Mest överskattade/uppskrivna högtalarna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-24 02:36

Lazyworm skrev:Ja, man kan säkert komma ner till en felmarginal om enbart 1500 högtalare på 20kvm, det jag diskuterar är att principen att ta volym1/volym2 suger, självklart behöver man lådans mått för att ta reda på hur många som får plats i rummet, eller är det någon magisk formel jag missat? 8)

Den här kanske? Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-24 10:27

Lazyworm skrev:Ja, man kan säkert komma ner till en felmarginal om enbart 1500 högtalare på 20kvm, det jag diskuterar är att principen att ta volym1/volym2 suger, självklart behöver man lådans mått för att ta reda på hur många som får plats i rummet, eller är det någon magisk formel jag missat? 8)

Och då alla tre sidorna har olika mått och du skulle kunna stapla hur som helst - hur många olika kombinationer av staplingar skulle du behöva uttömma för att hitta den optimala lösningen. OCH.... är avvikelsen från V1/V2 så stor att den är värd besväret?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-24 12:44

Haha, tråden som gick något helt otroligt OT.....
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-12-24 12:50

Njae, det handlar faktiskt fortfarande om högtalare.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-12-24 14:16

Nattlorden skrev:

Och då alla tre sidorna har olika mått och du skulle kunna stapla hur som helst - hur många olika kombinationer av staplingar skulle du behöva uttömma för att hitta den optimala lösningen. OCH.... är avvikelsen från V1/V2 så stor att den är värd besväret?

Antingen vill man veta hur många högtalare som får plats och då måste man veta måtten på lådan, förstår inte tjafset riktigt.

Att sen dessutom klanka ner på att kompisarna inte ens förstår 8ans matte och hur man beräknar det gör det bara dummare.
Men om du vill försvara det så är det helt ok för mig. Men oavsett hur du komplicerar det så utan måtten kan du inte ens göra en vettig approx.
GOD JUL!!! :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-24 21:38

Lazyworm skrev:Men oavsett hur du komplicerar det så utan måtten kan du inte ens göra en vettig approx.
GOD JUL!!! :)

Vad är en vettig approximation? +/- 100 stycken tycker jag är gott nog på en så dum fråga.

Sen har jag inte klankat på någon, det var tidigare talare i så fall.

God jul.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2010-12-25 09:22

Använd den här som "master" finns dokumenterad hos www.arla.se

Bild

och använd normal takhöjd på 2.400000000 m så blir det bra.

Knep och knåp :wink:
/lech

Föregående

Återgå till Generellt om hifi