och chansar. Men köper du själv tex högtalare utan att hört dem innan? Förstärkare, skivspelare, abonnemang Tidal, banankontakter osv osv . Det var några exempel finns annat man kan köpa inom hifiväg .

Den andra frågan i samband med köp utan lyssnat: Varifrån får du dina fakta som du baserar köpbeslutet på?

När jag köpte en liten Technics förstärkare (SU V45A) i min ungdom , utan att ha lyssnat på den innan så ställde jag helt andra frågor till säljaren än vad jag skulle göra idag om jag skulle köpa något liknande ohört . Utgången , dvs köp, hade nog blivit detsamma . Fast nu baserat på fakta (mer kunskap om förstärkeri) och inte intution och känsla .

Intressant fråga. Jag hade tänkt ställa en fråga som liknar din? Ungefär så här: Vilka kommersiella audioleverantörer anser ni är professionella/pålitliga? Det gälla högtalartillverkare, eller vad som helst inom branschen som man kan lita på att att få en adekvat produkt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-07 09:50

Bra ! Det tar vi med som tillägg till min fråga. :D

Skulle tex du tordas köpa , vad ska vi ta ...En begagnad förstärkare för runt 10 000 kr , ohörd, av en privatperson på Blocket ? För 1000 kr? Eller skulle du inte ens tordas köpa , drar till med 8 begagnade banankontakter för 50 kr på Blocket? Var går din gräns?

Vad det gäller begagnat har vi tex Calles Rehifi. Säkert dyrare än att köpa från en privatperson , begagnat, men å andra sidan är pryttlarna då testade och garanti ges. Där kan man också väga in olika produkter och priser i hur och vad man köper.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-01-07 10:04

Ino (vad som nu återstår som jag inte hört...), Benchmark, Holographic Audio, Morellos för- och slutsteg & Bryston-slutsteg skulle jag jag kunna tänka mig köpa olyssnat. Chord DAC/upsampler. Revel Ultima Salon2. Von Schweikert VR-8. En hel del vinysvarvar av div fabrikat. Nakamichi Dragon (vad man nu ska med ett tapedeck idag, men likfullt). NAD 4300 tuner. Peters Ägg.

Supra grenuttag och strömkablar. 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-07 10:12

Jag köper ingenting utan relevant och objektiv information.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2021-01-07 10:17

Baffel skrev:Det är frågan.Att enbart utifrån att ha läst datablad, recensioner, forum , tips vänner och bekanta osv köpa någon hifiprodukt utan att hört den?

Rent generellt, elektronik kan jag köpa ohört, högtalare kan jag inte köpa ohört. Detta eftersom högtalare har såpass stor påverkan på ljudet och har fler parametrar som sällan fångas i tester/omdömen eller mätetal. Elektronik köper jag dessutom oftast begagnat så skadan vid ett ev felköp blir relativt liten.

Fakta för att köpa elektronik ohört får jag genom märkeskännedom och lästa tester/omdömen.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2021-01-07 10:19

Jag har köpt försteg, slutsteg och hörlurar utan att ha lyssnat på dem innan.
För och slutsteg från Emotiva begagnat för att kunna lyssna och se vad hypen var om. Lät bra, brusade och brummade en del, försteget har en del hyss för sig och är satt på skämsbänken...

Hörlurar var mer kvalad gissning då jag hade Grado SR60i sen tidigare och köpte ett par RS1i begagnade.

En dos nyfikenhet och begagnat som inte har någon värdeminskning att tala om så går det utmärkt att testa och se om det är min kopp te eller ej.
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-01-07 10:34

Nattlorden skrev:Ino (vad som nu återstår som jag inte hört...), Benchmark, Holographic Audio, Morellos för- och slutsteg & Bryston-slutsteg skulle jag jag kunna tänka mig köpa olyssnat. Chord DAC/upsampler. Revel Ultima Salon2. Von Schweikert VR-8.

Jag får nog hålla med helt om din lista. Med undantag av revel och von schweikert då det är produkter jag inte känner till. Skulle även kunna addera Oppo "skivspelare" i den samt en del ytterligare produkter från Bryston så som DAC etc.
Kablar och kontakter i sin helhet efter data eller "pålitlig recension" så som korrekt kontakttryck etc.

Därtill beror det för min del på vad det ska användas till, val av förstärkare att driva ett par surroundkanaler ser jag som mindre kritiskt än att välja till fronthögtalare.

Så länge inte apparaten är defekt har jag svårt att se hur ett lyssningstest i butik skulle kunna ge någon större vägledning.
Egentligen är det nog ganska få saker av de jag köpt jag haft chans att lyssna på innan. Oftast finns ju relevant information i mätningar, finns inte det blir det sällan köp. Okända högtalare vill jag nog dock inte köpa ohört.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-01-07 11:00

Frisk skrev:
Nattlorden skrev:Ino (vad som nu återstår som jag inte hört...), Benchmark, Holographic Audio, Morellos för- och slutsteg & Bryston-slutsteg skulle jag jag kunna tänka mig köpa olyssnat. Chord DAC/upsampler. Revel Ultima Salon2. Von Schweikert VR-8.

Jag får nog hålla med helt om din lista. Med undantag av revel och von schweikert då det är produkter jag inte känner till. Skulle även kunna addera Oppo "skivspelare" i den samt en del ytterligare produkter från Bryston så som DAC etc.
Kablar och kontakter i sin helhet efter data eller "pålitlig recension" så som korrekt kontakttryck etc.

Därtill beror det för min del på vad det ska användas till, val av förstärkare att driva ett par surroundkanaler ser jag som mindre kritiskt än att välja till fronthögtalare.

Så länge inte apparaten är defekt har jag svårt att se hur ett lyssningstest i butik skulle kunna ge någon större vägledning.
Egentligen är det nog ganska få saker av de jag köpt jag haft chans att lyssna på innan. Oftast finns ju relevant information i mätningar, finns inte det blir det sällan köp. Okända högtalare vill jag nog dock inte köpa ohört.

Von Schweikert gör du rätt i att inte hålla med om.... Där spelar det ingen roll om de inte når hela vägen fram, där finns andra värden för min del.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-07 11:15

Morello skrev:Jag köper ingenting utan relevant och objektiv information.

Och utifrån ovan resonemang kan du köpa? Vilka märken då?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-07 12:21

Viss information skulle jag absolut skaffa för de flesta inköp, men jag har köpt mycket olyssnat. Senast mina "popboxar" totalt fiasko, men en mycket begränsad ekonomisk förlust. Kablar köper jag ohörda, vad ska jag lyssna efter liksom? Är de för korta eller trasiga när jag kommer hem så byter jag bara. Mina Quad ESL 63 köpte jag i princip olyssnade. Jerker ville gärna spela musik på dem, men jag ville spara den upplevelsen till de var hemma, jag var ändå helt säker på att de skulle låta magiskt. Det enda jag gjorde var att köra ett sinussvep för att kontrollera hur mycket dammskydden rasslade. Skulle jag någon gång sälja dem skulle jag dock avkräva köparen en rejäl genomlyssning och lyser det inte av lycka i vederbörandes jack kommer hen inte få ta dem med sig oavsett pris.

För övrigt så lyssnade jag inte på mina OA52 heller innan jag tog hem dem, men jag hade hört andra exemplar många gånger och visste att det var såna jag skulle ha, fast inte just den dagen :) NAD 208 tog jag hem ohörd efter att ha lyssnat o funderat länge o väl på ett Krellsteg o inte spelade jag många sekunder på min skivspelare heller o mitt svindyra AKAI GXC 760D (kostade en hel sommarjobbsmånadslön) tog jag hem ohört, mina OD11 köpte jag på rekommendation. När jag tänker på det så har jag nog inte lyssnat på någonting i förväg, ha ha, Lodströmförsteget baxade jag hem på ryktet, PrimaLunan hämtade jag på en parkeringsplats i Dalarna... nä, det där med lyssning är nog överskattat, efter två, tre decennier kan man fälla ett slutgiltigt omdöme även en del tror sig kunna göra det efter 73 sekunder ;)

Det enda jag lyssnat länge på före köp var min DAC eftersom jag fick hem den på öppet köp. Och kanske min S.A.T. eftersom den stått hos en polare i många år innan jag tog över den.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-07 12:22

eljulio skrev:

Sådana märken där det finns objektiv information tillgänglig.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-07 12:43

Jag har köpt begagnade försteg/CD/DAC, slutsteg och skivspelare utan att ha lyssnat på dem innan. Jag har förstås inhämtat information från olika håll innan, framförallt från folk jag har förtroende för. Test i tidskrifter/Internet är jag numera lite tveksam till. Det finns rätt många motstridiga uppgifter på vad som är bra. I en annan tråd döms t.ex. Bluesound ut medans en annan källa har den som "recommended".

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2021-01-07 12:48

Morello skrev:
eljulio skrev:

Ok, du använder diy högtalare och dina egna försteg, slutsteg. Riaa med? Så det finns således ingen objektiv information om dessa på marknaden? 8O :D
Har du några specifika exempel på var du inhämtar denna objektiva information?
Lts har väl ingen lista längre och det är ju bara elektronik ändån.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-07 13:11

Egentligen ska man inte köpa något alls ohört, om det nu inte handlar om något betydelselöst/billigt. Streaming-starten med en Squeezebox skedde utan lyssning, mest bara för att hoppa på tåget. Och 500 kronor för en begagnad SB är ju inte så mycket att gråta över.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-01-07 13:20

Allt tydligen. Även fast man lyssnar på förstärkare, högtalare eller annat i en affär så säger det inte så mycket hur det låter hemma. Helst skulle man vilja testa allt först hemma.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-07 13:26

Ja håller med i mångt och mycket i det som sagts.. I princip allt jag köpt har jag inte hört på innan. Måhända högtalare kan nog vara vettigt att lyssna på i sin hemmiljö innan köp. Om den möjligheten finns . Förstärkare mja jo kanske detsamma där.

Jag tycker det är himla kul att testa på lite billigare pryttlar. Har man bara lite koll på begagnatmarknaden så går det, i alla fall för mig , plus minus noll rent ekonomiskt sett. Det är som Lemmy i Motörhead sa: You win some, lose some, all the same to me

Det Morello skrev om att köpa baserat på relevant och objektiv information stämmer såklart även det. Sen på vilka bevekelsegrunder det sker är ju väldigt individuellt. En granne köpte till sin sommarstuga för några år sedan en reciver . Det blev en Yamaha rx 497. När jag frågade om hur det kom sig att han köpte just den , begagnad på Blocket, så sa han
att för den såg snygg ut. Han frågade säljaren om den fungerade bra , sen köpte han den. Tror knappt ens att han läste någonting om den innan köp. Han har den kvar än idag. För övrigt en helt ok sommarstugereciver. Den har jag hört , så den kan jag rekommendera. Brukar gå på Tradera för en sådär 600 - 700 kr däromkring. Prisvärt.
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... -497.shtml

Jag kanske skulle ta och låna den och ha med den i min och FBKs blindtest då vi ska testa olika förstärkare , bla Aiyima tpa3255......he he

viewtopic.php?f=9&t=71226

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-07 14:10

schmutziger skrev:
Morello skrev:
eljulio skrev:

Ok, du använder diy högtalare och dina egna försteg, slutsteg. Riaa med? Så det finns således ingen objektiv information om dessa på marknaden? 8O :D

Tvärt om . Det finns väl hur mycket info som helst om data på högtalarelement tex . Tex en väl konstruerad DIY högtalare där man kunnat följa hela byggprocessen
där man kan se hur konstruktionen och högtalaren successivt skapats , där man kan se mätningar utförda osv skulle jag alla dagar i veckan köpa framför ett par högtalare som det "testats" i någon hifiblaska .

Tex , skulle du köpa RSGs högtalare som han ska bygga nu , se:
viewtopic.php?f=3&t=71397

Eller några små stativare där det enda du kan läsa är lyssningstester utförda och ljudet enbart beskrivs i vinprovartermer? Ta nästintill valfri hifiblaska och kolla.

Jag skulle inte tveka en sekund inför det valet i alla fall.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-07 16:08

Jag vet butiker som säljer högtalare för >100.000 o inte lämnar någon form av öppet köp eller tid att lyssna hemma. Högtalare (o vissa slutsteg) kan vara ganska otympliga att frakta. Köper man dem nya kan de komma i stora trälådor som man inte får in i vilken bil som helst, så hemleverans är väl inte så tokigt. Om man köper högtalare från Ino, har man någon slags returrätt då om man inte skulle bli nöjd? Tänker att de väl i princip tillverkas mot beställning med tanke på leveranstiderna och att de låter bra i demogrottan är kanske ingen garanti för att de låter bra i mitt helkaklade hemma-spa?

Hur många har baxat hem 100 kg högtalare/slutsteg och sedan kört tillbaka dem till butiken?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-01-07 18:56

Jag köper alltid grisen i säcken.
Friskt vågat hälften vunnit, Så tänker jag.

Nä, Men om jag skall vara allvarlig så har jag inte råd att prov lyssna produkter innan jag köper :oops:

Närmsta butik med provlyssning är flera mil bort, Och jag har inte bil.

Sen så tycker jag inte att provlyssning brukare ge så mycket, Rummet påverkar ljudet i alldeles för stor omfattning.

Jag dammsuger däremot förstås nätet på information om produkterna jag är intresserad av innan köp!

Fel blir det förstås ibland. Men jag gör fel köp även i vanliga butiker, Har faktiskt inte kunnat se att det blir fler felaktiga köp på nätet.
Det enda jag kunnat konstatera är att misstagen blir dyrare om man betalar för mycket för varan :wink:

Med ökad kunskap så borde ju fel köpen bli färre, Men om människor ljuger och specifikationer inte stämmer så är det ju inte lätt :oops:

Min EQ är notoriskt dålig, Så jag är fruktansvärt dålig på att känna av om någon ljuger.
Om en försäljare säger att denna varan är prima, När sanningen är att han vet att den är defekt för han har fått tillbaka den flera gånger så tro jag på det :(

Lura mig en gång, Skäms på dig. Men lura mig två gånger skäms på mig -Säger talspråket!
Så jag försöker kompensera min bristande EQ med att vara långsint som en elefant, Jag glömmer aldrig en oförrätt :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2021-01-07 19:13

Baffel skrev:
schmutziger skrev:
Morello skrev:

Tvärt om . Det finns väl hur mycket info som helst om data på högtalarelement tex . Tex en väl konstruerad DIY högtalare där man kunnat följa hela byggprocessen
där man kan se hur konstruktionen och högtalaren successivt skapats , där man kan se mätningar utförda osv skulle jag alla dagar i veckan köpa framför ett par högtalare som det "testats" i någon hifiblaska .

Tex , skulle du köpa RSGs högtalare som han ska bygga nu , se:
viewtopic.php?f=3&t=71397

Eller några små stativare där det enda du kan läsa är lyssningstester utförda och ljudet enbart beskrivs i vinprovartermer? Ta nästintill valfri hifiblaska och kolla.

Jag skulle inte tveka en sekund inför det valet i alla fall.

Blev syftningsfel. Det är som du skriver jag menade, det finns ju inte mycket till objektiva utvärderingar att tillgå därför har morello blivit nödgad att bygga eget!

Sen nej jag hade inte byggt rsg;s högtalare.
Jag hade byggt med 8" och WG antagligen såhär:
viewtopic.php?p=2144559#p2144559

Och som småbarnsförälder så är ALU element inte ett bra val utan då väljer man sb15mfc vilket jag redan gjort och byggt en stativare med den. :D lite sämre men räddninsbar när något barnfinger varit där och tryckt, vilket känns tryggt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-01-07 20:50

Både försteg och slutsteg faktiskt eftersom de inte säljs i Sverige, Conrad Johnson. Ett försteg beggat från Småland, och nästa försteg från Norge, uppgradering från Premier 17 LS till LS2 och hämtade det i Oslo. Efter lyssning på båda hemma såldes LS vidare och LS2 fick stanna.
Slutsteget köpte jag i Stockholm, Premier 350 sa. Hade jagat det länge och fick hjälp av Harryup att hämta upp det och provspela det i Audio Concepts butik. 40 lök olyssnat av mig själv, men det motsvarade förväntningarna. :)
Mina olika dacar från Chord köptes olyssnade, 2Qute fån England begagnat, och Qutest nytt från Sverige.
Ino piP hade jag lyssnat på innan köp men inte i16s, de inhandlades ändå. Var det så att de var bättre än piP så måste de vara något riktigt extra, så tänkte jag. De är fortfarande något extra, i16s. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-07 22:23

Har köpt några olika begagnade drivers och horn för att testa. Har köpt 2 st NAD208 som båda brann upp. Ett begagnat Linn elektroniskt delningsfilter för jag ville testa. I övrigt har jag nog lyssnat på det som jag köpt.

/Harry

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-01-08 20:50

CD-spelare, försteg, slutsteg, radio, phonosteg och dyl.
Sen finns det saker man köper olyssnat pga svårigheten att kunna göra relevanta lyssningar. Såsom skivspelare, tonarm, pick-uper.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-09 02:15

Min första anläggning lyssnade jag på i butik (Hifiklubben) och de efterföljande högtalarna och cd-spelaren lånade jag hem och köpte därefter.
Mina Carlsson OA-50 lyssnade jag på i butik före köp och blev helt trollbunden, det lät så bra!
Pi60s var jag ju tvungen att gå på demo för attköpa :)

Numer läser jag på och handlar därefter olyssnat, men det gäller ju främst elektronik.
Ska jag uppgradera högtalarna så stannar jag med all sannolikhet kvar med Ino.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2021-01-09 10:33

Ted_B skrev:Pi60s var jag ju tvungen att gå på demo för attköpa :)

Påminner om en butik på Karlavägen på 80-talet...

Tillbaka till ämnet.

Om jag ser tillbaka på alla burkar jag haft kan jag inte se någon som helst koppling mellan mängd provlyssning och efterföljande nöjdhet. Senaste köpet gick jag på tidigare goda erfarenheter, renome och publicerade mätresultat. Hittills har det fungerat. Sen slipper man all försäljarskitprat :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-01-09 13:46

Jag köpte ett par högtalare för 80' på postorder utan att ha hört dem! Men jag kände mig rätt säker, det var ett par Quad av ny modell.

Den enda apparat jag lyssnat på innan köp, var mina första Quad, ESL 63. Allt annat har jag köpt blint. Men det har varit kända varumärken.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-11 00:30

Vad kan jag köpa utan ha hört det, får titta i min medlemstråd på Hififorum och återkomma för det är lite annorlunda idag emot förr. Är mer nogrann idag än förr.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-01-11 18:51

Av det jag har idag förhåller det sig sålunda:

Högtalare Magneplanar MG 3.7i köpt utan lyssning
    Slutsteg Accuphase A-36 köpt utan lyssning
    Dac/försteg Chord Hugo TT2 köpt utan lyssning
    Digitalprocessor Chord Hugo MScaler köpt efter lyssning i hemmiljö
    Hörlursset Stax (minns aldrig modellbeteckningen) köpt efter lyssning i butik
    "Strömrenare" Accuphase PS-510 köpt utan lyssning
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-01-11 19:34

Hur provlyssnar man prylar som ingen handlare har i lager? Det torde vara ganska många olika prylar det.
Ju dyrare pryl, desto mindre sannolikhet att den finns hemma.
Ju dyrare pryl, desto mindre sannolikhet att en handlare köper in den bara för att någon vill lyssna på den och kanske köpa.

PS
Dessvärre - men förståeligt - så har handlarna bara en liten bråkdel i lager av allt de som de publicerar på sin hemsida. Det finns ju ofta ingen anledning att beställa från en fysisk butik.
Jo, enda anledningen är väl då man inte har möjlighet att gå direkt på en tillverkare eller en importör. Och det kan man nog sällan göra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi