Val av cd. Förutsättningar finns i 1:a inlägget.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken cdspelare väljer du?

Cdspelare A
21
81%
Cdspelare B
5
19%

Antal röster : 26

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-10 02:09

Lika bäst vi lägger ut den här igen då som jämförelse:

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-10 12:47

Undrar om det går att få tag på en Tuba för rimliga pengar. Av alla de apparater jag stött på som rent tekniskt egentligen inte är så bra, är denna det mest fascinernade jag hört.

En apparat man skulle vilja ha att fixa till alla sin fula hårda inspelningar med. En som kan få fullstädigt artificiella ljud att låta hur vackert och naturligt som helst...

Min enda reservation är att jag kan tänka mig att det är ganska beroende på vilka rör som sitte i den. Tillverkare och år alltså. Jag tror att mycket av apparaens "förmåga" hade att göra med inre självexiterad mikrofoni.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-04-10 12:58

Svalander har väl skrivit artiklar i Molt förresten?
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-10 13:14

Inte under nuvarande teknikredaktion, men för länge sedan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-10 22:32

vad är det som gjör att en tuba färgar snyggt?
kan man konstruera en apparat som efterliknar detta?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-10 22:44

Det kan vara rätt svårt att utreda sådana saker, eftersom det kommer in ett extremt subjektivt element, men Tuba är nog den apparat jag stött på som av flest (alla) jag visat den som "effektkrets" för, har varit entydligt positivt imponerade applicerad på "illaljudande programmaterial".

Som jag antytt tidigare i tråden tror jag att den självexiterade mikrofonin* i rören kan ha en viktig roll, vilket förstås även betyder att apparatens "förmåga" kan vara väldigt beroende på exakt vilka rör som sitter i den.

Vh, iö

*Alltså "den fart som röret sätter på sig själv" (med utklingsningsförlopp) av de elektrostatiska och induktiva krafterna i röret, som åstadkomms av musiksignalen.

Jag skrev en artikel som berörde denna intressanta förvrängningsform hos rörfrstärkare för sisådär 15 år sedan. Men den är fortfarande nästan oaktad av både rörkonstruktörer och rörentusiaster, med några få undantag. Jag tror dock att det är en av de viktigate orsakerna till den "personlighet" som många rörkonstruktioner uppvisar. Kort sagt en (av många) förklaring till att så många rörapparter låter så trevligt, men framföralt varför de trots att de med konventionella metoder kan mäta förhållandevis likt varandra, men ändå kan låta så kapitalt olika..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-10 23:00

IngOehman skrev:Min enda reservation är att jag kan tänka mig att det är ganska beroende på vilka rör som sitte i den. Tillverkare och år alltså. Jag tror att mycket av apparaens "förmåga" hade att göra med inre självexiterad mikrofoni.

Vh, iö

12 sådanhär borde duga :P (förövrigt snart på väg till Hong Kong :cry: )

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-10 23:15

Inte säkert.

När det gäller sådana här saker handlar det ju inte om att få saker tillräckligt bra för att "duga", utan det handlar snarare om att hitta "rätt karaktär".

Ibland betyder det att utmaningen är att hitta något som är "tillräckligt dåligt". :o Men förstås på precis rätt sätt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-10 23:18

Vore det inte roligare att mäta dist som funktion av nivån på en CD? 0,001% antar jag är vid full utstyrning. Om en D/A beter sig illa så är det väl vid låga nivåer?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-10 23:19

IngOehman skrev:Inte säkert.

När det gäller sådana här saker handlar det ju inte om att få saker tillräckligt bra för att "duga", utan det handlar snarare om att hitta "rätt karaktär".

Ibland betyder det att utmaningen är att hitta något som är "tillräckligt dåligt". :o Men förstås på precis rätt sätt.

Vh, iö

Jo det är ju sant men jag tror det var precis de som användes (eller möjligen EF806s) från just Telefunken. Loggan syns tydligt på denna bilden :P

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2005-04-10 23:35

Hallå !

Det finns ju förvisso väldigt fina Rör-Försteg om man jämför med nämnda "Tuba" som jag aldrig gillade, Jan Lodström gjorde en del utan Ormolja , som var väldigt trevliga både Subjektivt och Objektivt.(för att vara ett Rör Försteg)

Det fanns ju en hel del andra försteg som ansågs väldigt bra (och suprhemliga) (Topp Testade av HiFi Musik) jag tänker närmast på KLG (Grundström) eller vad han nu hette, som var jätte dyra med några diskreta halvledare IC-Kretsar, är det någon som kommer ihåg det försteget, finns det kanske kvar på marknaden :oops:
Det var ingen höjdare i mina öron, men det var länge sedan.

/Göran

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-11 00:05

Göran: Lodis försteg Remus var näppeligen någon vidare effektkrets. Frånsett RIAA-steget var det alldeles för lite inverknande på musiken för att kunna användas som Tuban.

Svante: Ja, visst är det relevantare att mäta på lägre nivåer, men nu vill jag primärt klargöra att distorsionen vid de nivåer som nämndes för den där andra apparaten var minst lika bra hos Pioneeren.

Kan nämna att de operationsförstärkare som används i Pioneeren inte beter sig sämre vid lägre nivåer, tvärtom sjunker distorsionskomponenterna snabbare än signalen, renderande ännu lägre distorsion på lägre nivåer.

Förvärrad distorsion vid lägre nivåer kommer således uteslutande från DACen. Eftersom jag känner DACen väl kan jag berätta att distorsionkomponenterna sjunker vid fallande nivå i den antuella apparaten, men inte riktigt lika snabbt som signalen. Relativa distorsionen ökar alltså vid fallande signalnivå, men konsekvensen av den stora intrinsiska linjäriteten hos DACen blir dock, att distorsion på markant lägre nivå börjar bli svår att mäta eftersom den maskeras av bruset.

En THD+N-siffra kan men alltid få fram dock. Vi får se om jag orkar släpa iväg apparaten för mätning igen. Jag känner dock att jag hellre låter den stå kvar i lyssningsrummet, och spelar musik på den istället. Och tittar på film förstås!

Testa är tråkigt, och jag känner inget behov av att övertyga dem som inte vill tro ändå. Jag kan ju presentera hur många mätningar som helst, vissa (kanske inga här på faktiskt längre dock) kommer aldrig att acceptera att en förhållandevis överkomlig apparat, som dessutom kommer från Japan, skulle kunna vara tillräckligt bra.

Därmed känns det som om vidare ansträngningar är rätt bortkastade. Även om jag visar resultatet från ännu en lab-visit kommer någon att säga, men du har fortfarande inte mätt XXX, DEN egenskapen kanske är dålig!, o s v, i all evighet.

Men vi får se.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-11 12:21

Har inte röstat, saknar förutsättningar... bl.a:

Får jag spelaren, eller måste jag köpa? I så fall vill jag nog se prislappen först.

Får jag den så tar jag A i så fall, för skulle den visa sig gott färgande efter att jag fått den, så har den säkert ett bättre andrahandsvärde när jag säljer den efteråt. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-11 15:34

Jag väljer alltid det som för MIG låter bäst. SJÄLVKLART...

Sedan om det av nån sjuk anledning skulle av någon mätas till en ren katasrof så betyder det endast en enda sak.. DVS att jag har en inbyggt korrigeringskrets i huvudet som gör jag ändå finner spelaren A som bäst...

Sen kommer det svåraste provet. ANSER min fru att hennes Julio Inglesias har "rätt" tempratur eller inte. Vid nej så spelar mina åsikter sen inte nån roll alls. Då åker sakerna bara ut direkt..

Jag bestämmer ju allt så länge hon säger jag får det.. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-11 15:46

Mayro skrev:Jag väljer alltid det som för MIG låter bäst. SJÄLVKLART...

Sedan om det av nån sjuk anledning skulle av någon mätas till en ren katasrof så betyder det endast en enda sak.. DVS att jag har en inbyggt korrigeringskrets i huvudet som gör jag ändå finner spelaren A som bäst...

Sen kommer det svåraste provet. ANSER min fru att hennes Julio Inglesias har "rätt" tempratur eller inte. Vid nej så spelar mina åsikter sen inte nån roll alls. Då åker sakerna bara ut direkt..

Hade du inte stereo innan du fick fru? I så fall är det ju solklart vem du slänger ut om du blir tvungen att välja. Börja med att slänga ut Julioskivorna och se om hon stannar eller ej. Gör hon inte det så kan du ju skaffa något som inte är smör/siraps-testat.
:wink:
Get your priorities straight, man!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-11 15:50

Nattlorden skrev:
Mayro skrev:Jag väljer alltid det som för MIG låter bäst. SJÄLVKLART...

Hade du inte stereo innan du fick fru? I så fall är det ju solklart vem du slänger ut om du blir tvungen att välja. Börja med att slänga ut Julioskivorna och se om hon stannar eller ej. Gör hon inte det så kan du ju skaffa något som inte är smör/siraps-testat. :wink:Get your priorities straight, man!

Snacka om löjligt mansgrisande... 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-11 15:58

Hotspur skrev:Snacka om löjligt mansgrisande... 8O

Skall det bli bra finns inga kompromisser. Över min tröskel kommer ingen kvinna som petar i min stereo. Skulle hon ha andra smakpreferenser så får hon ha en egen anläggning. Enkelt.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-11 16:03

Nattlorden skrev:
Hotspur skrev:Snacka om löjligt mansgrisande... 8O

Skall det bli bra finns inga kompromisser. Över min tröskel kommer ingen kvinna som petar i min stereo. Skulle hon ha andra smakpreferenser så får hon ha en egen anläggning. Enkelt.

Jag hoppas - för din skull - att ovanstående inte är sprunget ur nåt annat än osedvanligt dålig humor?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-11 16:05

Hotspur skrev:Jag hoppas - för din skull - att ovanstående inte är sprunget ur nåt annat än osedvanligt dålig humor?

Jag tar min hifi seriöst, gör inte du det?

Det är bara att citera Farbro Barbro: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet."

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-11 16:15

Nattlorden skrev:
Hotspur skrev:Jag hoppas - för din skull - att ovanstående inte är sprunget ur nåt annat än osedvanligt dålig humor?

Jag tar min hifi seriöst, gör inte du det?

Nej, för mig är hifi bara en hobby och ett kul medel
att tillsammans med familjen umgås kring god musik.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-11 22:24

det var en gång en kvinna som gnällde över mina subbwofers
hon åkte ut
det var en gång en annan kvinna som gnällde över mina modelltågsinköp samt hängandet på internettforum
hon åkte ut
NU SITTER JAG HÄR ENSAM MED VALKAR I HÄNDERNA :cry:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-11 22:28

profbd skrev:det var en gång en kvinna som gnällde över mina subbwofers
hon åkte ut
det var en gång en annan kvinna som gnällde över mina modelltågsinköp samt hängandet på internettforum
hon åkte ut
NU SITTER JAG HÄR ENSAM MED VALKAR I HÄNDERNA :cry:

Du sitter iallafall med några subbor :lol: :wink: .

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-12 01:05

opss. tänk sig. Nattlorden.. Jag ser IGEN att du har humor... :D :D
Att kasta ut sin kvinna är ju roligt skämt ju. Hospur..fattar du inte ?? Natlorden bara skämtar med oss..:D :D

Se på tråden om cd osv så ser du ju han är en rejäl humorkille ju..

:D :D

lite alvar.. :( och ledsamt att behöva skriva iofs..
Ja. vad ska man säga...
kvinnosyn...?

Jag skulle offra mitt liv för min familj. Stereon har utan dom inget värde ens. Vad ger en ensam stund utan sin kvinna bredvid sig lyssnade på en bra platta. jämför med henna där njutande av bra musik. Känna hennes hand ta tag i en o höra.

"Oj vad bra det låter, du FÅR köpa den där grejen du frågade om. Blir det ÄNNU bättre då?"

Eller som nu sitta och höra Annalotta larson ifrån stereorummet och veta Kvinnan i ens liv ligger o njuter av musiken i soffan. efter en dag med familjeansvar..barn o mitt tjatande om var jag lagt ditt o datt... :)
I mitt sätt att se saken är intweekande mot Lenas Julle" en liten sak... Desutom är julle otroligt bra att tweeka in efter. Då den stämmer i alla saker så spelar en stero allt... :D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi