Vi skall börja planera renoveringen av vardagsrummet. Jag tänkte då försöka att få med anläggningen i planen från början. Vi ska ta ned en kortvägg så att rummet blir längre, tapetsera om, och lägga in heltäckningsmatta. Draken är lite motsträvig och vill inte ha matta vid matplatsen, men jag hoppas att kunna snacka omkull henne...
Rummet kommer att bli 7,5 x 3,7m. TV, frontar, center och subbor, kommer att placeras på den östra kortsidan. Den västra kortsidan består av ett fönsterparti, där kommer det att stå ett matbord. Det blir öppet (bardisk/bänk) mellan matbordet och köket. Dvs den norra långsidan kommer endast att ha vägg på den östra halvan, och vara öppen möt kök och hall på den andra halvan. I taket sitter det idag ful-furu
Sammanfattning:
Ö kortsidan, hel vägg (3,7m). TV, frontar, center, subbor.
S långsidan, hel vägg (7,5m). Tre spridda fönster.
V kortsidan, fönsterparti (3,7m).
N Långsidan, Ö halvan vägg ca 3-3,5m, V halvan öppet mot kök och hall.
Tyvärr så kommer det inte att bli plats för några bokhyllor utan jag behöver andra tips, tricks och tumregler för hyfsa till akustiken. T ex ska jag bygga dämpvägg? Finns det "snygga" akustikplattor man kan ha som innertak? Kan man trycka soffan full med mineralull? Osv...
Ang subborna:
I främre hörnen. Är det en standard-lösning som funkar? De (2 st) skulle då hamna i hörnen på den Ö kortsidan. Då kan jag bygga in dem i kortväggen och borde då kunna få upp till ca 600 liter
/
Edit:
Här är en skiss. När du ser den så förstår du varför jag brukar undvika sånt...
LP= Lyssningsplats
FL= Front Left
FR= Front Right