Hola,
Jag tog ner mina gamla KEF 104/2 från vinden härom dagen. Jag köpte dem beg för ca 15 år sedan och alltid älskat dem. En synnerligen komplett högtalare med tanke på årgången. Nu har de stått på vinden ett par år för att de inte riktigt får plats hemma.
Jag hade aldrig testat dem med det lite kraftigare förstärkeriet jag har nu så det var med spänd förväntar jag kopplade in dem. Men. Det lät helt hysteriskt skumt. Som om en tung, blöt filt lagt över dem.
De har två midrange-element som går ganska högt och en liten dome-diskant utöver två basar i en basreflexkonstruktion.
Efter en liten stunds smärtsamt lyssnande sänker jag volymen och sätter örat mot varje element - ett i taget. Och det verkar faktiskt som om båda diskanterna lagt av helt! Det förklarar ju "filten".
Men är det inte jäkligt mysko att båda två bara skulle dö samtidigt? Känns ju så osannolikt.
Har någon nåt tips på vart jag kan vända mig för att få nån som tittar på det? Eller nåt test jag själv kan göra för att ta reda på mer.