Gamla KEF 104/2 med ett märkligt fel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
frdrk

Gamla KEF 104/2 med ett märkligt fel

Inläggav frdrk » 2010-12-29 11:23

Hola,

Jag tog ner mina gamla KEF 104/2 från vinden härom dagen. Jag köpte dem beg för ca 15 år sedan och alltid älskat dem. En synnerligen komplett högtalare med tanke på årgången. Nu har de stått på vinden ett par år för att de inte riktigt får plats hemma.

Jag hade aldrig testat dem med det lite kraftigare förstärkeriet jag har nu så det var med spänd förväntar jag kopplade in dem. Men. Det lät helt hysteriskt skumt. Som om en tung, blöt filt lagt över dem.

De har två midrange-element som går ganska högt och en liten dome-diskant utöver två basar i en basreflexkonstruktion.

Efter en liten stunds smärtsamt lyssnande sänker jag volymen och sätter örat mot varje element - ett i taget. Och det verkar faktiskt som om båda diskanterna lagt av helt! Det förklarar ju "filten".

Men är det inte jäkligt mysko att båda två bara skulle dö samtidigt? Känns ju så osannolikt.

Har någon nåt tips på vart jag kan vända mig för att få nån som tittar på det? Eller nåt test jag själv kan göra för att ta reda på mer.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-29 11:49

jag har fått för mig att förvaring på vind inte är det mest lämpade, beroende på vindens klimat förståss, olika vindar har ju olika klimat, men dom flesta vindarna är lite kalla och fuktiga så här års, på sommaren kan dom vara varma å fuktiga, svårt det där
Bikinitider

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2010-12-29 11:56

celef skrev:jag har fått för mig att förvaring på vind inte är det mest lämpade, beroende på vindens klimat förståss, olika vindar har ju olika klimat, men dom flesta vindarna är lite kalla och fuktiga så här års, på sommaren kan dom vara varma å fuktiga, svårt det där

Sant. Det skulle ju kunna vara något sådant. De har stått i en ganska sval källare under ett par år och en vind med "vanligt inomhusklimat" de senaste åren. Men det skumma är ju att båda diskanterna lagt av samtidigt.

Egentligen är det ju ingen idé att spekulera över hur det hände, utan mer intressant att fundera på vad jag ska göra åt det :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-29 11:57

Plocka ur en diskant och se vad den heter, om möjligt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-29 12:06

Om de fungerade innan de åkte upp på vinden är det väl troligare att det är filtret som packat ihop? I alla fall krävs felsökning. Nattis tips med att plocka ut en av diskanterna verkar rimligt att börja med. Då kan du genast konstatera om det är i dem felet sitter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2010-12-29 12:29

Ja, jag är också inne på att det måste vara någon komponent som pajjat. Och eftersom det hänt på båda samtidigt måste det ju vara klimat eller ålder som fått dem att gå sönder.

Diskanterna går inte att ta ut. Men det går att komma åt dem via dess anslutningskablar innan filtret. Kolla på den här bilden: http://ofog.net/div/kefguts.jpeg

Hur kan jag testa om den funkar? Köra in en svag ström bara på nåt sätt?

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2010-12-29 12:33

Diskanten i Kef 104/2 ska vara Kef T33, SP1191, impedans 4 Ohm.

http://www.kef.com/Resources/KEFUnits/A ... ue%202.pdf

Det påstås att den ferrofluid som finns i elementen kan torka ut vilket kan medföra problem, ingen aning om detta stämmer. Originalelement är troligtvis ganska svåra att hitta, men här finns förslag på ett utbyteselement från Vifa: Vifa MG27.

http://audiokarma.org/forums/showthread ... 529&page=2
Senast redigerad av Micke23 2010-12-29 12:43, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-29 12:34

frdrk skrev:Ja, jag är också inne på att det måste vara någon komponent som pajjat. Och eftersom det hänt på båda samtidigt måste det ju vara klimat eller ålder som fått dem att gå sönder.

Diskanterna går inte att ta ut. Men det går att komma åt dem via dess anslutningskablar innan filtret. Kolla på den här bilden: http://ofog.net/div/kefguts.jpeg

Hur kan jag testa om den funkar? Köra in en svag ström bara på nåt sätt?

Visst. Ohmmeter eller ett vanligt 1.5V-batteri gör jobbet. En uppmätt resistans resp ett klick visar att de lever.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2010-12-29 12:53

Det verkar faktiskt som om själva diskanten är trasig. Jag äger ingen ohm-mätare men när jag testar med ett litet 1.5V batteri så kommer inget som helst ljud eller klick från dem.

Det stämmer att det sitter T33'or i dem. Det går att se den lilla etiketten. Verkar dessutom som att det är många 104/2-ägare som lidit av samma problem. Vifa MG27 verkar dock inte längre finnas vad jag kan hitta. Men det måste ju finnas något annat som liknar. Mailat KEF och frågat också.

1947

Inläggav 1947 » 2010-12-29 16:00

Hade ett par högtalare stående ute i mitt kallgarage. När jag tog in dom och skulle spela på dom var den ena basen tyst. Tog loss elementet och då var de mjuka trådarna som går från anslutningen och till konen på elementet av och i småbitar. Det låg råttskit i lådan så några små möss hade varit inne och bitit av trådarna. Det var en basreflexlåda så de hade inga problem att ta sig in.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-29 16:24

jag tycker kef 105 är vrålcool
Bikinitider

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2010-12-30 23:09

Varit in kontakt med KEF i jakt på mer info om felet är vanligt samt förslag på ersättningsdiskant. Men måste tydligen ta det med den svenska återförsäljaren istället. Hoppet sjönk lite.

Återgå till Generellt om hifi