Det där att lyssna hur det låter i rummet intill

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Det där att lyssna hur det låter i rummet intill

Inläggav Strmbrg » 2010-12-03 13:32

Har emellanåt läst påståenden om att en "bra" anläggning och ett "bra" rum ger ett "bra" ljud även i rummen intill.

Låter det snarlikt i rummet utanför lysningsrummet, så skulle det alltså vara en indikation på att ljudet i lyssningsrummet och/eller högtalarnas spridning är "bra".

Tycker ni utifrån antingen resonemang eller erfarenheter att det ligger något i detta?

Jag har noterat att den upplevda skillnaden mellan ljudrumsljud och utanför-ljud har varierat beroende på vilka högtalare som spelat.

Men, att därmed dra slutsatsen att de högtalare som är "bäst" är de som ger det "bästa" utanför-ljudet, tänker jag inte göra.

Ännu.

Dessutom är frågan möjligen både akademisk och hyfsat onödig.
Men dock intressant.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-03 13:57

Tycker det låter bättre i rummet brevid med bredspridande högtalare. sedan om rummet i sig har ganska bra dämpning av efterklangen tycker jag spelar in också. så jag är benägen att till viss del påstå att det nog är så att spelas med högtalare med stor spridning i ett bra rum så låter det bättre i rummet brevid (förutsatt att dörren är öppen mellan) än om rummet är dåligt och högtalarna mycket "riktade".
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-03 14:44

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Det där att lyssna hur det låter i rummet intill

Inläggav MichaelG » 2010-12-03 15:27

Strmbrg skrev:Jag har noterat att den upplevda skillnaden mellan ljudrumsljud och utanför-ljud har varierat beroende på vilka högtalare som spelat.

Men, att därmed dra slutsatsen att de högtalare som är "bäst" är de som ger det "bästa" utanför-ljudet, tänker jag inte göra.

Och det gör du nog klokt i att fortsätta med. :) Den enda slutsats du kan dra av att lyssna på högtalare i rummet bredvid, är hur de låter i rummet bredvid. Om du vill veta hur högtalarna låter och uppför sig i det rum du ska lyssna på dem, görs detta bäst genom att lyssna på dem där.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-03 17:07

paa skrev:En liknande tråd från förr:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=620293

Den tråden kommer jag mycket väl ihåg! Glänsande inlägg från IÖ, läs dem!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-03 19:08

jag tycker frågan är viktig då jag sällan sitter still å lyssnar, ett ljud som bara funkar på en plats suger därför
Bikinitider

Återgå till Generellt om hifi