Fördela 100 kkr över tre år

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dali

Fördela 100 kkr över tre år

Inläggav dali » 2003-10-29 10:38

Jag har länge funderat på följande fråga: om du planerar att köpa hifiprylar för 100 kkr (eller kanske lite till) under en period av tre år, hur fördelar du pengarna och vad köper du först? Vi förutsätter att du under hela treårsperioden kan lyssna på den nyinköpta prylarna tillsammas med andra befintliga komponenter, de kommer alltså inte att stå och samla damm tills alla nya delar är inköpta.

De komponenter som finns på inköpslistan är förstärkeri, högtalare och CD/DVD-A/SACD-spelare.

Om man resonerar enligt mognadsprincipen så bör man kanske köpa förstärkare först eftersom man (väl?) kan förvänta sig minst utveckling på den fronten under de kommande tre åren. Som andra inköp (år 2) kommer högtalarna, jag inbillar mig att man på senare år har sett en trend att det kommer bättre högtalare i lägre prisklasser och det kanske kan hända något på 1-2 års sikt. Sist kommer signalkällan, speciellt på DVD-A/SACD-fronten borde det hända mycket på tre år eftersom det är den minst mogna delen i paketet.

Fördelningen av pengarna är svårare. Bortser man från kablar (vill inte starta en sådan debatt) så känns det som om man bör lägga runt 20-30 kkr på förstärkare, 50-60 kkr på högtalare och 10-20 kkr på signalkälla. I mitt fall, eftersom jag bor i norra sverige (obefintlig begmarknad) och inte gillar att äga prylar som någon har petat på före så handlar det om nyinköp.

Är det någon som funderat i samma banor och kommit fram till annan fördelning/inköpsordning?
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-29 10:47

En så lång planering finns inte i min värld. :roll:
Vilken ordning det blir är väll det man tycker bäst om och springer på först.

Köpte själv 2st monoblock, högtalare och cd inom en 2 veckors period. 8O :D Sen dröjde det länge till nästa grej.
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-29 10:52

Börja med att avsätta minst 20 på snygga absorbenter och difusorer. Det finns i alla fall difusorer med hög WAF, och man kan göra själv också...

Annars tycker jag fördelningen verkar vettig. Högtalarna påverkar klart mest och dom måste dessutom passa bra i rummet. Jag skulle börja med dom. Ino, kanske B&W, kanske någon annan. Det finns mycket att välja på.

Sedan förstärkare. Måste väljas lite med avseende på högatalrna. Är dom svårdrvina (låg impedans och låg känslighet) så kommer det att krävas en kraftigare förstärkare. Bryston är ett märke med fina modeller i flera storlekar och prisklasser. Någon borde bli lämplig. Rotel har också bra modeller. Finns fler.

CD-DVD-SACD, ja vad händer egentligen? En billig CD-spelare av idag har snörrät frekvensgång och låter med tanke på priset helt otroligt bra. Vänta och se vad Dom Stora Bolagen hittar på.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-29 11:35

Jag skulle rekomender en anläggning som liknade den jag hade eller skulle bygga.

2st Vincent 991 monoblock 22k med frakt från tyskland. Starka som satan.

1st cd/pre "carin" "beg wadia830" "advantages1" 15-30k (anars kanske 10k försteg 10k cd.

1par riktigt bra stativare (1.3se, special25, totem, kanske ino i14 det finns många) som du gillar ljudet i. Den djupa basen spelar inte så stor rol efter som att du skall dela den runt 80Hz kanske.l runt 20k

4par ino p-x4 alltså 4st basmoduler 20k och aktivt filter. Alternativt ino p-y4 (som blir dyrare)

1st gammal stärkare till basarna som jag inte tror är lika viktig som det andra.

Så skulle jag helt klart lägga upp det. Jag tror du skulle få en anläggning som täcker hela det hörbara registret och som konkurerar ut dom flesta golvarana som finns att få tag i under 100k. Du skulle antagligen också kunna lira väldigt starkt, mycket starkare än dom flesta golvare skulle ajg tippa. Märken och så är ju självklart inte det viktigaste lyssna lite och se vad du själv gillar. Jag tycker dock att högtalarna är det absolut viktigaste och jag tycker att du skall gå på stativare och 4st basmoduler helt klart !!

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-11-01 12:50

Som läget ser ut nu hade min prioritering varit följande.
Jag skulle börjat med en Ikemi CD spelare sedan skulle jag satsa på ett Linn 2250 slutsteg sedan ett par Linn Ninka. sedan skulle det blivit nytt försteg eventuellt ett Linn Cairn. hamnar väl på lite drygt 100 000:-.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-01 13:08

Det beror ju helt på vad utgångsläget är... generellt skulle jag nog uppgradera högtalarna först och sedan förstärkarna och sist ljudkällan... för det är i den ordningen jag ser att man får snabbast den största förbättringen.

Men köper man en fruktansvärt avslöjande högtalare, alá en Mårten Design el. dyl., så kanske man inte kan stå ut med sin gamla sämre förstärkare...

Likaså, sitter man med ok högtalare och källa men har en askass förstärkare, så vore det den som åkte ut först.

Svårt att generalisera här :!:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-11-01 19:04

Hej!

100,000kr nu, nu NU!!! På h-element! Resten tar man... eeeen annan dag :wink: !

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-11-01 20:11

Jag skulle börja med att hyra in en person som fixar till rummet rent akustiskt.... Det tar ett år och säg 40 kkr i anspråk.

Sedan blir det högtalare, säg ett par Ino pi60s i monteringssats för 30 kkr - eftersom det är typ ett års leveranstid så beställer jag dessa samtidigt som rummet bygges....

Så sista året har jag 30 kkr kvar till slutsteg och CD/DVD (!). Jag vill gärna tro att en beggad Sony SCD777ES ligger på runt 15 kkr. Och en förstärkare som passar borde vara Marantz små monoblock för ungefär vad som är kvar (återigen beggade).

Lite udda lösning kanske men ack så god ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-11-01 20:20

Hej B!

Om du digga guldfärg så kan Sony 777ES ev bli din för: inte 15k, ej heller...
13, knappast 11, tyvärr icke 9, inte heller 7, men ej 5 samt inte 3 utan...
2,900 danska kronor (?): http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=19552

Mvh 8) A*!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-11-01 21:42

Hej A,

Dessvärre har du missuppfattat vilken model jag syftade på ;)

SONY SCD-XA777ES:
Bild
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-11-01 22:13

Hej B!

A*nade de va nå lurt :oops:! Undrar vilken spec typ dansken säljer?
A* skulle gärna byta sin SCD 555ES mot 1st 777ES dito dock! Mkt snyggare :P !
Bild #1: http://gon8.audiogon.com/i/c/f/1066853492.jpg
Bild #2: http://gon4.audiogon.com/i/c/f/1067327093.jpg
Bild #3: http://www.audioxtension.com/rev/777es/main.jpg

- Jobbigt o vänta på att 777-cd´n ska börjar spela, men vill´n vara cool så...

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-11-01 22:28

Hej A,

Den 777 versionen du tänker på är en 2-kanals SACD version, den jag syftar på klarar av 5.1 (dock spelar det mindre roll om man enbart har för avsikt att använda 2 kanaler).
Best Regards
Bamsefar

Återgå till Generellt om hifi