Kan nämna att den kommer att bli bättre ändå!
Några gamla anteckningar om möjlig ytterligare förbättring, tillsammans med en del feed back i modern tid från några musiker/hifi-entusiaster (bra kombination, men rätt ovanlig) som dragit i precis samma riktning, gör att en mindre justering av Öhman X-feed kommer att göras.
Närmare bestämt kommer stereobilden som den projiceras via hörlurförstärkaren att fokuseras ytterligare, och öppnas (vidgas) en liten smula.
Jag har fört en dialog med Lasse Karlsson om detta i ett par månader (långt före mässan), men så sent som i förmiddags beslutade vi, efter att jag sammanställt allt material - att justeringen skall göras. Ingen har vid jämförande lyssning kommit till annan slutsats att versionerna är likvärdiga, eller att den justerade versionen är den korrektare, den som ger lite bättre fokus och som ger mera exakt samma stereoöppning som optimal högtalarlyssing.
Jag har själv haft den nya minimalt justerade varianten i bruk en längre tid.
Denna fråga om dimensionringens "historiska stabilitet" kom upp lite diffust för en tid sedan här på faktiskt, av Tony Kemhagen tror jag, och jag försökte svara så diffust jag kunde, eftersom ingenting exakt var bestämt ännu. Nu är det alltså bestämt.
Kan nämna att den som presterade droppen som fick bägaren att rinna över, var Torgny Lundmark.
Alltså den i Sollentuna med omnejd kände pianisten och pianoaftonsarrangören, som lyckats med konststycket till lilla Amorinasalen i Sollentuna C, få en rad världspianister av en nivå som vi i regel endast undantagsvis har chans att se i lilla Sverige.
Torgnys respons var exakt en blue print-redogörelse för alla de mina egenupplevda perseptiviteter som givit mig de dubier jag gått och burit på i något år, angående huruvida en liten, liten justering kanske, kanske skulle/borde införas ändå...
Nu blir den införd i varje fall! Den blir inte stor, snarare pytteliten, men precis vad som behövs.
Tack till alla som haft synpunkter, spontant eller efter påtryckningar.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).