mx skrev:lennartj skrev:Jag talar nu bara om egna erfarenheter av nätfilter jag labbat med och byggt själv för ca 20 år sedan, som jag fortfarande använder.
Då bodde jag i ett hus där det fanns både pizzabagare och salong med en massa solarier.
I vardagsrummet där anläggningen stod var uttagen ojordade. Via dem gjorde mina filter så liten skillnad att jag undrade om allt var inbillning.
Lösningen blev en "fuling" man egentligen inte får göra - en förlängningssladd från kökets jordade uttag till mina filter.
Då inträdde ett större lugn i återgivningen och tystnaderna blev tystare.
Jag bör kanske tillägga att jag lindade ett sortiment av toroid-drosslar som jag lyssningsmässigt testade ut optimala storlekar på för varje apparat.
En storlek mindre än den minsta som gav hörbar dynamikbegränsning.
Din lösning eller SUPRAs lösning, eller någon annan lösning, kan den plocka
bort nätbrum från en förstärkare?
Troligen inte,
men det beror på vad det är för nätbrum.
Är det brum som går ut i högtalarna kan det ha massor av orsaker
alltifrån gamla dåliga kondensatorer i förstärkarens nätdel till en jordslinga, eventuellt från vilken enhet som helst i anläggningen, t.ex. en tuner ansluten till centralantenn. Lös sådana problem innan du tar till nätfilter.
Har du mekaniskt brum i förstärkaren kan det i vissa fall bero på att du har likspänningsoffset på din växelspänning.
Då kan en produkt som Isotek Syncro Power Cord
http://www.isoteksystems.com/cgi-bin/news.pl#news5
kanske råda bot på problemet. Av nyfikenhet skulle jag, i ditt läge, kunna tänka mig att låna hem en (eller öppet köp) och testa om den håller vad de lovar, men jag skulle inte behålla den utan söka billigare löning på brumproblemet, för den kostar 12.300 SEK (hos Akkelis).
Edit: såg just att du svarat att det är vissa tider på dygnet, då ökar sannolikheten att Syncron kan vara till hjälp.