Moderator: Redaktörer
zapanasta skrev:Så att leta högtalare och lyssna på olika ställen och göra en bedömmning är enligt mig väldigt osäkert...
meanmachine skrev:Hmmm
1.. Åka runt och lyssna - skit.
2.. Gå på hörsägen dvs lyssna på vetabästare - skit
3.. Läsa tester - Skit
4.. Alla andra försök - skit
Man jagar vind vilketsom
dimitri skrev:Jag tycker så här
Välj ett par högtalare du tycker om. Sluta besöka hififora. Så blir du lycklig med ditt högtlarval.
shifts skrev:Jag tycker om att få lyssna i ett mycket bra rum, för att få en uppfattning om
vad högtalaren är kapabel till. Det om något vill jag gärna veta innan köp,
även om potentialen för samma välljud i rummet hemma inte är lika stor.
Annars finns det risk för felköp inmo.
shifts skrev:Jag tycker om att få lyssna i ett mycket bra rum, för att få en uppfattning om
subjektivisten skrev:shifts skrev:Jag tycker om att få lyssna i ett mycket bra rum, för att få en uppfattning om
Helt klart! Varför ska man inte testa vad prylen kan klara av? Vem kollar upp projektorer i ett ljust, vitt rum med solen genom fönstren?
Alla (?) högtalare låter väl bättre med lägre efterklag, t ex. Ytterst få högtalare skulle väl inte vinna på att man tar hand om första reflexen?
eriken skrev:shifts skrev:Jag tycker om att få lyssna i ett mycket bra rum, för att få en uppfattning om
Det tycker jag med fast finns det inte också en risk med att basera sitt köp på enbart detta?
Vad jag tänker på är att denna högtalare X kan ju vara konstruerad för ett ganska akustikreglerat rum där den också demas och låter inte riktigt som den ska förrens det först vidtagits en del akustiska åtgärder. Det kanske rentav låter sämre än många andra högtalare som inte är konstruerade för ett rum som är mera akustikreglerat än ett vanligt svenskt vardagsrum?
Piotr skrev:Bilden samverkar inte och skall inte samverka med rummet. Bilden är en enskildhet.
Annorlunda med högtalare som ju alltid är ett system med rummet som en del av det systemet.
Piotr skrev:Snälla försök lite mer.
/Peter
subjektivisten skrev:Ja, alla med ögon ser att rummet och även duken påverkar hur bilden blir. Det spelar helt enkelt en stor roll.
Ja detta har säkert varit uppe förut, men jag hävdar med bestämdet att det bästa man kan göra är att låna hem högtalare innan köp, annars finns uppenbara risker för felköp......
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster