Hur koppla BDspelare till reciever - hdmi eller analogt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Hur koppla BDspelare till reciever - hdmi eller analogt?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-21 13:25

Hej, har funderat lite på vilka fördelar det egentligen finns att köra hdmi till recievern, istället för att låta BDspelaren koda av internt och skicka till recievern med analoga kablar.

fördelar hdmi = man kan synca ljud o bild, slipper en massa analoga signalkablar.

fördelar analoga kablar = man kan köpa en beggad reciever (som inte behöver kunna koda av alla HDljudformat)!!
Dvs spar en massa pengar alt kan köpa en bättre reciever för samma slantar. OCH DET är ju inte dumt.

Någon fördel med hdmi från Bdspelaren jag missat?

Är väl först om man i framtiden ÄVEN ansluter tex en digitalbox (marknätet) för HD-TV till recievern med hdmi som det är fördelar (2 hdmi IN...en hdmi UT)

Eller tänker jag tokigt?
Tacksam för input från er med erfarenhet av biosystem.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-22 18:52

ingen som har input?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-22 18:56

Största skillnaden som jagser det är att skickar du analogt använder du BD spealresn dac. SKickar du digitalt använder du reciverns.
Så beroende på vilken enhet som har den bästa dacen skulle jag valt.

Pratar vi bara ljudet eller bild med nu?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-22 19:18

Bara ljud.
Påverkan på bilden är väl minimal oavsett hur man kopplar eller?

Är med på att DACens kvalitet påverkar, vore av det skälet intressant att höra era intryck om vad som låter bäst hos er. Ange då spelare samt reciever tack.

fyi
Jag behöver inga finesser (som en modern reciever kan om signalen kommer på hdmi)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-12-22 20:03

Med en större hembioanläggning tycker jag att det känns mest praktiskt och priseffektivt att bara byta spelare när det har är dags att investera i nya ljud- och bildformat samt D/A-omvandlare. Jag har därför valt att hålla fast vid flerkanaligt analogt försteg, delningsfilter och några slutsteg. Jag har heller aldrig förstått vitsen med att köra bilden omvägen genom förstärkaren, utan använder en separat liten HDMI-omkopplare. Den enda lilla osäkerheten gäller synkningen, men förhoppningsvis räcker ljuddelayfunktionen i min ljud- och bildspelare i det fall det skulle bli aktuellt.

Resonemanget ovan gäller förstås också i det fall man väljer en flerkanalig receiver med analoga ingångar och inbyggt delningsfilter.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-22 20:54

Jag tycker tvärs om. Kör HDMI och få allt att fungera. Olika spelare funkar olika bra i kompenseringar då det gäller avstånd och delayer. Men var finns dom i t.ex. alla satellitmottagare med stöd för både analogt och HDMI ut?
Så skippa analogt in för i regel sitter det bara en mångkanal in och det behöver inte bli så avancerat innan man har en blu-ray, HD-sat, en nätverksspelare. Att bara köra analogt är i förlängningen en återvändsgränd när det kommer till HD återgivning.
Och numera så behöver en beg kraftig receiver med HDMI inte kosta så mycket och även nya receivers med några olika HDMI-ingångar är inte så dyra längre.
Dessutom missar man rumsanpassning etc i receivern genom att köra analogt in. Om det sen låter bra på en källa tycker jag är en annan sak, men framtidssäkert är det inte.

mvh/Harryup

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-12-22 21:00

Kom ihåg att du även kan skicka pcm via hdmi, alltså låta spelaren koda av ljudet först, men ändå skicka ljudet digitalt. Det går även att låta spelaren koda om ljudet till vanlig dd/dts och skicka bitstream via hdmi.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-22 21:03

Absolut, det är t.ex. enda sättet att få en PS-3 att spela alla format högupplöst.

mvh/harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-22 21:35

pgmj skrev:Det går även att låta spelaren koda om ljudet till vanlig dd/dts och skicka bitstream via hdmi.

Men då minskar man ju HDljudets upplösning, ingen höjdare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-22 21:54

sportbilsentusiasten skrev:
pgmj skrev:Det går även att låta spelaren koda om ljudet till vanlig dd/dts och skicka bitstream via hdmi.

Nej, inte alls. Det kan mycket vara 24/192 i alla kanaler PCM.

mvh/Harryup

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-12-23 00:10

Harryup skrev:

mvh/Harryup

Med omkodning och bitstream sänker man "upplösningen" på ljudet. Ej så med pcm.

Däremot vill jag gärna se bra tester som visar att man hör skillnad på hd-format mot icke hd! Särskilt eftersom det inte går så bra gällande vanliga fonogram (vanlig cd vs 24/96 o dyl).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-25 21:04

Varför tror du det ?

Det är ju ingen naturlag.

Ett exempel:
Inom vissa läger var det förut legio att föredra analog komponentöverföring framför digital- vad det gäller bilden. "Digital oro" kallade man det ( via dvi ) , och detta ville man undvika med hjälp av analog överföring.

Men mest berodde det nog på att spelarna man ville sälja saknade digitala utgångar. :?
Fastän dvd-spelarna kostade 50000:-.

Numera så är det ingen tekniskt kunnig människa som förordar analog komponent 1080p framför digital HDMI. Likaså att optisk överföring dissas ( som ju är tekniskt överlägsen koaxial spif-överföring med avseende på jitter .)

Precis som pgmj så tvivlar jag dessutom mycket starkt på att man kan höra skillnad på HD-ljud och DTS-ljud vid goda överföringar.* Är däremot säker på att HD-ljudet låter 2-3 db högre.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-26 01:10

Har haft två bioförstärkare Hk och Onkyo 875. Har nog kommit till samma slutsats som Harryup.

Har på HK i början kört med analogt från exempelvis cd:n. Men det slutade med coax vilket lät bättre. HDMI fanns ju inte då. Vid något tillfälle har optiskt varit det enda i praktiken fungerande. En anläggning som exempelvis min kan bli komplicerad.

Men idagkör jag vinyl och cd genom separat försteg fast slutstegen är gemensamma med bioanläggningen.

Bildsiganlerna processar jag inte på något sätt.De bara passerar biosteget utan någon behandling. Har testat med olika sätt att behandla signalen. Men tycker att jag inte fått något som blir bättre.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-26 12:59

Harryup skrev:

mvh/Harryup

Antingen så missförstår ni vad jag menar. eller så har jag missuppfattat var Dolby True HD, DTS-HD Master Audio är.

Min förståelse är att ovan HDformat innehåller klart mer info än "vanlig dd/dts".
Stämmer det eller inte?

Om det stämmer (vilket jag hävdar) så kastar man bort info om man kodar om till "vanlig dd/dts".

Hur mycket info (=bitrate) PCM som standard fixar, är inte det en annan sak?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-26 13:21

Hd-formaten innehåller mer information, ja.
Men du gör ju inte om HD till vanlig DTS eller DD utan allt till PCM och då kommer du inte missa något utan spelaren skickar all information direkt till recievern endera som typ 24/96 eller som 24/192 eller som den upplösning originalsignalen har.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-26 17:01

Harryup skrev:Hd-formaten innehåller mer information, ja.Men du gör ju inte om HD till vanlig DTS eller DD utan allt till PCM och då kommer du inte missa något utan spelaren skickar all information direkt till recievern endera som typ 24/96 eller som 24/192 eller som den upplösning originalsignalen har.

Mvh/Harryup

Då så var min första kommentar helt riktig, så varför ifrågasätta inlägget? (vilket även Richard gjorde)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-26 18:04

Ja, och framför allt Nej.

Om man gör om HD formaten till vanliga format så missar man information, men vad är poängen att göra det om man inte av någon outgrundlig anledning måste. Typ att man saknar HDMI men vill föra över digitalt via Sp/Dif. Fast egentligen gör man inte om något då DD eller DTS spår finns på HD-skivorna iaf.

Utan poängen är ju när man gör om HD till PCM och då förlorar man absolut ingenting. Finns t.ex. Sony PS3 som för att åstadkomma HD-ljud så måste man ställa in att man avkodar HD formaten i spelaren till PCM annars så blir det bara de vanliga formaten.

Så i någon form av ytterlighetsfall så är det rätt, i praktiken är det fel då det inte finns några hinder att man för över HD-ljud med PCM.

mvh/Harryup

Återgå till Generellt om hifi