Används F/E-lyssning utanför Sverige?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-02 15:43

Almen skrev:
Dock är väl LTS vad jag vet ganska ensamma att använda den vid utvärdering av befintliga audiokonstruktioner.

Det var precis det jag frågade om i första inlägget, trodde jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-02 15:45

perstromgren skrev:
Almen skrev:
Dock är väl LTS vad jag vet ganska ensamma att använda den vid utvärdering av befintliga audiokonstruktioner.

Inte riktigt, fast nästan. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-02 16:12

Nattlorden skrev:
perstromgren skrev:
Almen skrev:

Inte riktigt, fast nästan. :wink:

OK, omformulering jag med, då:

LTS är vad jag vet ganska ensam såsom publicerad tidskrift att använda den vid utvärdering av befintliga audiokonstruktioner.

På nätet finns ju hemmajoxare som testar ljudkort och kodekar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-12-02 23:01

petersteindl skrev:
adzer skrev: Han kanske är som mozart, men instället för att skriva symfonier vid ung ålder så F/E testade han förstärkare ;)

Mozart skrev fin musik, tycker jag. Fast inte allt kanske.

MvH
Peter

Håller INTE med i allmänhet. En och annan pärla finns förvisso, t ex Requiem, men mycket är extremt lättviktigt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-12-02 23:04

ABX-metoden användes av the Minnesota Tweeter and Woofer Marching Society, och ofta med A=F, B=E och sen berättar man om X = A eller B,

Floyd Toole har beskrivit F/E som variant av A/B/X och dessutom diskuterat blindhetskraven med empiriskt stöd.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-03 04:44

n3mmr skrev:
petersteindl skrev:
adzer skrev: Han kanske är som mozart, men instället för att skriva symfonier vid ung ålder så F/E testade han förstärkare ;)

Mozart skrev fin musik, tycker jag. Fast inte allt kanske.

MvH
Peter

Håller INTE med i allmänhet. En och annan pärla finns förvisso, t ex Requiem, men mycket är extremt lättviktigt.

Japp, jag håller med dig om det fetade, men jag tycker i gengäld att lättviktigt kan vara fin musik. Jag tycker t.ex att eine kleine är en pärla och klarinettkonserten och Figaros bröllop och Trollflöjten samt flera symfonier och pianokonserter.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-03 10:08

petersteindl skrev:
n3mmr skrev:

Japp, jag håller med dig om det fetade, men jag tycker i gengäld att lättviktigt kan vara fin musik. Jag tycker t.ex att eine kleine är en pärla och klarinettkonserten och Figaros bröllop och Trollflöjten samt flera symfonier och pianokonserter.

MvH
Peter

Grabbar! Det är kanske dags för en Mozartbashingtråd igen? Någon som känner sig manad att lägga upp en i Musikstugan?
... tycker jag!

Per

Föregående

Återgå till Generellt om hifi