Kablar och tweaks

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Kablar och tweaks

Inläggav IngOehman » 2014-01-07 18:40

Detta är en utbruten tråd från "Gratis strömkablar."

Ungefär här börjar diskussionen lämna topic i ovan nämnda tråd, så jag väljer att ta den här posten som språngpunkt för den nya tråden då IÖ har en bra dialog med Patrik82 i samma anda i slutet av den.

/K12

Patrick82 skrev:
IngOehman skrev:Berätta!

Vad är det som gör dem bra?

Att de förbättrar ljudet på olika sätt.

Jomenalltså... Vad är det som gör att de förbättrar ljudet?

Jag undrar alltså inte över skälet till att du tycker att de är bra, utan
vad det är hos dem som gör dem bra, deras konkreta egenskaper alltså.
Hur, i betydelsen med vilka metoder, de är bra?

Hur påverkas ljudåtergivningen?

Själv vill jag ju inte att själva ljuden skall förbättras eller på annat sätt
påverkas (de som musikerna spelade fram alltså). Men jag vill gärna ha
en riktigt god ljudåtergivning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2014-01-08 13:16

IngOehman skrev:Vad är det som gör dem bra?

Suggestion. Ren och skär inbillning alltså. Men jag utgår ifrån att din fråga var retoriskt ställd.

Att så många andra här går på hans bullshit/marknadsföring förvånar faktiskt, då forumet, åtminstone förr, höll en betydligt mer reserverad och stringent nivå.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-08 13:21

Hahaha, jag tycker det är roligt att så många har så svårt att acceptera att det är en KUL GREJ och ska börja lipa över att vi inte kör ett drev mot patrick82 ? :lol:
utan låter honom fortsätta, och att vi dessutom kan bli glada över hans närvaro !!!

kan ni bara ge er... att ni inte fattar det vi alla andra fattar är synd, för er enbart...
Sluta och förstör tråden genom att skriva inlägg som är dirrekt destruktiva och enbart tråkiga.

Tack !
Senast redigerad av DVD-ai 2014-01-08 13:23, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-08 13:21

Jag har vunnit insikten att väldigt många här på forumet gillar ormolja precis som man gör på andra forum, MEN de är för snåla för att betala för den.

Den här tråden har fått mig att tappa en respekten för hyfsat många debattörer. Dessutom verkar inte ormolja och geschäft bekymra administrationen, varför jag sluter mig till att även den har ett visst eller till och med stort intresse för dylika produkter. [/b]
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-08 13:23

DVD-ai skrev:Hahaha, jag tycker det är roligt att så många har så svårt att acceptera att det är en KUL GREJ och ska börja lipa över att vi inte kör ett drev mot patrick82 ? :lol:
utan låter honom fortsätta, och att vi dessutom kan bli glada över hand närvaro !!!

kan ni bara ge er... att ni inte fattar det vi alla andra fattar är synd, för er...
Sluta och förstör tråden med eran inkompetens genom att skriva inlägg som är dirrekt destruktiva och enbart tråkiga.

Tack !

Vad är det som är så kul? Att Patrick bränner alla sina pengar på porto och att folk får sin ormolja gratis? Varför är det så kul med ormolja då den är gratis?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-08 13:27

Morello skrev:
DVD-ai skrev:Hahaha, jag tycker det är roligt att så många har så svårt att acceptera att det är en KUL GREJ och ska börja lipa över att vi inte kör ett drev mot patrick82 ? :lol:
utan låter honom fortsätta, och att vi dessutom kan bli glada över hand närvaro !!!

kan ni bara ge er... att ni inte fattar det vi alla andra fattar är synd, för er...
Sluta och förstör tråden med eran inkompetens genom att skriva inlägg som är dirrekt destruktiva och enbart tråkiga.

Tack !

Vad är det som är så kul? Att Patrick bränner alla sina pengar på porto och att folk får sin ormolja gratis? Varför är det så kul med ormolja då den är gratis?

Inget med att det är gratis för min del...
Om du vill hindra Patrick från att göra det han vill så försök att få honom till det PÅ RIKIGT då.
Om du inte är nöjd med hans val här i livet, så föreslår jag att du ger upp, då det är HANS liv, inte ditt...

Men vist, prata med honom och försök få honom att göra något annat om du vill, om du känner det ansvaret för honom ?

Men snälla.. sluta bete er som barnungar...

Det hjälper inte det minsta och kommer INTE att göra någon skillnad att ni skriver trista saker i en tråd på ett forum.

Ta det till verkligheten nu, besök honom och prata honom till rätta då, det verkar vara angeläget ?

Jag är bara trött på allt jäkla snack... det är "så himla viktigt" men GÖR något då..

för bövölen... :lol:

Jag, till skillnad från många andra accepterar att han har valt detta och vill göra detta, inget JAG behöver sätta mig mot..
det är fritt fram för vem som helst att göra saker som inte skadar någon annan.

Jag ger alla, även Patrick den friheten !

Jag blandar mig inte gärna i och försöker styra andras val här i livet...
jag kommer gärna med en allternativ väg, och förklarar fördelarna men om denna väljer den andra vägen så är det så.
Senast redigerad av DVD-ai 2014-01-08 13:32, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-08 13:28

Morello skrev:Jag har vunnit insikten att väldigt många här på forumet gillar ormolja precis som man gör på andra forum, MEN de är för snåla för att betala för den.

Den här tråden har fått mig att tappa en respekten för hyfsat många debattörer. Dessutom verkar inte ormolja och geschäft bekymra administrationen, varför jag sluter mig till att även den har ett visst eller till och med stort intresse för dylika produkter. [/b]

:)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-08 13:29

Gratis är väl alltid skoj, ormolja eller ej. Det är väl inget konstigare än folk som hoppar på "testa gratis prenumeration på böcker, dvd eller sånt"-deal som dimper ner i brevlådan ibland. Typ helt oförargligt :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-01-08 13:38

Morello skrev:Jag har vunnit insikten att väldigt många här på forumet gillar ormolja precis som man gör på andra forum, MEN de är för snåla för att betala för den.

Så arg och bitter...
Förstår aå lite och tror så mycket.
\\Sky

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-08 13:41

sky_eye skrev:

Så arg och bitter...

Uj vad du blev otrevlig!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2014-01-08 13:41

Jag har väl iofs också svårt att ta detta så allvarligt som IÖ och Morello gör men jag förstår (tror jag) att dom funderar över att killen får så stort utrymme och att han så självklart påpekar att hans kablar är så bra. Dom är ju hifitillverkare själva och mycket duktiga sådana.

Själv har jag aldrig hört skillnad på kablar som inte är helt felkonstruerade. Det har visst hänt att jag trott att det fanns skillnader men har jag lyssnat blint så har jag aldrig hört skillnader.

Det jag förvånas över är att killen skänker dessa kablar gratis. Dom är ju inte gratis att göra vad jag förstått och min erfarenhet är att inget i livet är gratis så jag funderar vad haken med detta kan vara :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-08 13:44

Ingvar har dock inte varit annat är konstruktiv.
Han har ställt frågor ur tekniskt perspektiv och velat få det förklarat för sig hur prylarna är tänkta att fungera, vilket han inte får svar på. (inte på det vis som han önskar i vilket fall :) )

Det är dom trista kommentarerna jag är trött på enbart... :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-01-08 13:47

Morello skrev:
sky_eye skrev:

Så arg och bitter...

Uj vad du blev otrevlig!

Det var ett sakligt konstaterande.
\\Sky

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-08 13:50

sky_eye skrev:
Morello skrev:
sky_eye skrev:

Så arg och bitter...

Uj vad du blev otrevlig!

Det var ett sakligt konstaterande.

Å du är redaktör?
Du kan vara så vänlig att stänga ned mitt konto - tack på förhand!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-08 13:55

Men snälla Morello...

När du skriver så drygt och "kort" som du gör så får du räkna med att du får snäva kommentarer tillbaka!
Det är enkelt självklart...

och Sky_eye har INTE varit otrevlig, enbart kort och tydlig med hur du beter dig !

Klarar du inte av att få höra hur du beter dig i skrift så vet jag inte vad omvärlden ska göra åt saken ? :?

Och jag tycker att din reaktion av just detta med Patrick's kablar är helt extrem, och det gör mig nyfiken på vad det är som orsakar denna kraftiga reaktion mot JUST Patrick ?

Kan du inte bara acceptera att han VILL göra detta och att inte alla håller med dig i dina åsikter ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-08 14:01

1. Han ägnar sig åt ren geschäft och bondfångeri/lurenskojeri (hans säljer ju kablar också enligt egen utsago) Coconut eller Jorma design - same shit!
2. Forumet sponsrar i någon mening verksamheten genom att tillåta massiva reklamkampanjer.
3. Faktiskt.se var från början (men inte längre) en motpol till flummet i branschen. Jag tycker det är OHYGGLIGT tråkigt att faktiskt.se numera är som vilket forum som helst. Var tog integriteten vägen?
4. Forumets "redaktör" Sky-eye går sedan till angrepp mot mig och upplyser om att jag inte förstår så mycket etc. blabla.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2014-01-08 14:11

Jag håller med om punkt ett och två fast kanske inte punkt tre.

Det som är så bra med faktiskt.se är att här blir du inte utkastad om du tror på diverse geschäft. Du får dock räkna med att få slita för att klara debatten med alla kunniga här. På andra fora blir du utkastad om du ifrågasätter geschäft. Det är en jätteskillnad i mina ögon och gör att dom andra hififora numera är små och marginaliserade.

Punkt fyra är mer mellan dig och Sky-eye men kanske mer mellan er som privatskribenter på forat än som redaktör kontra medlem. I sak tycker jag dock att det är du som har rätt och också ha rätt i att ifrågasätta varför patrik87s gör som han gör här på forat.

Jag undrar ju också som sagt vad haken hans är med att skänka kablar för flera hundra kronor stycket är :)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2014-01-08 14:33

Birger skrev:Jag håller med om punkt ett och två fast kanske inte punkt tre.

Det som är så bra med faktiskt.se är att här blir du inte utkastad om du tror på diverse geschäft. Du får dock räkna med att få slita för att klara debatten med alla kunniga här. På andra fora blir du utkastad om du ifrågasätter geschäft. Det är en jätteskillnad i mina ögon och gör att dom andra hififora numera är små och marginaliserade.

Punkt fyra är mer mellan dig och Sky-eye men kanske mer mellan er som privatskribenter på forat än som redaktör kontra medlem. I sak tycker jag dock att det är du som har rätt och också ha rätt i att ifrågasätta varför patrik87s gör som han gör här på forat.

Jag undrar ju också som sagt vad haken hans är med att skänka kablar för flera hundra kronor stycket är :)

Så länge du skänker bort varuprover gratis så är det ytterligt få som verkar intresserad av det tekniska. Jag kan tänka mig att om Jorma skulle köra samma taktik (kalla det good-will, marknadsföring eller vad ni vill) så skulle folk vara mer skeptiska till syftet. Men när en skogstokig fanatiker (en image han odlat genom åren och som ingen verkar ifrågasätta) gör det, då kallas det filantropi.

Hur han finansierar skiten är väl uppenbart, han har ju enligt egen utsaga sålt koppartråd och lera för tiotusentals dollar.

Det jag tycker är mest trist med denna tråd är att all kritik tystas ner. Ungefär som om det fanns någon slags på förhand given överenskommelse om vad som får skrivas i en tråd. Så har det inte varit förut på detta forum. Åtminstone inte så länge man hållit sig till ämnet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-08 14:35

Väl talat rhenrics!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-08 14:39

Hoppas att mod rensar inlägg istället för att låsa denna tråden om den skulle balla ur, eller att ni som är intresserade av "tugget" startar en egen tråd att ha fortsatt snack i.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-08 14:43

Vi rensar inget i onödan. Det kan verka provocerande åt båda håll. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-08 14:44

Hoppsan, nu RINGDE min nyrenoverade Omega Memomatic - dax för mat! :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-08 14:50

..men att branschfolk får komma till tals, bara de nämner det i sin signatur, är väl inget nytt? :) I policyn står det inget om "geschäft" eller något dylikt på andra språk. Och redaktörerna verkar ha förtroende för att medlemmarna kan sålla ut vad som är bra och dåligt av -alla- de tillverkare som skriver här. Ungefär precis lika som det alltid varit, verkar det som.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-08 14:55

Morello skrev:Hoppsan, nu RINGDE min nyrenoverade Omega Memomatic - dax för mat! :)

Säljer ni dåligt?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-08 15:21

DVD-ai skrev:Ingvar har dock inte varit annat är konstruktiv.
Han har ställt frågor ur tekniskt perspektiv och velat få det förklarat för sig hur prylarna är tänkta att fungera, vilket han inte får svar på. (inte på det vis som han önskar i vilket fall :) )

Frågorna är ju retoriska -klart han inte får tekniska svar av en en ormoljenasare!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-08 15:23

KarlXII skrev:Vi rensar inget i onödan. Det kan verka provocerande åt båda håll. :)

Då hoppas jag att ni hänvisar till en annan tråd för dom som vill fortsätta så att inte denna tråden blir nerlusad eller låst.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-08 15:25

Morello skrev:

Frågorna är ju retoriska -klart han inte får tekniska svar av en en ormoljenasare!

Sånt här är ju så förbannat onödigt!

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-01-08 15:35

Patrick82 skrev:Jag ville bli av med gamla kablar så jag kunde bygga nya. När släktingar kom på besök under julen satt jag på golvet och byggde mer kablar.

Får inte riktigt ihop det här ovan med det här nedan, som står på sid 1:

Patrick82 skrev:Nästan alla sladdar tar 2-3 månader att bygga.

Det är väl en fyra, fem kablar därunder och om var och en tar 2-3 månader att bygga så borde det ju tagit i alla fall något halvår att producera det du gjorde under en enda julhelg?

Tummar du månne på "kvaliteten"?
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-08 15:41

NiklasF skrev:
Morello skrev:

Sånt här är ju så förbannat onödigt!

+ på det,
Just exakt sådant där som jag inte heller tycker det borde finnas plats för OM NÅGOT...
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-08 15:48

Morello skrev:1. Han ägnar sig åt ren geschäft och bondfångeri/lurenskojeri (hans säljer ju kablar också enligt egen utsago) Coconut eller Jorma design - same shit!
2. Forumet sponsrar i någon mening verksamheten genom att tillåta massiva reklamkampanjer.
3. Faktiskt.se var från början (men inte längre) en motpol till flummet i branschen. Jag tycker det är OHYGGLIGT tråkigt att faktiskt.se numera är som vilket forum som helst. Var tog integriteten vägen?
4. Forumets "redaktör" Sky-eye går sedan till angrepp mot mig och upplyser om att jag inte förstår så mycket etc. blabla.

1: Ja du så kan man ju tycka, men samtidigt tycker JAg det är så genomskinligt att jag inte ens orkar bry mig...
"låt honmom hålla på", om du förstår hur jag menar ?!

2: Svar ja !

3: håller inte med dig, Birger sa det bra.

4: Han tydliggjorde att din åsikt om ANDRA på forumet var felaktig = du verkar tro att hela forumet "gått på" någon ormolja, vilket jag inte ser det som.
Och har sa då att du tror så mycket men vet så lite... vilket jag i det fallet håller med om.
Det är väldigt inkorrekt att vräka ur sig liknande kommentarer och då får man räkna med mothugg av liknande karaktär.

Och det är för mig en gåta hur du totalt kan missa det fundamentala i det hela...

Det är något som i folkmun brukar beskrivas som "en kul grej"!
Mvh//David

Nästa

Återgå till Generellt om hifi