Blindtest av kablar på gång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Blindtest av kablar på gång?

Inläggav Thomas_A » 2005-03-12 08:39

Några på HF tänker dra igång ett "landstäckande" blindtest i Sthlm. Finns intresse? Speciellt om det finns någon som kan tänkas ställa upp som värd?

matson

Inläggav matson » 2005-03-12 11:29

Mao är det några på HF som vill hem till någon hittills okänd och testa kablar?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-12 11:37

matson skrev:Mao är det några på HF som vill hem till någon hittills okänd och testa kablar?

Nu är ju inte detta HF men jag vill i alla fall deklarera mitt
ointresse, eftersom jag inte tror på den testmetoden.. :twisted:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-12 11:42

...och jag känner ett totalt ointresse för kablage som det är just nu. Jag skulle kunna bidra med en HT-kabel som jag ändå inte spelar med (pga att jag inte riktigt gillar den i min nuvarande stereo). om det behövs. En Kimber 4tc på ca 4m (tror jag). Den är till salu för övrigt. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-12 16:41

Hotspur. Det vet vi redan sedan mycket länge.

Frågan är att Mayro vill göra ett test, men ingen har velat/kunnat i hans trakter. Nu kan han tänkas åka till Stockholm.

Det skulle alltså röra sig om en blandning "skeptiker" och "kabelanhängare". Jag tror inte ett sådant test har lyckats förr, eftersom ingen har velat komma. Jag har under åren erbjudit mig och gjort en del små tester. Bla ett enklare CD-spelar test som faktiskt blev av, som en del vet.

Jag kan ställa upp som värd i Uppsala, om någon annan skulle vilja och skulle kunna tänka sig i Sthlm under våren? Mayro är väl här också på detta forum så han ser det.

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2005-03-12 18:10

Jag kommer gärna på en sån träff i Uppsala iaf!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-12 18:58

Ett problem är att min anläggning redan består av miljoner kablar. (Triampat aktivt system.) Skulle vara enklare med ett "rent" system. CD-spelare, förstärkare, högtalare.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-12 20:44

Jag skulle kunna tänka mig att bjuda in för kabelprovningsparty. Däremot tror jag att det blir svårt att få konsistenta resultat, bl.a. p.g.a. tiden inte kommer att räcka till. Men man vet ju förstås inte helt säkert, "risken" är ju att någon släpar med sig en katastrofalt dålig kabel! Sedan blir det tyvärr även svårt att lira starkt under lång tid p.g.a. "sjuk" granne. Jag kan ju även tillägga att min anläggning har ganska hyfsat bra anpassade impedanser, vilket gör att kabelskillnader märks mindre än annars. Men jag har några apparater t.ex. en CD-spelare som egentligen har för hög utimpedans (omkring 1 kohm) för att driva slutsteg/aktivt delningsfilter på bra sätt om kabeln är lång.

Om intresse finns alltså.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-03-12 20:48

Johan_Lindroos skrev:Jag skulle kunna tänka mig att bjuda in för kabelprovningsparty. Däremot tror jag att det blir svårt att få konsistenta resultat, bl.a. p.g.a. tiden inte kommer att räcka till. Men man vet ju förstås inte helt säkert, "risken" är ju att någon släpar med sig en katastrofalt dålig kabel! Sedan blir det tyvärr även svårt att lira starkt under lång tid p.g.a. "sjuk" granne. Jag kan ju även tillägga att min anläggning har ganska hyfsat bra anpassade impedanser, vilket gör att kabelskillnader märks mindre än annars. Men jag har några apparater t.ex. en CD-spelare som egentligen har för hög utimpedans (omkring 1 kohm) för att driva slutsteg/aktivt delningsfilter på bra sätt om kabeln är lång.

Om intresse finns alltså.

jobbigt med sunkiga grannar :(

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-12 21:40

Jag kan tillägga att jag har en hemgjord passiv omkopplare för lågnivåkablage (5.1) (3 --> 1) som skulle kunna vara användbar till viss del.

Om man vill prova högtalarkablar, är det bra om de är tio meter, annars måste slutstegen flyttas, vilket i och för sig kan låta sig göras med visst mankemang.

Mayro, vad sägs?

Snart börjar melodifestivalen. Glöm inte att ladda med popcorn nu!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-03-12 21:55

så här löd min text då min tråd startades så förstår ni mina mål samt intentioner..dom varken är eller kommer bli "tävling" utan mer förstå sakers skillnader mellan oss med så lika intressen fast med så olika vägar dit...

Mitt trådstart ser ut så här.

"Hej hej.
Med anledning av alla debatter mellan skeptiker och anhängare här o på så många platser o forum så skulle jag i södra sverige vilja få kontakt med några skeptiker för en trevlig dag med kabelprovande som utgångspungt...

Detta gäller här i södra sverige. Så mina vänner.. Finns det här i skåne eller runt om här i blekinge några kul trevliga nyfikna skeptiker som skulle viljka ha en kabeltestardag så ställer jag upp att åka upp till 10 till 15 mil enkel väg med en stor påse billiga highendkablar och ses för denna testdag...

Jag räknar resans utgångspungt ifrån Jämshög och med den tänkta resvägen då 10 till 15 mil enkel väg.

Samt att det också kan samla en del skeptiker som har detta gemensamma intresse för att få redan på saker o ting...

Att jag är en kabelanhängare har nog ingen missat.. Men jag vill även med denna träff få se o höra samt därmed förstå själv varför vi hela tiden har så olika uppfattningar om trotts allt samma sak. Det finns förklaring. och jag vill verkligen seriöst veta varför..

Så en sådan dag med trevliga goa vänner kan ge många svar om flera saker. Inte enbart visa att kablar gör skillnad. Utan även visa VARFÖR inte kablar gör skillnad. DVS att man har byggt kanske sina saker just så vanliga kablar faktiskt låter bättre.... osv osv...

Så nu slänger jag ut frågan här och hoppas enbart på seriösa svar samt INGEN debatt alls om ämnet.. Denna del ses vi om och ser o hör....

Jag står för den delen som kallas köpekablar och ni står för den hemmagjorda typen.. Så.. kan detta inte vara trevligare samt roligare än att föra debatter där vi stryper varann????

Hoppas snart svar om ett gäng som kan slå er ihop bland skeptiker....

MVH
Tobbe"

Så ser alla. Sedan utökades området till STHLM då alla bara försvann som här nere bor o tycktes få helt andra intressen än stereo...Markelih var i stort sätt den enda som snappade budskapet på rätt sätt tror jag ifrån som man kan kalla det "skeptikersidan"...

Men snart skall min 57á fram ifrån idet. så då blir det för sent för lek med stereo. Då skall regbes fixas o sommarens motorträffar går igång.. då är kablar o stärkare i en andrahands-sitts kan man lugnt påstå..

Såvida det inte regnar jämt förståss.. Men det har gud förbjudit efter denna vinter o förra sommaren hörde jag ifrån säker källa.... :D :D

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-03-13 00:06

du får beställa väder av mats

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-03-13 12:11

opsss. en väderguru :o .. Mats.. :D
Jag ber på mina bara att det ska bli en sommar av klass. Solklass för att vara exakt...... 8) solbrillor på. O väntar nu resultat av min på bara knän bön här... :)

Förlåt Ot...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-13 13:27

Jag tycker detta är intressant. Jag skulle vilja vara med och jämföra tex en eller två utav dina signalkablar med ett par hembyggda efter konstens regler samt ett par "finare" högtalakablar med ett par EKK eller liknande. Har ett par 5m långa Supra rondo 4x2.5mm2 som jag kan bidra med. :)

Jag har inte så bra möjligheter hemma hos mig att ha hand om ett sådant test, bor i en liten studentlägenhet, men om någon annan står för adressen så är jag på. :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-03-13 20:22

13 inlägg.mitt här blir 14. Flera intreserade samt inte massa skitsnack. Jag tror jag har missuppfattat allt...... :oops:

Och då var det inte ens här på faktiskt.se jag sända ut min tråd ens...

hmm.. tänkvärt. samt noterat.. :D

Hur som helst så avslutades tråden på Hf då nivån sjönk för lågt.

Jag har tappat bort ett telnummer till en av er som sände PM här... Så sänd igen så skall vi nog knyta upp telkontakt...

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-13 22:01

Mayro: Jag är skeptiker (som dessutom tillverkar kablar :roll: ). Var i närheten bor du? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-03-14 01:23

strax utanför olofström......Åhus?? kan inte va långt ifrån,eller?? jag är ännu inte känd med området här nere :) ...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-14 09:08

Tror inte det är mer än 5 mil (max). Och med gänget från kr-stad så borde man kunna nog få till något utan alltför stora problem tycker/tror jag! :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-14 09:23

AA, det verkar att bli av, kul!! Annat än min musikträff som nog med all tyvärr sannolikhet inte blir av. Men jag är inte förvånad, vem vill träffa en tönt som jag. :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-14 11:07

Mayro, sommar av highFaktiskt.se klass, får du av din herre HifiMats
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-03-14 13:17

sommar av hifiklass... Jodu.. det vore nåt de... :D

OK. DÅ är vi på G då...... :)

Kan man ta o få en telkontakt då så kör vi? Inget att spara på då man talar 5 MIL.. inte 120...

Mitt mål är inte att vinna, utan att förstå mer av VARFÖR vi hela tiden kommer fram till såååå olika resultat.

Dessa olika resultat beror ju inte på att vi av Gud fick olika öron eller helt olika hjärnor. Det beror nog mera på att vi närmar oss saker o ting ifrån olika håll. I alla fall tror jag det är så...

Och min förhoppning är ju att man EFTER vårt lilla möte VET i stället för TROR vad skillnaden är..i alla fall förstår..

Och man behöver ju inte räkna tre ggr för att förstå att om jag konstaterar att jag för 2-300 kr kan göra en kabel som spelar rent bättre än mina gör fast dom nu ÄR billiga i sammanhanget. Ja då byter jag ju fot... Självklart...

Jag skiter ju fullständigt i vad som kopplar ihop mina saker. Jag bryr mig endast om att få det som låter bäst. SJÄLVKLART!!

För det ligger ju INGEN prstige i att koppla ihop saker med en 1500Kr signalkabel.. Då ska den kosta i alla fall 15000kr för det skall gå prestige i valet.. :D

Jag har ännu inte sett någon höja ögonbrynen av förvåning då en stor kabelsammling kostar som min gör....suprapris kan man lugnt kalla det....

Detsamma tror jag diy killarna skulle göra.. Självklart byta till billiga köpe om dom skulle visa sig bättre. Eller om rent en mix visar sig bli bäst osv osv osv.......

Sedan är jag i en fast övertygelse att man med närmanden och ha skoj kan utvekla vårt intresse mer än med murar o massa skitsnack om varann.... 8)

Se bara då det kommer till att modda saker. Jag kan absolut inte ett skit om sådant. Och i diy / LTS eller no name gänget finns det massor av denna kunskap.. Är man ovänner kan man inte be om hjälp. Men är man vänner så är hjälpen endast ett telsamtal borta.. En jäkla skillnad enligt mig i alla fall....

Så.. om detta nu test o skoj kan få ihop oss lite mer o ha skoj. Skeptiker o anhängare eller vad vi nu vill kalla oss. Så då tycker jag det är en kul träff att göra o även förmodligen läraktigt för alla...

Jag vill markera en sak..
Det är ju INTE så att ALLA skeptiker inte hört dyra bra kablar!!!!!!
Det är kanske inte gruppen där man är ÖPPEN som många är jag försökte få ihop direkt. Utan dessa som endast använder forum till att slänga skit samt kopierade texter ifrån olika gurusar osv.. (För dom gurusar får man väl tillägga.)

För personerna som dom hela tiden hänvisar till har aldrig lagt ett enda inlägg ens. Så det var dessa som främst var min måltavla med testen... Så ingen nu med flit eller missförstånd tror jag i min enfalld inte fattar att kunniga personer själklart även har eller haft eller provat osv tidigare...

Jag försöker ju inte utmärka varken mig eller mina billiga kablar som på något sätt överlägsna eller bäst osv...

För att ta ett exempel. Jag sände min propp till en stor skeptiker.. Han HAR jättebra saker o spela på. Han ÄR verkligen öppen och ingen som "går på saker" osv..

Men han har mycket bra saker o spela på.. Men stor skeptiker, Han skrev at han nu vet jag "inte snackar skit" om att man hör skillnader med byte av en propp.......

Han är en skeptiker. MEN fick skillnad... VARFÖR???? ju förmodligen svarade hans saker. Men vad är skillnaden?? Ja det är saken jag vill under året försöka utröna. Kablarna blir första grejen som provas. Kan skillnaderna ligga där?????

detta var ett exempel på vad jag vill veta. Inte tro. tex... sedan finns det massor med annat som man säkert finner löst under resan... :D :D

hur som helst har man haft kul på kuppen. I alla fall har jag säkert haft det...

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-03-14 13:18

mats.
Jag försökte bjuda in mig. Men fick inget svar.. Utgår du är samme man som på hf.nu.......

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-14 14:22

Herr M, om du kan komma så är du hjärtligt välkommen. Ta med dig lite kul skivor, men helst inte dansbandsskivorna :lol:

Nej skämt o åsido du är hjärtligt välkommen. Det är kanske tur att ex Öhman, Timbre, Morello, Lindroos hade kommit för då hade jag blivit nervös. Det är ju stora killar (nu menar jag inte deras mått) och man hade varit tvungen att tala ordentligt och tillbe dom.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-03-14 14:58

Tackar o bockar.. Ska bli skoj...
Angående "tillbe" så verkar det som dessa uppräknade personer är mycket trevliga och verklighetsnära. Snarare så är det en "svans" :twisted: som gör stämmningen mer spänd än personerna själva....

Men förstog du menade detta med humor och inte av illvilja. :D

Mina kontakter som ännu är högst inläggsmässiga varkar enbart vara av den sort som jag personligen uppskattar högt. Intreserat samt nyfiket.. och inte alls av karaktären "dåligavibbar" alls. tvärt om faktiskt.. enbart skoj och trevligt.. Så för min del hade en träff där man finns alla typer samt inställningar till vårat gemensamma intresse varit och är högst spännande...

Detta bevisas nog rätt klart på denna tråd .. denna tråd visar ju upp en bred genuin intressebild och inte såsom jag sett på andra ställen endast dåliga vibbar...
Jag får no böja mig för att jag trodde helt fel själv angående en del saker först. Men som alltid då man ser man har fel ändra uppfattning...Som jag här nu fått göra.

Man ser ju att "tro" inte ger något medans "veta" ger desto mer...

Men kanske du också kan titta in på kommande kabeltestardag mats?? Hur som helst så kan jag till din dag ta med lite kablar om du vill o prova på dina saker.... :?: menar den 19´de

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-14 15:09

gör du det M, klart att jag skojade delvis för jag hade blivit lite nervös om Öhman hade kommit för jag har rätt stor respekt för mannen och stor beundran för han är ju duktig av vad jag har hört.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-17 14:41

mayro: vad sägs om ett test kanske någongång efter diy-träffen i gbg? D v s i början eller mitten av April?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-17 14:50

Och dessutom kan jag meddela att Mayro eventuellt kommer upp till mig i Stockholm senare under våren (slutet på april/maj nå´nting) och vi kör lite kabelrovande. Inget datum är ännu bestämt. Det gäller förstås att allt klaffar, men det ska ju inte behöva vara omöjligt. Då kan vi eventuellt köra något samarrangemang med Hififorum.nu också.

Återgå till Generellt om hifi