För lat för att jämföra FLAC med Wave

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-02 19:50

Dåliga datorer som inte klarar så långa filnamn får garanterat problem. ;-)
Har man en nasse med en utdelad share så kan det bli för långt. Beror på också om man låter EAC rippa med de namn på skivan som ligger i internetdatabasen särskilt på klassisk musik. Jag har rippat lokalt på Xp och det har hänt att filen fått för långt namn för att kunna flyttas till nasen eftersom EAC har skrivit för många bokstäver. Vill man dessutom som jag dela upp musiken i mappen klassisk, jazz och pop så blir det några bokstäver extra. Rak mappstruktur känns väldigt off med större skivsamlingar och bred musiksmak. Jag letar gärna direkt i mappen jazz istället för att söka efter jazz.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2010-12-02 20:09

Harryup skrev: Rak mappstruktur känns väldigt off med större skivsamlingar och bred musiksmak. Jag letar gärna direkt i mappen jazz istället för att söka efter jazz.

mvh/Harryup

Är vi inte där igen?
Dvs filstruktur/namn har inget med taggning/uppspelning att göra.
I ditt exempel då du letar efter genre jazz så browsar du i SB på Genre-Jazz och hittar artister taggade som jazz där. Dvs du far väl inte runt i mappstrukturen?

Rak mappstruktur fungerar jättebra än så länge, drygt 800 album, kanske blir besvärligare med flera gånger den mängden. :?

/micke

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-02 20:45

[quote="Micke65]Rak mappstruktur fungerar jättebra än så länge, drygt 800 album, kanske blir besvärligare med flera gånger den mängden. :?

/micke[/quote]
Men prova med 20 tusen album så får du se.

För övrigt är långa filnamn ett problem när de befinner sig längre ner i hierkin.

/ B

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2010-12-02 20:48

Bill50x skrev:[quote="Micke65]Rak mappstruktur fungerar jättebra än så länge, drygt 800 album, kanske blir besvärligare med flera gånger den mängden. :?

/micke

Men prova med 20 tusen album så får du se.

För övrigt är långa filnamn ett problem när de befinner sig längre ner i hierkin.

/ B[/quote]

Jo jag kan se ett möjligt prestandaproblem med större mängder.
Det där med längre ner i hierarkin förstår jag inte, men vi kan lämna det..
/micke

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-02 20:52

Lägg in några tusen skivor och du får flera hundra genres som andra på nätet har gissat eller felaktigt skrivit in.
Så det är garanterat ett helsicke men visst skulle det vara praktiskt.
Med iPeng på iPad så är det väldigt trevligt att browsa en Jazzmapp t.ex.
Blixtsnabbt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2010-12-02 21:49

Harryup skrev:Lägg in några tusen skivor och du får flera hundra genres som andra på nätet har gissat eller felaktigt skrivit in.

mvh/Harryup

Precis, det blir inte bättre än taggningen.
/Micke

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-12-02 22:31

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 07:21, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-03 08:18

Micke65 skrev:Det där med längre ner i hierarkin förstår jag inte, men vi kan lämna det..

Nja, inte förrän det är utrett i faktiskt anda :wink:
Att ha långa filnamn i kombination med lång herarki (=många nivåer av mappar) har en begränsning.
Det fungerar alltså inte med obegränsat antal tecken i en söksträng.
Obergänsat förresten, det är inte allt för många tecken innan det skiter sig.
Nån som har koll på hur många? Det varierar visserligen beroende på filsystem och operativ.
Sen vet jag inte mer :wink:

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2010-12-03 10:02

2-ch skrev:
Micke65 skrev:Det där med längre ner i hierarkin förstår jag inte, men vi kan lämna det..

Nja, inte förrän det är utrett i faktiskt anda :wink:
Att ha långa filnamn i kombination med lång herarki (=många nivåer av mappar) har en begränsning.
:wink:

Ok nu fattar även jag :)

Dvs lång hierarki = djup struktur

/micke

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-03 10:20

"I Windows begränsas filnamn vanligen till 260 tecken. Men filnamnet måste i själva verket vara kortare än så, eftersom hela sökvägen (exempelvis C:\Program\filnamn.txt) ingår i detta teckenantal. Det är därför det kan uppstå problem om du kopierar en fil med ett mycket långt filnamn till en plats med en längre sökväg än den tidigare platsen."

Mac OS X 255 tecken i filnamn.

Och med hela nätverkssökvägen i namnet och en klassisk skiva så kan det absolut ta slut om man vill få med orkester och dirigent också. Dessutom blir det råddigt då på många ställen redovisas all text i mitt med ett antal .........

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-12-03 10:29

Harryup skrev:"I Windows begränsas filnamn vanligen till 260 tecken. Men filnamnet måste i själva verket vara kortare än så, eftersom hela sökvägen (exempelvis C:\Program\filnamn.txt) ingår i detta teckenantal. Det är därför det kan uppstå problem om du kopierar en fil med ett mycket långt filnamn till en plats med en längre sökväg än den tidigare platsen."

Mac OS X 255 tecken i filnamn.

Och med hela nätverkssökvägen i namnet och en klassisk skiva så kan det absolut ta slut om man vill få med orkester och dirigent också. Dessutom blir det råddigt då på många ställen redovisas all text i mitt med ett antal .........

mvh/Harryup

Då får man börja använda riktiga filsystem, och riktiga sökvägar. (ext3/4, xfs, btrfs etc, sökväg som /music/flac/artist/album/..)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-03 10:57

Kör ext3 på en Nasse.
Jag har //Mediaserver/Media/Music/Klassikt/Kompositör/verk_dirigent eller verk_solist eller verk_orkester_dir/stycken.flac

Och det har blivit tight några gånger.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-12-03 11:09

NTFS limit:

Kod: Markera allt
32,767 Unicode characters with each path component (directory or filename) commonly up to 255 characters long

ext4 har ingen limit definierad

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-12-03 11:16

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 07:20, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-03 11:27

Nu kan man ju hålla på och dividera fillängder och mäta vems sno.. OS som är längst :-)

Men det är ganska opraktiskt också med så långa filnamn. Och vad ska man ha dem till? Vem har alla sina musikfiler i en enda hög och vill veta vad varje separat fil har för dirigent?

Det är därför vi kan tagga filerna! Vem lägger in kameramodell, slutartid, ev blixt etc i alla sina bildfiler? Just det, man taggar bilderna!

Filnamnen ska innehålla nödvändig information för den mapp de ligger i. Har man bara en mapp så fine, lägg all data i filnamnet. För oss andra som kanske har en viss struktur på våra filer behövs inte detta och det blir bara otympligt.

/ B

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-12-03 11:39

Bill50x skrev:Vem lägger in kameramodell, slutartid, ev blixt etc i alla sina bildfiler? Just det, man taggar bilderna!
/ B

Bill,

Beträffande (digitala) bilder:

All den informationen ligger redan där från start... kallas EXIF vilket utläses som EXponeringsInFormation. :)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-03 11:48

BB skrev:
Bill50x skrev:Vem lägger in kameramodell, slutartid, ev blixt etc i alla sina bildfiler? Just det, man taggar bilderna!
/ B

Bill,

All den informationen ligger redan där från start... kallas EXIF vilket utläses som EXponeringsInFormation. :)

//BB

WOW! Häftigt!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-03 13:18

BB skrev:
/ B

Bill,

//BB

Så sant :-)
Men innan GPS blir standard i kameror kanske man vill komplettera med plats, vem som finns på bilden, om man beskuret eller fixat till den på annat sätt etc. Kallas inte det meta-data?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-03 13:21

Japp, olika bildprogram tar fram olika mycket men det är t.o.m vanligt att få med zoominställningen i mm. GPS info börjar ju också bli vanligare. Ansiktsigenkänning börjar också bli automatisk i bildtaggningen så sen återstår i princip bara varför man tog bilden.

Jag ser ett lite ökat behov av lite mer info i filnamnet då man riskerar få identiska mappar. typ Beethoven/5th Symphonie sen då? 5th Symphonie2 osv
Då känns det bra med -Karajan eller -Böhm.
Sen brukar sökningen i stora filmassor lämna en hel del övrigt att önska. Hastigheten ifrån en nätverksspelare kan vara usel, interfacet på fjärren uselt, displayen usel etc.
Då är det trevligt att gå in i mappen Beethoven/5th Symphonie och se att man har 3 olika versioner och spela den man vill direkt.
På pop och jazz har man knappast det problemet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-12-03 14:08

Såhär ser'ne ut med den nya apparaturen.

Bild

Mappstrukturen ingick i presenten. Kompisen hade nämligen laddat in en faslig massa trudelutter.
Bild
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-03 14:43

Harryup skrev:Japp, olika bildprogram tar fram olika mycket men det är t.o.m vanligt att få med zoominställningen i mm. GPS info börjar ju också bli vanligare. Ansiktsigenkänning börjar också bli automatisk i bildtaggningen så sen återstår i princip bara varför man tog bilden.

Jag ser ett lite ökat behov av lite mer info i filnamnet då man riskerar få identiska mappar. typ Beethoven/5th Symphonie sen då? 5th Symphonie2 osv
Då känns det bra med -Karajan eller -Böhm.

Då är det trevligt att gå in i mappen Beethoven/5th Symphonie och se att man har 3 olika versioner och spela den man vill direkt.
På pop och jazz har man knappast det problemet.

Har man en mapp som heter 5th Symphonie så ligger den kanske under en mapp som heter Beethoven. Under 5th Symphonie ligger så tre mappar med varsin version. I alla fall tänker jag göra så - om jag någonsin kommer till den klassiska avdelningen i min sortering. Jag har i år inte kommit längre än till C... :-)

Pop och jazz har liknande "problem", man kan ju ha olika versioner av samma platta tex.

/ B

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2010-12-03 15:43

Att många (dessvärre allt fler verkar det som) tror att FLAC förändrar
ljuddatan som (efter uppackning) skickas till D/A-omvandlaren är rätt
märkligt.

All info finns ju tillgänglig för vem som helst, och för de som inte tror på
det, så är det enkelt att testa själv.

I EAC jämförs en checksumma i ljuddatan mot Accuraterip, dvs man kan
med säkerhet veta att filen man har rippat är identisk bit för bit med
originalet.

Rippa en hel skiva, kontrollera att alla spår verifieras som korrekt mot
Accuraterip, och komprimera sedan allt till FLAC.

Bränn sedan en ny Audio CD i t ex Nero (som kan konvertera från FLAC till
WAV vid bränning).

Rippa den kopierade skivan och vips så ser man att även kopian verifieras
som korrekt mot Accuraterip. Om den inte gör det så beror det definitivt
inte på FLAC-formatet utan ett klassiskt fall av SBS.

Teorin om att CPUns belastning vid FLAC-uppspelning skulle påverka
ljudet är löjlig. Tänk vilken usel bild det skulle bli med en Bluray-spelare,
för att inte tala om DTS HD Master-ljudet som skickas ut synkat med
bilden. Här handlar det om jämförelsevis enorm CPU-belastning och
datamängd...
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Föregående

Återgå till Generellt om hifi