Hörlurslyssning - Vad är det som kittlar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-03-29 10:41

OlA-68 skrev:det finns näshårstrimmer fungerar bra på öronhår också ,det är ett vanligt fenomen när män blir äldre att håret flyttar till mer skyddade platser

Hallå där! :evil: Nu har jag visserligen nyligen fyllt jämna 30 bast, men så jädra gammal är jag inte att jag börjar bli helt mossbelupen!
Eller? ...måste nog hem å kolla. Känns i alla fall bättre att ansluta sig till IÖ:s förklaring om vältrimmade muskler in action. :wink: :)

/en john som för inte alltför länge sedan i jobbet köpt in digitala diktafoner samt kringutrustning för en summa som skulle köpa mig drömmarnas anläggning, men som kan verifiera att det inte går att spela dvd-a med dessa

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-29 11:02

IngOehman skrev:Kan nämna att jag inte talat om teknisk cross feed (halv mono-koppling), utan om psykokustisk crossfeed.

Vad är det som skiljer? Mixar inte psykokustiska crossfeeden över något till andra örat eller? Använder Meier Audio Cross-1 mono-koppling?

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-03-29 12:08

marbrink skrev:Vad är det som skiljer? Mixar inte psykokustiska crossfeeden över något till andra örat eller? Använder Meier Audio Cross-1 mono-koppling?

Morello hjälpte mig att mäta x-feeden på min Corda då jag blev enormt besviken över hur den fungerade. Mina tidigare erfarenheter av x-feed (från Ear One) var extremt positiva.

Mätkurvan visade tydligt att den bara sipprar över lite i de undre frekvenserna. Inte alls på något listigt psykoakustikt sätt som Ingvars konstruktion gör.

Så det är skillnad på x-feed och x-feed... :?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-29 19:48

Kan nämna att den kommer att bli bättre ändå!

Några gamla anteckningar om möjlig ytterligare förbättring, tillsammans med en del feed back i modern tid från några musiker/hifi-entusiaster (bra kombination, men rätt ovanlig) som dragit i precis samma riktning, gör att en mindre justering av Öhman X-feed kommer att göras.

Närmare bestämt kommer stereobilden som den projiceras via hörlurförstärkaren att fokuseras ytterligare, och öppnas (vidgas) en liten smula.

Jag har fört en dialog med Lasse Karlsson om detta i ett par månader (långt före mässan), men så sent som i förmiddags beslutade vi, efter att jag sammanställt allt material - att justeringen skall göras. Ingen har vid jämförande lyssning kommit till annan slutsats att versionerna är likvärdiga, eller att den justerade versionen är den korrektare, den som ger lite bättre fokus och som ger mera exakt samma stereoöppning som optimal högtalarlyssing.

Jag har själv haft den nya minimalt justerade varianten i bruk en längre tid.

Denna fråga om dimensionringens "historiska stabilitet" kom upp lite diffust för en tid sedan här på faktiskt, av Tony Kemhagen tror jag, och jag försökte svara så diffust jag kunde, eftersom ingenting exakt var bestämt ännu. Nu är det alltså bestämt.

Kan nämna att den som presterade droppen som fick bägaren att rinna över, var Torgny Lundmark.

Alltså den i Sollentuna med omnejd kände pianisten och pianoaftonsarrangören, som lyckats med konststycket till lilla Amorinasalen i Sollentuna C, få en rad världspianister av en nivå som vi i regel endast undantagsvis har chans att se i lilla Sverige.

Torgnys respons var exakt en blue print-redogörelse för alla de mina egenupplevda perseptiviteter som givit mig de dubier jag gått och burit på i något år, angående huruvida en liten, liten justering kanske, kanske skulle/borde införas ändå...

Nu blir den införd i varje fall! Den blir inte stor, snarare pytteliten, men precis vad som behövs.

Tack till alla som haft synpunkter, spontant eller efter påtryckningar. :oops:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
toni

Inläggav toni » 2005-04-01 15:02

Går det möjligen att ta del av den nya dimensioneringen ifall man skulle vilja testa själv?

Hälsningar Toni Kemhagen

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-01 16:29

Snart. Jag vill utvärdera ytterligare en vecka eller två innan varje detalj spikas. Jag skickar dig ett PM. Glömmer jag så påminn mig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi