Pip ägare testar XTZ

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Pip ägare testar XTZ

Inläggav Kribban » 2005-04-01 09:31

Hej!

Lite intressant läsning från Prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php? ... =91469&hl=
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-04-01 09:57

Kul läsning om XTZ.

Jag hörde ett par pyramidformade (Wilsonkopia.. 8) ) hos en polare och dom lät riktigt bra för pengarna (7000spänn)

Snygga var dom också så här är det nog lite klippvarning. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-01 16:22

Den där andra tråden var ju bara för mycket.

Vem är den där Mayro egentligen?

Hans spekulationer balanserar på gränsen mellan komedi och förtal. Häpnadsväckande att han uttalar sig och presenterar bestämda uppfattningar om så många saker, som har inte vet något om alls. I flera fall är det han säger inte ens spekulationer utan rena lögner. Men samtidigt är han ärlig med att han inte riktigt känner till vad LTS är, inte vet vad som stått i MoLt och att han inte ens har hört piP (eller någon annan Ino-högtalare).

Dessutom verkar han tro att det finns flera olika "Ino-klubbar"(?), att jag skulle vara någon sorts marknadsförings/administartör som bedriver ett "pyramidspel" med vinstdelning. Jag som inte klarar att administrera knappt någonting. Jag har inte ens ett kundregister!

Vad är hans agenda?

Vh, Ing. Öhman

- - - - -

PS. Jag ogillar att skriva något illa om saker som är i produktion. Är inte jättebekant med alla Infinitys modeller heller, men Kappa 9 är inte i produktion, och jag hoppas ingen tar illa upp av följande synpunkt:

Kappa 9 är rätt kass, speciellt sedd som en ingenjörsmässig konstruktion.

Men driven med en absurd förstärkare och avlyssnad av en person som inte är så känslig för; termisk kompression i basen (Det blir hett i talspolarna när de skall absorbera 800 W vid 100 W nominell (8 ohm) ineffekt), den absurt klingande sågtandsformade tonkruvan, de absurt stora integrationsproblem i varenda delning (fasfel av dignitet!), ja tål man all detta kan den säkert uppfattas som varande "trevlig", av vissa. Jag har själv hört den vid flera tillfällen inte låta "illa/obehagligt", när de drivits av tillräckligt kapabla förstärkare (lastbara långt under 1 ohm utan att låta illa).

Totalt sätt kan man dock på tekniska grunder kalla högtalaren för en veritabel katastrof, och med priset med i bilden - en av de värsta högtalarna i audiohistorien.

Bortsett ifrån ljudprestanda har den dessutom kostat många hyggliga förstärkare livet.

Men, att Kappa 9 var en katastrof betyder inte nödvändligtivs att alla andra Infinitymodeller är lika katastrofala.

Med reservation för att jag inte är expert på Infinitys modeller (även om jag både lyssnat och mätt på många, och nästan lika många gånger blivit förvånad över deras tillkortakommanden) och att jag blev lite förvånad över uppgifterna i tråden om tillblivelsedatum (1978?) på den modell Mayro talar sig varm för, Ja, bortsett från detta så har jag sett en Infinitymodell som jag även lyssnat och mätt på, för kanske tio år sedan eller så (jag tror det var 1995, och modellen var helt ny såvitt jag förstod), som såg ganska lik ut de på bilderna, kanske identisk?

Den betedde sig i labbet faktiskt riktigt mätsnyggt, och lät hyggligt bra gjorde den också!

Denna högtalare var emellertid inte en traditionell Infinitykonstruktion, utan den var konstruerad (åt Infinity) av den gamle KEF-ingenjören Laurie Fincham (han startade på Celestion om man skall vara noga).

Denna Finchham-Infinitys mätprestanda såväl som ljudkvalitetsprestationer hade hur som helst INGA likheter med alla äldre Infinity-högtalares "nästan-hur-som-helst"-beteenden.

Laurie Fincham arbetade inte så länge åt Infinity, men under den korta tiden lyckdes han göra storverk med de modeller han fingrade på.

Han gick efter Infinity vidare till Lucas/Skywalker Ranch (1999 har jag för mig), närmare bestämt som director of engineering för bl a THX-verksamheten.
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-01 17:24, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-01 16:44

Bara för att jag kan så tänker jag bara fråga om det inte är kappa90 vi pratar om ??

btw. Mayro hänger här tillofrån också tror jag, iaf på HF.nu :)

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-01 16:50

btw2... vad är xtz ??

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-01 17:14

Så vitt jag vet (är inte säker dock) heter modellen som Mayro pratar om IRS Epsilon.

Om det är den han pratar om så är det inte en Infinity-högtalare "på riktigt", utan en riktigt bra högtalare ingenjörsmässigt, konstruerad av Laurie Fincham. Missförstå mig inte, Laurie var anställd av Infinity, men deras gamla kontruktionsteam som gjort alla blunders från äldre modeller var inte inblandade nu plötsligt.

Det kan påpekas att Ininity idag har bytt skepnad igen och skall inte heller nu lastas för allt gammalt junk som märket släppt ifrån sig före 90-talets mitt.

Idag finns inget av bagaget kvar, utan Infinity skall snarast ses som Harman-produkter, som utnyttjar ett äldre varumärke.
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-02 03:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-04-01 17:16

Kanske Mayros system är en lyckträff och riktigt "bra"!?!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-01 17:28

Om det är Laurie Fincham-modellen är den ju helt ok (frånsett att den är lätt att överstyra i mellanbasen), men det är ingen traditionell Infinity från deras egna gamla utvecklingsavdelning.

Jag skulle inte kalla det en lyckträff heller för Laurie vet vad han gör.

Jag undrar om det inte är en gammal infinity från 1978 som Mayro har dock, och att bilderna han la ut är något han SKULLE VILJA att ha bara.

Jag får inte ens klart för mig om han hört dem dock. Han är ju tydlig med att han inte hört piP (i modern tid i varje fall). Kanske han inte hört Infinityhögtalaren han lade ut bilder på heller? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-01 18:12

Killen jag köpte min ena NAD 208a hade sådana (tror bilden i rummet med röd panel på väggarna är därifrån), men tyckte inte att den orkade få dem att spela ut. Vet han testat stora Nelson Pass X250/350 senare, men jag är inte säker på om han har kvar högtalarna längre.

Min kommentar till den där tråden är väl mest... det är väl inte så svårt att folk som har det minsta svårt att fatta inte kan förstå hur bra piP är, eftersom de ju är ofattningsbart bra. :D

Heck, då var man väl hedersmedlem i LTS då. :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2005-04-01 20:48

Det vore väldigt intressant om ni i LTS kunde testa dessa XTZ 99.
Dom ser ju väldigt seriösa ut på fyndbörsens hemsida www.fyndborsen.se

Dom ligger ju i samma prisklass som Pip och anses klå dyrare högtalare. I morgon skall jag hem till en kompis som kör Pip med en Pioneer 668:a samt Pioneer VSX 1014 . Han har lustigt nog inga bakhögtalare eller center trots att han har en hembioreciver och dvdspelare. Det är så bra ändå tycker han :D
Bild[/img]

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-01 21:05

Vilka är dessa XTZ egentligen? Hemsidan säger "XTZ är ett gränsöverskridande nätverk av "HiFi-gurus" och tekniker i Sverige, Frankrike och Kina samt tillverkare i Kina, som har en gedigen kunskapsbas inom HiFi i allmänhet och högtalare i synnerhet."

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-01 21:13

jag tror att det är en av fyndbörsen brandad variant av proson
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2005-04-02 09:32

Dom görs vad jag förstår i Kina i samma fabrik som proson görs men skall enligt fyndbörsen vara lite bättre, lite mer neutrala.
Jaja, vi får väl se och höra 8)

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-02 09:37

Nattlorden...

Även om nu det är så att piP bra så måste ju fortfarande folk få tycka annat vad vi/du än tycker.... :)

//jonas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-02 11:23

Besan - sedan när har jag sagt till om vad folk får tycka?? 8O 8O

Får jag inte lova att kommentera om hur jag personligen tolkar något jag läst? Vem skall jag PMa och fråga om vad jag får tycka innan jag skriver något?

( Sen om du inte noterade det så var det en ordlek i min post ovan. Du borde alltså snarare skratta eller i alla fall småle. )

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-02 12:06

nattlorden...

Du får självklart tycka precis vad du vill !!... Ta det inte så hårt. jag menade inte något illa...

Du är bland vänner :)

//jonas

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-02 12:26

XTZ...

kanske låter bra/är prisvärda mm. men jag blir alltid lika full av skratt när jag läser så´nt som..

"SACD/DVD-A klar" och "överlägset transientsvar iom. banddiskanter"

J-a skitsnack!

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-02 12:26

besan - ok, bra. (Blev bara så förvånad att det jag skrev kunde tolkas på det viset.)

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-02 12:48

"SACD/DVD-A klar" och "överlägset transientsvar iom. banddiskanter"

marknadsföringsbullshit kallas det! 8O 8)

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2005-04-02 19:14

Om jag inte är helt ute och cyklar så testades XTZ i förra High Fidelity och fick oväntat bra kritik om man ska se till priset.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-02 19:47

har för mig om att de faktiskt inte har banddiskanter utan vanliga element som ser ut som banddiskanter!!

där nånstans börjar marknadsföringen bli väl mycket
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2005-04-02 21:01

Style skrev:har för mig om att de faktiskt inte har banddiskanter utan vanliga element som ser ut som banddiskanter!!

där nånstans börjar marknadsföringen bli väl mycket

Ska kolla upp det där med testet i High Fidelity för jag tror att det är en banddiskant,är inte helt säker men nu går vi till botten med det här rätt ska vara rätt.

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2005-04-02 21:08

http://www.xtz.se/W2MT_HighFidelity_1-2005_svensk.pdf Här finns testet att läsa och den fick väldigt bra kritik,diskanten är inte "äkta" band utan nån slags hybrid konstruktion men bra tycks den vara i alla fall.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-02 21:10

Har för mig att jag såg en bild av diskanten i genomskärning, det var en avlång talspole som är kopplad till ett veckat aluminiumband. Alltså ingen vanlig banddiskant där man ju bara har ett veckat band man kör strömmen genom (och därmed behöver en trafo till impedansomvandling).

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-02 22:39

alltså, det behöver ju inte vara fel att inte använda en banddiskant utan nån annan slags konstruktion. Tycker dock att man får känslan att man förklätt ett vanligt element till band för att kunna få mer mystik i marknadföringen
Dogmatisk Mac-Taliban

Meridian

Inläggav Meridian » 2005-04-02 22:47

Hififorumtråden är en av dom värsta på länge.

JWS som ligger bakom Proson mfl. omsätter drygt 55 miljoner.. Ganska många billiga högtalare det.
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Återgå till Generellt om hifi