Låter bättre när man lutar sig fram

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-30 13:57

Något annat kan man säkert få plats med, 5 - 10 cm oregelbundet objekt bättre än inget, likaväl som du får plats med en kudde.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-30 14:04

Johan_Lindroos skrev:Något annat kan man säkert få plats med, 5 - 10 cm oregelbundet objekt bättre än inget, likaväl som du får plats med en kudde.

Det enkelt att testa med en eller två kuddar, sa jag, och det vet
jag funkar bra iaf i min lyssningsposition. Det räcker för mig...

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-03-31 19:56

Tobias skrev:Jag tycker att detta fungerar mycket bra:

Bild

Är det ingen annan som har testat något liknande?
Snyggt är det ju också :wink:

Intressant, då får man ju (den lite senare) tak-reflexen bakifrån. Går den där principen att realisera med en smula högre waf? idéer?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-31 20:14

Johan L,

du vet väl att Floyd E Toole har rek. att dämpa om man sitter nära vägg? Jag tycker dock att det blir instängt som du, fast man kanske ska prova en kombination diffusor/dämpare?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-04-01 02:48

Jag har också problem med reflektioner av olika art och springer omkring i rummet med ett antal "Illbruck-Skivor" i waffel tryck
modell 35mm.

En form av skumgummiskiva som främst är avsedd för högre frekvensdämpning >200Hz och har väl lite diffuserande effect p.g.a
sitt formtryck.

Placerade 2 av dessa 45grader i hörnen bakom frontarna och fick en fastare bas och tydligare stereo-ljudbild, men reflektioner från
de bakre hörnen och bakom huvudet gör sig påmind.

Har även testat att sätta dessa i bakhörnen vilket stramar upp bilden något till+testat bakom huvudet vilket jag tyckte gav en markant skillnad i reflektionshänséende (sitter ca.80cm från bakvägg)

Dessa verkar fungera bra att labba med, dom är lätta = lätthängda för tester (storlek 120x60cm) så nu funderar jag på att skaffa 65mm varianten 2 skivor att ha bakom frontarna + 3-4 35mm skivor
att dämpa bakhörn+diffusera bakom huvudet med i avvägd omfattning.

Lyssnar oftast i 5-ch mode och har surrar i hörnen bak nadpendlade från tak. Rum = 4,75x3,15(litet jag vet)

Men som sagt det är ett litet roligt h-lvete att få till det...hehe

Är det nu något i min uppfattning som är åt pipan så vore det tacksamt att få veta vad?

Har funderingar på att testa dämpning av direkt takreflektion också
har bara inte kommit dit än, nåt att tänka på där?

Tacksam för "reflektioner" i ämnet...

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-04-01 15:57

Håller med Knoppen (denna gång nästan helt... :) )

Svanås absorbenter och diffusorer och Helmholtzutrustning säljs i södra sverige (Örebro och nedåt ca) av Hificonsult, i mitten av Svanå & Co själva och i norr minns jag inte, kontakta Svanå om du är norrlänning.

För hemhifi har Svanå/Hificonsult tagit fram ett kit med produkter som skall passa "vanliga" konsumenter. Dessa förfrågningar kanaliseras enligt geografin ovan. På det viset kan Svanå-Mats jobba med studior och ta betalt per kvadratmeter eller per timme, så tar vi hand om hifi-folket.

Om vi bortser från basområdet så jobbar vi helst med diffusering. Det är på ingång snygga akustiktavlor som tål att hängas i hem och dessa jobbar framförallt med diffusion.

De absorbenter vi skall sälja levereras med fästanordningar och ytan klädd med tyg i valfri färg (5 olika färger är standard, annat mot extrakostnad) . De jobbar från ca 250 Hz och uppåt om man monterar kloss an vägg eller tak, nedåt 125 Hz om man använder distans.

I basen kommer an Helmholtz att säljas. Denna mäts in på plats och tar området från 35 Hz ca och upp till 100, varje enhet kapar 1,5 dB

Bilder och priser kommer.

Akustiktavlan bygger ca 10 cm och får plats bakom huvudet...

mvh

.

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2005-04-02 00:38

zvenzzon skrev:
Tobias skrev:Jag tycker att detta fungerar mycket bra:

Bild

Är det ingen annan som har testat något liknande?
Snyggt är det ju också :wink:

Intressant, då får man ju (den lite senare) tak-reflexen bakifrån. Går den där principen att realisera med en smula högre waf? idéer?

Dessutom får man reflexer från eventuella surroundhögtalare bakifrån också. Borde väl vara positivt? Reflektorn borde vara betydligt bredare, men eftersom dörren är ivägen har jag inte orkat bygga någon bredare.

För att få högre waf skulle det gå att sätta gängor mellan vägg och övre delen på reflektorn och i mitten på den. Så kan man fälla den platt efter väggen när man inte lyssnar seriöst. Lyssnar man seriöst har man väl ändå mörkt?
Så är det bara att måla den i lämplig färg.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi