lennartj skrev:I databladet saknar jag angivelse om kapacitans per meter bland annat.
Sedan vet jag fortfarande inget om om ditt förstegs eller elektroniska delningsfilters utgångsimpedans eller slutstegens inimpedans och inte heller om dina kablar är 10 m eller om det bara är "höftat".
Min erfarenhet är att de hörbara skillnaderna mellan olika koaxialkablar enligt industristandard är mycket små om de används för analoga signaler på linjenivå i längd upp till ca. 10 m om in- och ut-impedanserna är vettiga.
Däremot har jag själv konstaterat att dyra audiofilkablar redan i 1 m längd kan färga ljudet märkbart på olika sätt beroende på fabrikat. Jag tycker det verkar vara ett opraktiskt och dyrt sätt att färga ljudet, tonkontroller är flexiblare

Hoppsan - Pekka hann emellan ...men än sen

Tack du också !
Jag förstår att det inte går att säja hur min kabel exakt påverkar mitt ljud i mitt rum, men nu får jag ju äntligen något konkret.
Var nere med tumstocken i biorummet nu.
Lite svårt att exakt mäta vägg och golvdragna vp-rör, men jag kan komma fram till att den ena kabeln som är något längre än den andra är max 7 meter.
Den är dragen från min Yamaha DSP-Z11, en elvakanals hemmabiostärkare för 60k (vilket iofs inte säjer så mycket) på 35 kilo (som inte heller säjer ett skit) som är Yamahas flaggskepp, och borde inte vara skit någonstans, draget till Emotivas flaggskepp XPA-1, monoblock.
Nu när jag läste det jag själv skrev så skäms jag faktiskt...
Känns FRUKTANSVÄRT snålt att dra en gratiskabel till så förhållandevis hyfsade apparater...
Nevertheless...
Om jag ställer frågan annorlunda då...
Skulle jag tjäna något prisvärt ljudmässigt genom att dra ur kabeln och byta till en "bra" lågnivåkabel ?
Som redan skrivet är min tro på kablar så hög (eller snarare låg) att jag använder mej av Biltemas 2,5 kvadrat mellan förstärkare och högtalare..