Jag har länge funderat på följande fråga: om du planerar att köpa hifiprylar för 100 kkr (eller kanske lite till) under en period av tre år, hur fördelar du pengarna och vad köper du först? Vi förutsätter att du under hela treårsperioden kan lyssna på den nyinköpta prylarna tillsammas med andra befintliga komponenter, de kommer alltså inte att stå och samla damm tills alla nya delar är inköpta.
De komponenter som finns på inköpslistan är förstärkeri, högtalare och CD/DVD-A/SACD-spelare.
Om man resonerar enligt mognadsprincipen så bör man kanske köpa förstärkare först eftersom man (väl?) kan förvänta sig minst utveckling på den fronten under de kommande tre åren. Som andra inköp (år 2) kommer högtalarna, jag inbillar mig att man på senare år har sett en trend att det kommer bättre högtalare i lägre prisklasser och det kanske kan hända något på 1-2 års sikt. Sist kommer signalkällan, speciellt på DVD-A/SACD-fronten borde det hända mycket på tre år eftersom det är den minst mogna delen i paketet.
Fördelningen av pengarna är svårare. Bortser man från kablar (vill inte starta en sådan debatt) så känns det som om man bör lägga runt 20-30 kkr på förstärkare, 50-60 kkr på högtalare och 10-20 kkr på signalkälla. I mitt fall, eftersom jag bor i norra sverige (obefintlig begmarknad) och inte gillar att äga prylar som någon har petat på före så handlar det om nyinköp.
Är det någon som funderat i samma banor och kommit fram till annan fördelning/inköpsordning?