lennartj skrev:Det är väl bra om var och en är nöjd med sitt. Troligen lyssnar vi mestadels på olika musik.
Jag lyssnar på alla sorts musik, även akustisk musik och även där tycker jag det är en klar fördel med bra dämpning.
Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Det är väl bra om var och en är nöjd med sitt. Troligen lyssnar vi mestadels på olika musik.
lennartj skrev:Någon markant och svåravkodad rumsssignatur som lägger sig ovanpå allt som spelas upp i mitt rum vill jag inte ha, men ett naturligt svar från rummet runt om behöver jag för att inte känna mig akustiskt vilsen.
Harryup skrev:iö skrev:Jag har för övrigt (som antytts av bl a harryup) INTE definierat "att sträva efter en ofärgad återgivning", som att köpa en specifik uppräkning apparater och ett speciellt sätt att behandla rummet. Jag har bara talat om vad folk har för strävan.
Nja, fast är det inte så att diskussionen är den att man kan inte nå ofärgat ljud om man inte köper enligt listan av F/E-godkända apparater eftersom man inte kan kompensera olika färgningar mot varandra. Så det finns inget val om man vill ha en transparent kedja?
Harryup skrev:Och har man därför inte köpt enligt listan så kan man aldrig bli Djurgårdare hur mycket man än vill. Ingen behöver sätta en i gruppen illusionist eftersom man inte har förutsättningarna för att bli neutralist.
Harryup skrev:Och man kan inte hävda att man är neutralist med färgade apparater för då är man ju direkt en illusionist.
Harryup skrev:SÅ jag känner inte att jag är särskilt ensam om att dela in folk i grupper, det är ju per definition redan gjort iom apparatvalet.
Harryup skrev:Och det är just det jag är emot, så pådyvla inte mig att jag delar in folk i grupper.
Harryup skrev:Mitt om möjligt otydliga budskap är ju precis detsamma, ordet ofärgat gör ju redan det, så tar man bort gruppen som tycker att dom har ett ofärgat ljud så blir det ju bara en grupp. Men jag ser att budskapet inte nått fram. Om det beror på att jag har fel eller jag tycker fel eller jag är otydlig må vara hänt. Men jag kommer inte sluta tycka att vi är indelade i en grupp för mycket redan och jag har inte definierat den gruppen.
mvh/Harryup
Harryup skrev:IÖ skrev: Och - påståendet att alla är AIKare är genuint enfaldigt.
Världen är flerfaldig och - den som läst och förstått inäggen i denna tråd
VET att det finns dom som uppskattar färgningar, och som är medvetna
om det, och som är lyckliga med det!
Kändes det bra att skriva att jag gjorde ett genuint enfaldigt påstående eller tillför det debatten något sakligt? Jag kan bjuda på det om du betalar medlemsavgiften i AIK.
Nja igen, trimma din läsförståelse så ser du att AIK're är folk som har en färgning av ljudet hemma.
Harryup skrev:Och det är enligt mig och tidigare också dig ALLA ingen har ju en fullständigt ofärgande anläggning hemma. Eller vill du ändra dig?
Harryup skrev:Om det då finns ytterligare grupper så kan det ju bara finnas en till och det är ju dom som inte har en färgning dvs Djurgårdare och sådana finns ju inte.
Harryup skrev:Sen skrev jag att det finns olika sektioner av AIK och där kan ju mycket väl vara en del som är mycket nöjda med sin färgning. Hör själv till den sektionen. Sen finns det förstås sektioner som har en extremt liten färgning och t.ex. sitter mycket nöjda med sina Ino-grejor men det är en delmängd av gruppen som har färgning för ynkepynke är fortfarande något lite och inte en egen grupp.
mvh/Harryup
Harryup skrev:dimitri skrev:Harryup, du har nog missförstått IÖ's inlägg. Han har faktiskt försvarat din rätt att definiera grupper för debattens skull i motsats till mina ansträngningar att förneka gruppernas existens.
Fast det gjorde han kanske bara för att få chansen att indirekt kalla mig enfaldig.
Fast det tror jag inte om IÖ, han ville nog bara ta i lite.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Fine,
fast vad folk har och vad dom gillar är inte samma sak.
Harryup skrev:Problemet är inte alls att folk inte skulle få gilla vad dom vill, självklart får dom det.
Harryup skrev:Och om du tycker jag att jag skriver OT så kan du ju inte slå ihop mina inlägg och ge dom annan betydelse.
Harryup skrev:Har en fråga eller möjligen 2 frågor;Harryup skrev:1. Nja, fast är det inte så att diskussionen är den att man kan inte nå ofärgat ljud om man inte köper enligt listan av F/E-godkända apparater eftersom man inte kan kompensera olika färgningar mot varandra.
2. Så det finns inget val om man vill ha en transparent kedja?iö skrev:Nej så är det inte, och något som är ens i närheten av det har jag aldrig skrivit.
Allt det där har du nog (eller?) hittat på alldeles själv. Kanske därför som
diskussionerna går snett?
Har du svarat "nej så är det inte" på både 1 och 2?
Harryup skrev:Jag läser ditt svar som att det skulle gå att kompensera färgningar för att nå ett ofärgat ljud. Är det din ståndpunkt?
Harryup skrev:Och varför skulle jag inte hitta på mina frågor själv?
Kronkan skrev:Hej IÖ och andra!
IÖ är ju väldigt övertygande i sitt argumenterande. Tråden handlar just nu mycket om akustik. För att krångla till det vill jag skilja ut vad som händer rumsinformationen och vad som händer karaktären på instrumentet. Och lite resonera kring upplevelsen av instrument och röster
Den lilla kunskap och erfarenhet som jag har av tidiga reflexer att dessa i första hand påverkar karaktären på hur instrument och röster återges Vi har lyssnat oss fram hemma och vi har fann i första vändan att det blev förbättring att absorbera bakom högtalarna (elektrostrater). Vi prövade och prövade och eftersom vi har en tv också blev det till slut nästan att bygga in TV:n. Under tiden blev det också absorbenter i bokhyllan bakom lyssningspositionen. Under hela processen hörde jag att basen förbättrades mycket och de övre registren blev renare åtminstone i upplevelsen. Om jag däremot för in några mindre diffusorer bakom högtalarna blir det ju mera energi i den tidiga reflexen. Jag tycker att jag kan höra detta genom att röster och instrument lyfts fram något mer mot bakgrunden.
Så en fråga till IÖ varför han väljer bort diffusion.
Kronkan skrev:Just nu har jag själv ngen tanke med att införa diffusorer bakom högtalarna för jag tycker att mina rörslutsteg rättar till det som jag innan saknat. Nu lyfts ljuden in lagom in i rummet och har en upplevd eller verklig(?? större dynamik.
Kronkan skrev:Läste också någon recension av min stärkare samt lite annat. Hittade en tråd från 2007 där storheter som Erik Andersson och Bo Hansson och IÖ förekommer. Mest minnesvärt kanske varatt Bo Hansson påstod att hur inspelningen gjordes var den mest kritiska delan av kedjan.
Användare som besöker denna kategori: smorgar och 26 gäster