Jämförandet: "Komparera nevrosa"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-19 17:55

subjektivisten skrev:
Panelguy skrev:Det stämmer i vilket fall som helst inte med mina erfarenheter med 208:an men huvudsaken man själv är nöjd med vad man har :)

Fortfarande så är dom erfarenheterna från öppna tester som säger nada om verkliga skillnader. Som att kasta tärning typ ;)

Jag litar mer på mina öron än att det skulle vara som att kasta tärning.
Om det vore så förbålt svårt att höra skillnad i "vanlig lyssning" kunde jag ju lika gärna köpa en sketen paketanläggning från Siba.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-19 17:59

subjektivisten skrev:
Panelguy skrev:Det är väl bra att "man" gör seriösa jämförelser men jag låter det inte vara upp till andra att bedöma vad som är bra utan att jämföra själv :wink:

Hellre placebo än fakta alltså? :)

Vill du ge mig en länk eller hänsvisning till artikel som handlar om forskning kring placebo och ljud.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-19 18:41

Panelguy skrev:Jag litar mer på mina öron än att det skulle vara som att kasta tärning.
Om det vore så förbålt svårt att höra skillnad i "vanlig lyssning" kunde jag ju lika gärna köpa en sketen paketanläggning från Siba.

Ja, du får gärna lita på dom men du kan inte räkna med att jag litar på dom, när jag vet hur lätt det är att inbilla sig saker vid öppna test.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-19 18:49

Panelguy skrev:
subjektivisten skrev:
Panelguy skrev:Det stämmer i vilket fall som helst inte med mina erfarenheter med 208:an men huvudsaken man själv är nöjd med vad man har :)

Fortfarande så är dom erfarenheterna från öppna tester som säger nada om verkliga skillnader. Som att kasta tärning typ ;)

Jag litar mer på mina öron än att det skulle vara som att kasta tärning.

Håller med, om det är omöjligt att höra skillnad kan det ju knappast vara ett problem om man köper en stärkare som bara kan "höras" på en plats i världen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-19 21:39

Panelguy skrev:Jag litar mer på mina öron än att det skulle vara som att kasta tärning.

Nej, då hade du hamnat utanför dess användningsområde och klippning är det aldrig någon som betvivlar att man hör.

Däremot är det inte förrän man tillåter sig att förstå hur svårt det är att kunna lita på vad man tror man hör som man kan börja dra vettiga slutsatser... tyvärr. Jag hade gärna sett att det inte vore så, för det hade gjort saker enklare, men... :(
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-12-19 21:58

Inbillning eller inte.

Skulle gärna vilja inbilla mej att detta gav "superljudet".

Bild
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-19 22:13

"Skivspelare med högtalaren i locket" stod det på var och varannans skrivbord när jag var liten. Tyckte det lät rätt bra när vi spelade Neil Diamond´s "Cracklin´ Rosie" på en sådan "anläggning" :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-19 22:23

Kört ganska mycket Sweet "Fox on the run" på något liknande i något mer vinröd plast.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2010-12-20 21:38

Strmbrg skrev:Inbillning eller inte.

Skulle gärna vilja inbilla mej att detta gav "superljudet".

Bild

Det var ju i alla fall en fördel att den gick att driva med batterier och ta med på utflykten. Man var nog glad att alls ha ljud med sig, så där ett par år före ipoden. Viss risk att den inbyggda förstärkaren klippte, dock...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi