Flint skrev:Om man vrider det ett varv till. Hur tänker imortören?
Vilka ekonomiska lagar har dom att rätta sig efter?
Är det bättre att sälja tolv långtradarlaster på ett bräde till Ström-Giganten än att sälja en pall till 400 småbutiker styck utspritt över hela vinterhalvåret?
Finns det någon representant från någon imortörsfirma här på forumet?
Jag importerar, fast inte hifi.
Ur strikt ekonomisk synvinkel är det mer lönsamt att sälja containervis till stormarknaderna. Stora volymer är ofta förutsättningen för massmarknaden. Nu importerar de stora marknaderna själva ibland, alternativ får man egna modeller (man byter beteckning på fronten) så prisjämförelser blir svåra.
Men det finns nischade highendbutiker som också klarar sig bra, men de riktigt stora kulorna infinner sig knappast.
Däremot tror jag att precis som det går att sälja Ferrari så går det sälja Krell, Linn eller vad du vill. Ferrari har dock problemet att få fram tillräckligt med bilar till kunderna, jag tror många HiFi-handlare avundas dem den situationen
Men att sälja dyr specialist-hifi handlar också mycket om att brinna för det man gör. Förutom det måste man vara en duktig marknadsförare och säljare om det ska fungera.
Frågan är lite fel ställd, för jag tror man har helt olika bevekelsegrunder om man säljer paketprylar till Siba eller highendgrejor till några utvalda specialister.
I det första fallet är det defitivt business det handlar om. Man kanske har några bra kontakter, eller själv producerar något som skulle passa på stormarknaden. Man är intresserad av att göra affärer och få en växande business. I det andra fallet räcker inte detta, man måste jobba på ett helt annat sätt, mot andra målgrupper. Och man måste kunna mycket mer om sina produkter.
Blev du klokare av detta svar Flint?
/ B