Intervjuer med hifi-entusiaster/audiofiler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sjansson

Intervjuer med hifi-entusiaster/audiofiler?

Inläggav Sjansson » 2009-02-17 17:16

Hej!

Jag heter Sara Jansson och är doktorand i musikvetenskap vid Göteborgs universitet. Min avhandling handlar om musikteknologi och genus i Sverige från tidigt 1900-tal fram till idag och jag undersöker framför allt handhavande av och samlande på musikteknologi.

Just nu gör jag en delstudie om hifi-entusiaster och/eller audiofiler och söker personer som är intresserade av att ställa upp på intervjuer. Jag intervjuar varje person enskilt och självklart kommer de som deltar att vara anonyma i avhandlingen.

Om någon här är intresserad eller vet någon som kan tänkas vara det skulle det vara till stor hjälp. Ni kan i så fall skicka ett mail till mig eller kontakta mig här med eventuella frågor.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-02-17 17:32

Hej Sara och välkommen till faktiskt.se

Är personligen inte så insatt som många här på faktiskt.se men du har verkligen kommit till rätt forum, om du vill ha vetenskapliga förklaringar på hur saker och ting ligger till. :)

Men får du inte ihop tillräckligt många så ställer jag naturligtvis upp på att svara på lite frågor efter bästa förmåga.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-17 17:36

Jag kan ställa upp på en telefonare.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-17 17:39

Hur tänkte du med genus perspektivet?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-17 17:43

Alexi skrev:Hur tänkte du med genus perspektivet?

Audiofilsällskapet, den sista manliga bastionen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-02-17 17:43

paa skrev:
Alexi skrev:Hur tänkte du med genus perspektivet?

Audiofilsällskapet, den sista manliga bastionen?

:)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-02-17 19:41

paa skrev:Audiofilsällskapet, den sista manliga bastionen?

Jepp! Grabbigare än så här blir det inte.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-17 19:46

Grabbigt? Skulle jag nog inte säga. De flesta här beter sig som k*rr*ng*r.
Om käring vore ett negativt ord alltså.

Men nog finns kunskapen här alltid. Men är det verkligen folk som kan fysiken bakom ljud och återgivning du söker Sara, eller vill du hitta audiofiler?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-02-17 19:56

tvett skrev:Men nog finns kunskapen här alltid. Men är det verkligen folk som kan fysiken bakom ljud och återgivning du söker Sara, eller vill du hitta audiofiler?

Bra fråga.

Användarvisningsbild
Sjansson

Inläggav Sjansson » 2009-02-18 13:20

Tack för många och snabba svar!

Jag kommer PM:a er som är intresserade och ber er som är intresserade av att delta att skicka ett PM till mig med.
Frågorna om hur jag tänker kring genusperspektiv och innebörden av begreppet audiofil känns däremot relevant att diskutera här på forumet.

1. genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins (både för produktion och för lyssnande) koppling till manlighet. Till exempel är skivsamlare, ljudtekniker och audiofiler/hifi-entusiaster ofta män. Det jag är intresserad av är att undersöka hur personer som på ett eller annat sätt är intresserade av, handhar eller samlar på musikteknologi, i det här fallet audiofiler/hifi-entusiaster, förhåller sig till detta.

2. Audiofilbegreppet är svårt att ge en klar definition av, mitt intryck är att det för vissa är närmast ett skällsord och för vissa något klart positivt. Därför, och för att jag vill låta de jag intervjuar ge sina egna definitioner av ord som ex.vis audiofil, söker jag personer som känner att beskrivningen hifi-entusiast och/eller audiofil passar in på dem. Däremot kommer min avhandling inte gå ut på att ge vetenskapliga förklaringar till varför t.ex. vissa kablar anses vara bättre än andra (eller liknande) eller hur olika former av musikteknologi fungerar, utan snarare på att undersöka olika aspekter av samlande på och handhavande av musikteknologi.

Jag hoppas att detta var svar på era frågor, är det något som är otydligt eller något annat ni undrar svarar jag gärna på era frågor här på forumet!

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-02-18 13:40

Du kan dra iväg ett PM till mig. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-18 13:50

Lite spännande vad för sorts frågor det skulle röra sig om. Är det skriftlig intervju eller hur? Kan man hoppa av ifall man inte tycker om inriktningen på frågorna? Får man veto på om informationen skall få användas eller ej efter att ha fått ta del av rapporten (om det nu är explicita case-studies som skrives)?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-18 14:01

Jag är nyfiken och intresserad men vill också ha lite mer info. :)

Tidsåtgång, telefon eller mail.. tidpunkt tex.

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-18 14:02

Sjansson: HiFi-svängen är inte så teknisk som man vid en första anblick kan förledas att tro. Likheten med New Age och liknande är påtaglig. Även fast dom flesta audiofiler inte insett det själva. Men det är väl likdant med dom som håller på med New Age-grejjor. Dom tror att det fungerar...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-18 14:06

Sjansson skrev:1. genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins (både för produktion och för lyssnande) koppling till manlighet. Till exempel är skivsamlare...
Just skivsamlare är mer jämnt könsfördelat iaf den typen av skivsamlande som handlar om musikintresse, mer en det tekniska eller rena samlar intresset.
Själv anser jag mig vara mer musikintresserad än audiofil och tolkar det då som att jag inte passar in i din målgrupp. Den person jag känner som har den största skivsamlingen i sitt hem är tex kvinna och hon bryr sig även om ljudkvaliten, men hon är absolut ingen audiofil utan det är musik hon brinner för.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-18 14:13

Ja, jag har ofta undrat varför det är så få tjejer som gillar hifi.

Audiofil betyder väl just ljudvän och det är väl det vi är här allihop mer eller mindre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-18 14:14

Alexi skrev:
Sjansson skrev:1. genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins (både för produktion och för lyssnande) koppling till manlighet. Till exempel är skivsamlare...
Just skivsamlare är mer jämnt könsfördelat iaf den typen av skivsamlande som handlar om musikintresse, mer en det tekniska eller rena samlar intresset.
Själv anser jag mig vara mer musikintresserad än audiofil och tolkar det då som att jag inte passar in i din målgrupp. Den person jag känner som har den största skivsamlingen i sitt hem är tex kvinna och hon bryr sig även om ljudkvaliten, men hon är absolut ingen audiofil utan det är musik hon brinner för.

Finns det ett motsatsförhållande i det? Man kan väl vara intresserad av båda?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-18 14:15

Max_Headroom skrev:Sjansson: HiFi-svängen är inte så teknisk som man vid en första anblick kan förledas att tro. Likheten med New Age och liknande är påtaglig. Även fast dom flesta audiofiler inte insett det själva. Men det är väl likdant med dom som håller på med New Age-grejjor. Dom tror att det fungerar...
:lol: :lol: :lol:

Men inte här på faktiskt, ju. :D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-18 14:20

Nä de behöver inte vara i motsatsförhållanden, men för mig betyder de inte samma sak iaf. audiofil handlar för mig iaf om någon som är intresserad av de mer tekniska eller själva apparaterna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-18 14:21

Audiofil får man när baslådorna får kylskåpet i gungning. :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-18 14:32

Alexi skrev:Nä de behöver inte vara i motsatsförhållanden, men för mig betyder de inte samma sak iaf. audiofil handlar för mig iaf om någon som är intresserad av de mer tekniska eller själva apparaterna.

Nja, för mig är det nog ljudkvaliteten, inte nödvändigtvis tekniken eller apparaterna. Sen behöver man förstås apparater för att få till (det man tycker är) bra ljudkvalitet, men primärt betyder nog ordet att man vill att ljudkvaliteten ska vara hög.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-18 14:34

Nattlorden skrev:Audiofil får man när baslådorna får kylskåpet i gungning. :P

Hehe... Vilket påminner mig om senaste F/E-lyssningen i Studio Blue. Jag gick ut från studion ett tag och då skramlade det faktiskt i kylskåpet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-18 14:37

Jag tycker fö att du borde intervjua _Fredrik_ om genus. Det verkar finnas lite oklarheter där... :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-18 14:38

jag har en ganska negativ syn på "benämningen" Audiofil.
jag tänker då genast snarare på folk som inte har koll på något av det tekniska och bara köper det dyraste/finsate/ det som alla säger är bäst av allt och hoppas på att det blir bra. testa kablar för 100k, kör med "Uber-disstande" rör steg, köper HiFimöss, Wraps till kablarna och även "ben" till kablarna för att få upp dem från markens elektromagnetiska störningar... 8O

Exakt detta tänker jag på direkt, och ser jag inte som något possetivt alls även om det såklart är upp till var och en hur man vill spendera sina pengar och på vad i en anläggning man lägger tungdpungten.
För mig är detta dock rent vansinne då jag alltid försöker att se saker ur ett rent (ja så rent som möjligt i alla fall ...:P) tekniskt perspektiv.
Jag brukar säga att jag är ljud-entusiast och/eller musik och ljud intresserad (föredrar det senare)

Intressant avhandligt, hoppas det går bra för dig och att du får in många intrvjuer !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-18 14:41

Svante skrev:Hehe... Vilket påminner mig om senaste F/E-lyssningen i Studio Blue. Jag gick ut från studion ett tag och då skramlade det faktiskt i kylskåpet.

Perfekt, bara att ställa in martinin på kylning då!

Användarvisningsbild
Sjansson

Inläggav Sjansson » 2009-02-18 14:44

Piotr och Nattlorden: Intervjuerna sker live och jag ber den jag intervjuar om godkännande för att göra en ljudinspelning av intervjun i fråga. När intervjun är avslutad transkriberar jag den och lämnar över för godkännande. Intervjun kan avbrytas när som helst och är det någon/några frågor man inte vill svara på behöver man inte det.
Tidpunkt bestämmer vi tillsammans (gärna den här terminen men det är ingen nödvändighet), tidsåtgång är svårt att svara på, allt från en halvtimma till flera timmar beroende på hur utförliga svar som ges.

/Sara

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-02-18 14:48

Svante skrev:Ja, jag har ofta undrat varför det är så få tjejer som gillar hifi.

Audiofil betyder väl just ljudvän och det är väl det vi är här allihop mer eller mindre.

Jag med. Mitt svar är att vårt intresse egentligen är ett intresse för tok-optimering. Liksom nästan alla sk. manliga intressen. Vi optimerar och optimerar och optimerar låååångt bortom rim och reson.

Hela forumet är fullt av diskussioner om förbättringar som ligger under vad som är hörbart i en "normal" lyssningssituation. Min blid av kvinnor är att de skulle ha slutat när allt funkar och låter bra. Vi fortsätter oförtrutet. Trots att vi bara hör förbättringarna i medvind och vid fullmåne. Som med kablar till exempel. :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-18 14:54

Faller kanske tillbaka på den gamla klassikern "att kvinnor kan göra fler saker samtidigt"... vilket samtidigt ligger dem i fatet när det gäller extremfokusering... Biologi, någon?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-18 14:56

Precis, håller med Koffe, kvinnor gillar hifi fast kanske bara på ett annat sätt. Annars blir det lite som att säga att "kvinnor gillar inte mat" bara för att de inte är så inne på "äta mest hotdogs på fem minuter"-tävlingar osv osv :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-18 14:58

Med andra ord så ska alltid vi män driva allt till sin yttersta spets ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Nästa

Återgå till Generellt om hifi