Billiga hörlurar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

Billiga hörlurar

Inläggav norman » 2005-04-03 12:45

Det kan väl inte skada med ännu en hörlurstråd? :wink:

Vill ha tag i billiga hörlurar som man kan stå ut med till min ipod, de skall helst inte vara för stora då de skall vara lätta att ta med. Sen skall priset helst inte vara så mycket över en femhundring..... Går det att få tag i lurar som inte låter illa med dessa krav? (de få billiga lurar jag hört låter ofta skrikigt och har konstig bas..)
Är koss portapro nåt att titta på? är ju iaf billiga och rätt portabla.

(I denna prisklass så är det väl kanske rätt individuellt vilka färgningar man står ut med så det blir kanske svårt att ge råd... )

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-03 12:48

Jag är mycket nöjd med mina Porta Pro. Du hittar dem billigt på NetonNet (mindre än halva priset jämfört med vad jag betalade för mina).

Visst, det är inga referenslurar, men de är smidiga att ha med sig. Det faktum att de är relativt öppna gör att man kan ha på sig dem utan att behöva oroa sig för att man inte märker saker runt omkring en också.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2005-04-03 12:52

Om du vill ha en lite neutralare lur än Koss porta pro finns det en Philips utav sluten variant på Claes i Sjön för 200-300 pix. Minns ej modellnumret...

Själv har jag förbrukat 2 par Koss porta pro och gått över till denna.

/Mattias

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-03 15:08

Koss för min del. Framför allt till lite enklare uppsplelningsutrustning så ger dom ett rätt behagligt ljud. Lite mörkt ljud och ingen mästare i detaljer. Men även skräpiga mp3:or låter i alla fall OK.

Hemma kör jag förstås med mina HD650 och det är ju en helt annan klass (och pris) förstås. Men det låter inte illa om Kossen, det är det viktiga för mig.

/ B

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-03 15:32

Tackar för råden!
Finns det fler som man bör kolla på?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-03 15:40

Finns det några "stoppa in i öronen-lurar" som är prisvärda också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-04-03 16:05

Ligger iofs i en annan prisklass, men jag använder Etymotic ER-4S till min iPod och det fungerar riktigt bra. Speciellt för de av oss som flyger ofta för de är fantastiskt bra på att dämpa ljud utifrån.

Kräver lite tillvänjing då de är lite luriga att ha långt in i örat i början.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-03 16:25

paa: Koss The Plug finns ju, fast jag är inte riktigt överens med dem... Sitter inte bra. Dämpar utomstående ljud rätt bra dock.

Har bara provlyssnat lurarna på en kraftig felEQ:ad mp3spelare, så jag vågar inte uttala mig om ljudet :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-03 21:14

Själv tycker jag det är lite läskigt med lurar som dämpar ljud utifrån för bra, fast det kanske är en vanesak?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-04-03 22:47

Sennheiser PX100 eller PX200 är alternativ. Någon av dessa blir nog min nästa lur till det bärbara. Min flickvän har lyckats fått glapp i min Porta Pro (som jag ska laga). När jag får nya lurar får hon min Porta Pro.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-03 23:05

Thomas: Har du lyssnat på dem (px100 & px200) och jämfört med portapro?

edit: såg att dom har dessa och portapro på musikbörsen, får nog ta och springa dit och provlyssna själv om dom har dom inne. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-04-03 23:10

Jag tror jag lyssnade på PX100 i LTS stora test. Den är snäppet bättre än Porta Pro, men det kan vara tycke och smak. Porta Prons sämsta sida är en för hög nivå på och distad mellanbas, samt att den saknar en del i högsta diskanten.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-04-03 23:58

Dom här har jag hört endel gott om:

Bild

http://www.shure.com/earphones/eseries_e2c.asp

Tänkte köpa mig sådana för att testa. Rätt dyra dock, trots att det är deras billigaste modell.

MVH. Christian

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-04 12:45

Var nere på stan och provlyssnade sennheiser PX200 och koss portapro idag. Portapro hade som sagt lite för mycket bas och kändes lite avrullade uppåt. PX200 känndes precis tvärtom, för lite bas om man inte tryckte dem lätt mot örat (passade dåligt på mig..) och lät därmed lite skrikigare.. Båda lurarna drevs av ipod mini.
Så det fick bli ett par portapro då jag tror jag har lättare för att vänja mig vid det ljudet, de passade också mycket bättre på mitt huvud.

Tack för råden!

(hmm rätt ruskig skillnad mellan olika lurar.....)

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-04-04 12:58

Har beställt ett par Shurelurar (E2c) nu... återkommer med vad jag tycker om ljudet om ett par dagar.

MVH. Christian

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-04 13:32

Jag tycker de flesta lurar på marknaden är förskräckligt dåliga. Min favorit-allround-lur tillverkades dessutom bara en kort tid, och var från den kända datortillbehörstillverkaren Creative Labs!

Det är en sluten, högkänslig, klangbalanserad och välartikulerad lur som heter HQ2000.

Skulle jag inte ha den, så valde jag nog AKG471, fast den har en liten resonans vid sisådär 10 kHz som kan störa lite, och en sämre känslighet än Creative-luren.

Brydde jag mig inte om ljudisolation och älskade konsthuvudinspelningar så valde jag Sennheiser HD600.

Men å andra sidan har jag svårt att fatta vad man skall ha hörlurslyssning till, i sammanhang där med inte behöver ljudisolationen. Det finns ju högtalare där hemma. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-04 13:40

IngOehman skrev:Men å andra sidan har jag svårt att fatta vad man skall ha hörlurslyssning till, i sammanhang där med inte behöver ljudisolationen. Det finns ju högtalare där hemma. :wink:

Vh, iö

Fast det är lite smidigare att släpa på ett par lurar om man skall iväg nånstans... :) Tycker det är rätt kul att mata in en massa ny musik i mp3-spelaren och sen provlyssna när man inte är hemma. (för jag tycker man är hemma alldeles för lite ibland för att hinna med att lyssna på allt man vill :( )

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-04-04 13:40

"Men å andra sidan har jag svårt att fatta vad man skall ha hörlurslyssning till,..."

I många fall används hörlurar till portabla apparater (mp3, CD, laptops). De flesta (alla?) hörlurar som medföljer mp3-spelare och liknande är av mycket dålig kvalitet. Kraven på hörlurar till portabla anläggningar är ofta att de ska vara små, lätta, ihopfällbara, lättdrivna. Då minskas utbudet till några få hörlurar på marknaden. Om sedan man inte trivs med "proppar" a la Shuren ovan, så minskas utbudet ytterligare. Klassiska Porta-Pro eller Sennheiser PX100/PX200? Fler?

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-04-04 13:55

Jag är helt inne på din linje Ingvar men på gott och ont så är man ju inte hemma hela tiden. Jag har fram tills nu inte lyssnat alls på hörlurar nästan men på senare tiden har jag blivit tvingad att pendla och resa mer och då har jag märkt att den tiden på tåg, i buss, i bil, på flyg mm. blir mycket trivsammare om man har lite musik att lyssna på, eller något av allt annat som finns... talböcker, språkkurser mm.

Sen pratade vi ju om det där med träning i en annan tråd och det är också ett tillfälle då det är trevligt. Fast du Ingvar kanske har en ombyggd barnvagn full med förstärkare samt en ställning på denna med fastmonterade Pip då du är ute och joggar...? :wink:
Skämt åsido så tror jag att du också lyssnar med hörlurar ibland då du är ute och åker samt att de flesta delar din åsikt om att en riktig anläggning är bättre om man är hemma och inte behöver ta hänsyn till att störa någon.

Någonting jag dock har svårt att förstå är att så många föredrar hörlurar som är öppna eller halvöppna. Personligen så har jag hörlurar då jag inte vill störas av omgivningen och inte vill störa omgivningen, i de fallen så är det bättre med slutna eller tättsittande proppar. Dock medger jag att de förstnämnda tyvärr oftast låter aningen bättre. Men det är väl från person till person vad man har för behov och när man utnyttjar sina hörlurar antar jag.

MVH. Christian

Återgå till Generellt om hifi