Detta med högtalare och val (vilken metod är bäst?)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Detta med högtalare och val (vilken metod är bäst?)

Inläggav zapanasta » 2010-12-10 23:45

Ja detta har säkert varit uppe förut, men jag hävdar med bestämdet att det bästa man kan göra är att låna hem högtalare innan köp, annars finns uppenbara risker för felköp......

Bara en liten förändring av ett rum kan ge oanad påverkan i framförallt basregistret, väggarna kanske består av nåt annat matreal/nån dörröppning kanske är på ett annat ställe osv osv...

Detta är nåt jag är helt 100 på efter alla års nyfiket testandes/dragit runt på samma par högtalare för ett antal år sen och testat på olika ställen och det har låtit olika överallt...

Ex, när jag testar djupbasförmågan hos högtalare så brukar jag monotesta mitt på vägg en mot en med samma signal,det kan räcka med att skifta plats på dom bara fast dom står brevid varann för att förhållandet ska ändras.

Då kan man förstå va komplext det är egentligen......

Så att leta högtalare och lyssna på olika ställen och göra en bedömmning är enligt mig väldigt osäkert...

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Detta med högtalare och val (vilken metod är bäst?)

Inläggav MichaelG » 2010-12-11 07:44

zapanasta skrev:Så att leta högtalare och lyssna på olika ställen och göra en bedömmning är enligt mig väldigt osäkert...

Detta är min erfarenhet också. Men olika högtalare är olika känsliga (för rummets egenskaper) och olika rum är olika besvärliga, så ibland är problemen små. Men ibland kan en högtalare som är helt ointressant i ett rum återge musiken helt magiskt i ett annat rum.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-11 12:06

Sen detta med tycke och smak :)

Vet ju bara vad jag och mina kompisar kan tycka olika i frågan om hur man tycker det ska låta.

Men ingen har ju fel egentligen,man gillar helt enkelt olika sound.

Jag har absolut inga problem med att acceptera det,jag kan tycka att ett par högtalare låter jättebra men det är ju inte säkert att nästa tycker det..

Sånt är livet bara :D Man får ta det som det är, hjälper föga att försöka övertyga andra att just min smak är den enda rätta....

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-11 12:15

Hmmm

1.. Åka runt och lyssna - skit.
2.. Gå på hörsägen dvs lyssna på vetabästare - skit
3.. Läsa tester - Skit
4.. Alla andra försök - skit

Man jagar vind vilketsom

:D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-11 13:02

meanmachine skrev:Hmmm

1.. Åka runt och lyssna - skit.
2.. Gå på hörsägen dvs lyssna på vetabästare - skit
3.. Läsa tester - Skit
4.. Alla andra försök - skit

Man jagar vind vilketsom

:D

Precis. Man skall inte jaga vind, man skall utnyttja vinden.

Först analys, sedan syntes.

Först veta förutsättningar, möjligheter, önskemål, sedan leta efter grejor att bygga upp systemet med.

Man kan välja högtalare till sitt rum på samma sätt som man kan välja motor till sin bil.

Man letar efter en motor som passar bilen direkt, eller en motor som passar med några små förändringar av bilen, eller en värstingmotor där man får bygga om hela bilen. Det blir olika bilar, olika önskemål, olika möjligheter.

Inte leta, lyssna och prova på måfå, inte jaga vind.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-11 13:03

Jag tycker om att få lyssna i ett mycket bra rum, för att få en uppfattning om
vad högtalaren är kapabel till. Det om något vill jag gärna veta innan köp,
även om potentialen för samma välljud i rummet hemma inte är lika stor.

Annars finns det risk för felköp inmo.
2021 maj på Spotify

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-12-11 13:45

Jag tycker så här
Välj ett par högtalare du tycker om. Sluta besöka hififora. Så blir du lycklig med ditt högtlarval.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2010-12-11 13:46

dimitri skrev:Jag tycker så här
Välj ett par högtalare du tycker om. Sluta besöka hififora. Så blir du lycklig med ditt högtlarval.

:) 8)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-11 15:33

dimitri skrev:Jag tycker så här

Men vad ska vi då prata om här! Att ha hårda åsikter om andras inköp är ju... da shit! 8)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-11 15:53

shifts skrev:Jag tycker om att få lyssna i ett mycket bra rum, för att få en uppfattning om

Helt klart! Varför ska man inte testa vad prylen kan klara av? Vem kollar upp projektorer i ett ljust, vitt rum med solen genom fönstren?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

eriken

Inläggav eriken » 2010-12-11 16:03

shifts skrev:Jag tycker om att få lyssna i ett mycket bra rum, för att få en uppfattning om

Det tycker jag med fast finns det inte också en risk med att basera sitt köp på enbart detta?

Vad jag tänker på är att denna högtalare X kan ju vara konstruerad för ett ganska akustikreglerat rum där den också demas och låter inte riktigt som den ska förrens det först vidtagits en del akustiska åtgärder. Det kanske rentav låter sämre än många andra högtalare som inte är konstruerade för ett rum som är mera akustikreglerat än ett vanligt svenskt vardagsrum?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-11 16:07

Alla (?) högtalare låter väl bättre med lägre efterklag, t ex. Ytterst få högtalare skulle väl inte vinna på att man tar hand om första reflexen?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-11 16:14

subjektivisten skrev:

Helt klart! Varför ska man inte testa vad prylen kan klara av? Vem kollar upp projektorer i ett ljust, vitt rum med solen genom fönstren?

Dålig analogi.

Bilden samverkar inte och skall inte samverka med rummet. Bilden är en enskildhet.

Annorlunda med högtalare som ju alltid är ett system med rummet som en del av det systemet.

Alla (?) högtalare låter väl bättre med lägre efterklag, t ex. Ytterst få högtalare skulle väl inte vinna på att man tar hand om första reflexen?

Lägre efterklang än..?

Biff smakar alltid bättre med mer salt?

/Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-11 16:19

eriken skrev:

Det tycker jag med fast finns det inte också en risk med att basera sitt köp på enbart detta?

Vad jag tänker på är att denna högtalare X kan ju vara konstruerad för ett ganska akustikreglerat rum där den också demas och låter inte riktigt som den ska förrens det först vidtagits en del akustiska åtgärder. Det kanske rentav låter sämre än många andra högtalare som inte är konstruerade för ett rum som är mera akustikreglerat än ett vanligt svenskt vardagsrum?

Du har rätt, om man enbart baserar sitt köp på det jag skrev, men så är det
oftast inte hoppas jag. Men skulle jag välja mellan att bara få höra högtalaren
i ett ofördelaktigt rum eller i ett som visar dess potential på riktigt, skulle
jag välja det senare. Tack och lov är man sällan så begränsad i verkligheten.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-11 16:21

Piotr skrev:Bilden samverkar inte och skall inte samverka med rummet. Bilden är en enskildhet.

Annorlunda med högtalare som ju alltid är ett system med rummet som en del av det systemet.

Bilden samverkar högst betänkligt med rummet. Eller menar du att ett vitt ljust rum och ett kolsvart "bat-cave" ger samma svärta och bild?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-11 16:22

Snälla försök lite mer.

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-11 16:25

Piotr skrev:Snälla försök lite mer.

/Peter

Bra svar.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-11 16:50

Det var inte ett svar utan en uppmaning.

Jag får återigen en känsla av att du provocerar medvetet, är det så eller förstår du helt enkelt inte?

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-11 16:53

Verkar inte som du förstod med tanke på ditt påstående "Bilden samverkar inte och skall inte samverka med rummet. Bilden är en enskildhet."

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-11 16:58

Åh, oroa dig inte för det jag förstår jättebra och jättemycket! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 17:00

Jag har olika ISF-kalibreringar på min tv för dagtid och kvällstidstittning. Båda är gjorda för så bra bild som möjligt vid respektive förutsättning...

Så bild och rumsförutsättningar har definitivt en koppling.... men det var visst inte detta som tänktes på med tanke på reaktionen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-11 17:03

Ja, alla med ögon ser att rummet och även duken påverkar hur bilden blir. Det spelar helt enkelt en stor roll.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-11 17:09

subjektivisten skrev:Ja, alla med ögon ser att rummet och även duken påverkar hur bilden blir. Det spelar helt enkelt en stor roll.

Bild som är återgiven mot duk ska inte interagera med rummet. Ju dödare rummet är rent optiskt - desto bättre. Varje form av interaktion blir en form av störning.

Vad gäller högtalare är det inte så. Högtalare (i allmänhet) gör sig inte bäst i helt döddämpade rum. Högtalare ska (alltså i allmänhet) samverka med ett rum för bästa resultat.

Rummet har alltså olika betydelse för bild- respektive ljudåtergivning.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-11 17:15

Rummet påverkar bilden ja, precis det som jag skrev. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-11 18:43

Ja detta har säkert varit uppe förut, men jag hävdar med bestämdet att det bästa man kan göra är att låna hem högtalare innan köp, annars finns uppenbara risker för felköp......

det där stämmer nog inte alls, dom flesta köper högtalare för att sedan anpassa rummet för högtalarna, men det är inte alltid denna anpassning sedan görs
Bikinitider

Återgå till Generellt om hifi