Martin skrev:Bill50x skrev:Martin skrev:Om då baselementet med en flackare brytning kompenserar diskanten med en brantare kommer den praktiska skillnaden ändå bli en mindre belastning på diskantelementet.
Ska inte gå in på detaljer, men det funkar inte alls så.
Men nog belastas ett diskantelement hårdare med 6dB/oktav delning än 18dB/oktav, givet att det sker vid samma frekvens?
Vid 6dB´s delning kommer det krävas en högre utnivå från elementet vid 900Hz än vad det krävs med 18dB´s delning.
Eller har jag fel?
/ B
Du har rätt, men att dela 18dB/oktav på diskanten går inte att kompensera för genom att dela med 6dB/oktav på basen. Vilken elektrisk delning man använder handlar (förhoppningsvis) om vilken akustisk avrullning elementen har osv för att få rätt akustisk delning från högtalaren.
Inte? Det beror väl i hög grad på vilken frekvensgång de valda elementen har vid delningsfrekvensen. Man kan ju också tänka sig olika brytpunkter för bas- och diskantelement. Ev pucklar runt delningsfrekvensen kan man kompensera för osv.
Vad jag menar är, en intelligent matchning av de två elementen, med hänsyn tagen till bla akustisk/elektrisk avrullning, frekvensgång, upplevd tonal återgivning och så vidare - kan mycket väl resultera i en njutbar och korrekt återgivning även om de presenterade tekniska data inte indikerar en sådan.
Jag äger själv ett par Dahlqvist DQ10a där en mängd disparata element samsas och ger ett mycket koherent ljud. Jämförelsen haltar något dock eftersom 5-vägskonstruktionen möjliggör att varje element arbetar långt innanför de frekvenser de är konstruerade för.
/ B