Skall alla presentera sig eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
terminator

Inläggav terminator » 2003-10-19 23:13

Namn: Hans
Ålder: 24
Sysselsättning: Student
Husdjur: Schäfern Rex
Bor: Uppsala
Trivs: I skärgården vid sommarstugan
Lyssnar inte på: Hip Hop, Trance, Dansband/visor, Dödsmetall och likn.
Lyssnar med: Denon DVD-2800, Rotel RSP-976, Sunfire Cinema Grand, B&W DM LCR6 S2 och Canton AS-50.
/Terminator

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2003-10-20 18:10

Kan väl Presentera mig jag också.

Heter David och bor i sthlm.
Har vart intresserad av Hifi/Teknik i runt 6 år.
På fritiden pysslar jag väl mest med hifi, surfar runt på olika hifisidor, åker skidor (om det är vinter).. pratades om extremsport förut, håller väl på en aning med sånt, skidåkning som sagt och cyckling..

Har inte världens bästa anläggning nu, men den duger.
Högtalare: Fostex 12" och piezodiskanter (dom suger, jag vet :) ska byta snart)
Subbas: Isobarikmonterade Response 12" aktiva.
Förstärkare: Technics SU-VX 720 duger för tilfället.
Tuner: Technics ST-GT 350
CD Spelare: Technics SL-PG 590
Vinyl: Technics SL-BD 22

Håller på att bygga/planera till:
En rörförstärkare med EL90/ECC88, har alla delar förutom trafo och låda... har stannat upp lite pga brist på pengar.
Planerar inför 2 st nya högtalare med Fostex 6.5" bredbandare.

Musik: Allt från Metal till Jazz.. är lite Pink Floyd fanatiker också, urnice :D
Hatar däremot rap och såndär krökarmusik, death metal och neo metal.

Så håller jag på att renovera en moped också, som naturligtvis kräver tid och budget den med.

Det var väl allt.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-10-21 00:00

En kort presentation kommer här.

Namn: Thomas Åkerlund
Gillar: Min flickvän, musik - främst country, film, resor, måttlig träning.
Jobbar: mest som mikrobiolog
Bygger: Inte mycket men ett par högtalare har det blivit.
Spelar: CD, vinyl, radio, dator (iTunes när kommer shopen?). Piano en gång i tiden.
Undersöker: Kablar, jordning, filter, högtalarfötter, mätningar i allmänhet,
Lyssnar: Ofta och kritiskt
Diskuterar: På forum, dock ej mer på vissa.
Äter: mat för det mesta gärna i sällskap med vänner
Dricker: när jag är törstig
Mål med HiFi: bättre ljud för att njuta än mer av musiken. Samt att uppdatera min hemsida som inte hänger med i svängarna.

T

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-10-28 15:57

Hejsan.
Jag bor i Kungälv och har haft HiFi/Musik som intresse sedan tonåren. Just nu bygger jag om huset så mitt liv är väldigt inrutat just nu. =( Anläggningen bor i sina lådor...
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-10-29 16:59

Hej!

Jag heter Michael och har precis hittat hit via ett annat HiFi-forum på nätet.

Jag är en lagom tjock man i mina bästa år, kan inte speciellt mycket om hifi men tycker mycket.

Särskilt mycket tycker jag om Bach, Tjajkowskij, Prokofieff, Strawinskij, Beatles, Pink Floyd o Genesis (fram till och med "A Trick of The Tale").

Jag har tre anläggningar hemma, men den minsta är till syntarna, så den räknas inte (Nadförstärkare och gamla B&O-högtalare).

Den näst minsta är ett "hur billigt kan man får välljud-projekt" med gamla begagnade saker (QLN one, Rotelförstärkeri o Rotel-CD). För totalt c:a 6 Kkr låter det riktigt bra!

Den "största" består av QLN Signatur, QUAD 405 ll, Harmony Design, HK-CD o Thorens skivspelare. Den anläggningen är jag riktigt nöjd med.

Allt är kablerat (säger man så?) med EKKJ till högtalare och till nätet (där jag inte valt att behålla originalkabeln). Mellan apparaterna kör jag RG62.

Kablarna har jag valt efter inspiration jag fått av att ha läst artiklar av någon tokstolle i en obskyr tidkskrif som hette mOlT eller något sådan för numera ganska många år sedan. :wink: :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
TLovskog

Inläggav TLovskog » 2003-10-29 20:53

Hej,

Heter Thomas Lövskog och är 35år gammal. Har en familj bestående av fru Eva och Barnen Emelie (5) och Tim (3).

Har hållit på med HiFi sedan min far vägrade låta mig köpa en allt-i-ett-musikmaskin från Hobbex när jag var 7år. Istället kom han hem med ett AKAI däck + hörlurar (däcket och sedemera en Yamaha förstärkare fungerar fortfarande) och menade att skall man lyssna på musik så skall det vara någorlunda kvalité. Själv hade han en rätt ordentlig anläggning.

Dock har jag lite gått andra vägen själv. Är mer intresserad i tekniken. Jag har också mer glidit över till hemmabio delen och mer kvantitet än kvalité. D.v.s jag har utrustat hela huset med massa in-wall speakers och styrsystem.

Musiksmaken är dessutom mer inriktad på gladpop som bakgrundsmusik ... vilket låter sig göra med mediokra medel.

Jag har definitivt inget intresse för att tweaka i all evighet. Att blindtesta skulle aldrig falla mig in, hör jag inte en direkt skillnad så får det vara. Som exempel kan nämnas att de enda stegen som jag funnit intressanta var ...

1991 - När jag bytte monovideon till LD med dolbyprologic.
1995(?) - När vi uppgraderade till AC3 (Dolby Digital).
2001 - DVD + projektor. DVD förmatet kanske inte är bättre än LD, men projektorn märker man utan nogrannare test. :wink:

Trivs riktigt bra här på forumet, även om en del die-hard medlemmar kanske kan undra vad tusan jag gör här med sådan inställning som ovan. :oops: :!: :?: Dock älskar jag att diskuttera och höra på folk som passionerat brinner för sin sak, och det finns här gått om.

Hemmaprojekten just nu är en mångkanalig förstärkare (gainclone?) för att ersätta 4 SONY receivers jag har för att driva musik i olika rum. IR styrsystemet behöver också sig en uppfräschning och förtjänas att gå från hopsläng på prototypkort till riktigt bygge.

Ett större projekt (läs: långsamt framskridande och livsprojekt) är en audio / video växel för huset. 8 källor som oberoende kan kopplas till 6 rum med en deInterlaced VGA utgång till projektorn.

Arbetar gör jag numera i Köpenhamn med det jag alltid gjort i hela livet ... ansvara för ett företags mönsterkort på ett eller annat sätt. Allt mellan design, metodutveckling, processer och teknologi. Dessutom verkar jag inte komma ifrån mobiltelefonbranschen.

Är det någon som undrar över mönsterkort eller modern elektronikmontering, kanske jag kan vara behjälplig.

Det finns inget inget bättre än att känna lukten av nyfräst FR-4 ...
Thomas Lövskog

Användarvisningsbild
Ypsilon

Inläggav Ypsilon » 2003-10-29 22:00

Dec_Alpha: Trevligt med fallskärms hopp, jag höll på för 6-7 år sedan att ta fallskärmscert, tyvärr blev jag inte riktigt klar med utbildningen. Har tyvärr inte orkat påbörja någon utbildning igen.

//Magnus

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2003-11-02 11:02

Hej på er. Jag bor mitt i stan (Stockholm). Går gärna på Konserthuset och Folkoperan. Konserter i kyrkor är inte heller fel. Fasching frekventeras också då och då. Däremot sällan rockkonserter, ljudet brukar vara så uselt. Fast jag gillar rock också. Satt igår kväll och njöt av Beatles vita (på vinyl). Min son hjälper mig att hitta i rocksvängens nyare alster, t ex Low, Calexico, jag minns inte vad alla heter, men mycket är väldigt bra!

Annars lyssnar jag gärna på t ex Pärt, Gubaidulina, Vivaldi, Mozart, Albeniz, Coltrane, Monk, Beethoven, Tom Waits, Zappa, Bellman, Stenhammar, Nystroem, Puccini, Monteverdi...osv

Och just nu är jag fortfarande förvånad över hur bra allt låter när jag lyssnar via mina gamla hembyggda s k popboxar, ungefär Carlsson OA5, som har kommit till heders igen efter att ha stått i ett förråd i femton år. Musiken fyller rummet, väggarna försvinner och allt är på plats.

Ljudkällorna är en Ariston Pro med AT-pickup, en Arcam T51 tuner och en Naim CD 3. Ett urgammalt men välljudande (om man kör standardband utan dolby, annars låter det förfärligt) Technics M-65 kassettdäck finns också. Det som kommer från dessa källor förmedlas till högtalarna av en Naim Nait 3 via rätt simpla supra-kablar (en styggelse för naim-purister). CD 3-an är en väldigt bra CD-spelare, som plockar ut det mesta ur musiken på ett trovärdigt sätt.

En NAD 7240 gick i containern i våras, en Techics CD duger numera på landet, ett par Infinity Kappa 5 såldes förra veckan. I källaren finns en Tandberg TR 2025 reciever, någon intresserad? Liksom en Lenco ST3000 förstärkare 2x15 W.

Jag är alltså mycket musikintresserad, men också road av HiFi teknik och högtalarkonstruktioner å sånt, trots mina 58 år. Det går i vågor, har haft perioder på 60 och 80-talet också.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi