Hur klarar ni grannarna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-11-26 18:47

:mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-26 19:01

Pratar med dom som bor brevid, frågar om man stör och att dom ska höra av sig om man skulle göra det. Hittills så har dom bara knackat på en gång, då körde vi IM i 115+ dB så det ramla ner saker i deras kök. :oops:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-11-26 19:31

Jag kan snarare undra varför folk sitter med stans fetaste anläggningar när dom bor i en lägenhet...?
Varför har man frontar som grejar 120 db, och fyra eller åtta basmoduler då ??! 8O
Då kommer ju givetvis svar som "headroom kan man inte få för mycket av" och liknande, men behöver man verkligen så feta riggar som många har när man bor i en lägenhet...?
Jag har fått små pikar av mina grannar (dock aldrig klagomål) som undrat vad jag håller på med.
Då har jag en stenbunker med fristående uppreglade väggar med dubbelgips, och minst 25 meter till närmsta granne.
Om jag skulle bo i lägenhet skulle jag ha ett avsevärt mindre system..
Så tänker i alla fall jag..
Känns liksom lite dumt att köpa stans fetaste Lamborghini om man bor på landet och bara har hundra mil grusväg åt alla håll...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-26 19:33

bakerman22 skrev:Jag kan snarare undra varför folk sitter med stans fetaste anläggningar när dom bor i en lägenhet...?
Varför har man frontar som grejar 120 db, och fyra eller åtta basmoduler då ??! 8O
Då kommer ju givetvis svar som "headroom kan man inte få för mycket av" och liknande, men behöver man verkligen så feta riggar som många har när man bor i en lägenhet...?
Jag har fått små pikar av mina grannar (dock aldrig klagomål) som undrat vad jag håller på med.
Då har jag en stenbunker med fristående uppreglade väggar med dubbelgips, och minst 25 meter till närmsta granne.
Om jag skulle bo i lägenhet skulle jag ha ett avsevärt mindre system..
Så tänker i alla fall jag..
Känns liksom lite dumt att köpa stans fetaste Lamborghini om man bor på landet och bara har hundra mil grusväg åt alla håll...

Jag känner lite samma. Jäkla skit med lägenhet helt enkelt. grrr.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2010-11-26 19:41

subjektivisten skrev:Pratar med dom som bor brevid, frågar om man stör och att dom ska höra av sig om man skulle göra det. Hittills så har dom bara knackat på en gång, då körde vi IM i 115+ dB så det ramla ner saker i deras kök. :oops:

Måhända en dum fråga......men hur kunde du höra dem knacka på dörren när du lirade 115+ dB??? 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-26 20:00

bakerman22 skrev:Jag kan snarare undra varför folk sitter med stans fetaste anläggningar när dom bor i en lägenhet...?

120 dB ger ca 110 dB vid lyssningsplatsen och säg man vill ha 6 dB headroom, så är vi nere i 104 dB. Med en dynamisk låt så vill man ha peakarna som max 104 dB, och med en medelnivå på 25-30 unden den peaken så inser man att det kanske inte är så dumt med bra headroom, även i lägenhet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-26 20:01

1987 skrev:
subjektivisten skrev:Pratar med dom som bor brevid, frågar om man stör och att dom ska höra av sig om man skulle göra det. Hittills så har dom bara knackat på en gång, då körde vi IM i 115+ dB så det ramla ner saker i deras kök. :oops:

Måhända en dum fråga......men hur kunde du höra dem knacka på dörren när du lirade 115+ dB??? 8O

Det gjorde jag inte, utan hörde det när jag stängde av låten. :lol:

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2010-11-26 20:10

Får mig ofelbart att återkoppla TILL EN GAMMAL GODING.

I'am gonna knock on your door ,ring on your bell ..... :P

Musik/sång :P Eddie Hodge

I'm gonna knock on your door, ring on your bell
Tap on your window too
.................................................................
I'm gonna knock and ring and tap
and knock and ring and tap
and knock and ring and tap
and knock and ring until you do

MVH
Lech :wink:

Edit nedkortat
Senast redigerad av lech 2010-11-26 20:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-11-26 20:23

jaha då vet jag varför de på östra sidan 195:an har byggt en vall :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-11-26 20:38

profbd skrev:jaha då vet jag varför de på östra sidan 195:an har byggt en vall :lol:

Som den gamle mördaren Phil Spector sa -wall of sound
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-11-26 20:45

Jag har bara en granne, neråt. Han har mitt mobbenummer om i fall att, inget SMS än på 3 år. :)

Grannen är ingen annan är MFF's sjukgymnast Wilner:
Bild
:D

Och han har fest idag och han krämar på med sina större Dali:s hör jag = fritt fram för mig att lyssna igenom Komoroks spotifylist alá Stereo med rejält tryck. :P :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-11-26 21:01

subjektivisten skrev:

120 dB ger ca 110 dB vid lyssningsplatsen och säg man vill ha 6 dB headroom, så är vi nere i 104 dB. Med en dynamisk låt så vill man ha peakarna som max 104 dB, och med en medelnivå på 25-30 unden den peaken så inser man att det kanske inte är så dumt med bra headroom, även i lägenhet.

Som sagt... Visste vad jag skulle få för svar...

Vad du har kvar vid lyssningsplats, och hur mycket headroom du vill ha är väl dock av föga intresse för dina grannar...?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-26 21:14

bakerman22 skrev:Vad du har kvar vid lyssningsplats, och hur mycket headroom du vill ha är väl dock av föga intresse för dina grannar...?

Nej, och det är ju inte dom som köper prylarna heller. Men eftersom jag inte stör dom även när jag ligger rätt högt, så använder jag systemet som det är tänkt.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-11-26 21:21

Jansson skrev:Det är inte så jäkla svårt.

Lär känna dina grannar.
Presentera dig.
Heja i trappan, prata alla som bor i huset.

Bjud in folk på kaffe, lunch eller en pilsner eller vad du känner för.

Fråga dina grannar om du stör när du spelar musik om du är bekymrad för det.
Ta reda på vilken kultur som råder i ditt bostadshus.
Liberalt eller tyst som i kyrkan?
Kom överens om tider när det ska vara tyst.

Hur vill du ha det?
Påverka genom din närvaro.

Uppskatta kommunikation dvs när du eventuellt stör någon men lika gärna när folk blir glada att du lever och är glad.

Lev och låt leva.

Ven vet, du kommer nog högst sannolikt få nya vänner på köpet!

Yes. Jag hejar på alla i trappen och pratar lite när tillfället faller på, tror sånt ge en högre smärttröskel.
Så har jag även en beundrare i huset men det är en han så jag är inte så intresserad :D Men det finns en söt tjej här som jag råkade rulla runt i halmen med :)
Det är så grannar skall tas ;)

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2010-11-26 22:19

Nej tack, min sura granne är en tant på 76 bast så jag hoppar halm-grejen

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-11-26 23:57

perstromgren och Bootstrap!

Tack för era vänliga ord.
Ni är kloka män tycker jag.

En annan klok man är Stefan Einhorn se länk:

http://www.hittatalare.se/speaker/prese ... an-einhorn

Han säger bla annat detta:

-Var generös med beröm och uppmuntran.

-Välj bort konflikter, dom är destruktiva. men fly inte begynnande konflikter.

-Bemöt aggressivitet med vänlighet.

-Se din medmänniska.

-Var ett föredöme.

Det här är jävligt klokt, tycker jag och jag jobbar på det, det funkar utmärkt bra.
Svårt ibland men utvecklande.

Thiel, du behöver ju inte sätta på henne. Det räcker med att heja och fråga hur hur läget är. Jag lovar att tanten blir glad innerst inne.

Bootstrap, lite platonisk kärlek gör bara gott. Ge killen ett leende tillbaka, det är inget farligt . ..:wink:

Ledsen om jag blev högtravande.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2010-11-27 11:30

oja vi var vänliga mot varandra och hejade i nästan 2år till hon helt plötsligt ringde på och skrek "du måste vrida ner basen osv osv" det lite konstiga är ju att hon anklagade mig för att ha stört henne vid tider jag inte ens varit hemma. Så hon kanske börjar bli senil?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-11-27 12:12

thiel skrev:oja vi var vänliga mot varandra och hejade i nästan 2år till hon helt plötsligt ringde på och skrek "du måste vrida ner basen osv osv" det lite konstiga är ju att hon anklagade mig för att ha stört henne vid tider jag inte ens varit hemma. Så hon kanske börjar bli senil?

Det är inte alls omöjligt att hon har en demenssjukdom.

Bemöt henne trevligt men förklara för henna att du också måste få finnas till.
Att musik är viktigt för dig och att hon måste acceptera detta inom rimliga gränser.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-11-27 18:01

Jansson skrev:
Bootstrap, lite platonisk kärlek gör bara gott. Ge killen ett leende tillbaka, det är inget farligt . ..:wink:

Haha ja jag är trevlig, jag har många gay-bekanta och är inte homofob någonstans :)
Däremot stör jag mig lite på hans uppvaktning ibland när jag klart och tydligt har sagt att jag inte är intresserad men han är lite skum också :/

Men man får ta komplimangen när den kommer, som jag brukar säga :D
Och brukar ge ett gott skratt i bekantskapskretsen :)

thiel skrev:Nej tack, min sura granne är en tant på 76 bast så jag hoppar halm-grejen

Hihi finns nog andra sätt till grannsämja också :D Min unga granntjej var nästan för ung :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi