Dämpa rummet i blindo - Risk för fallgrop eller bara vinst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sounds_Of_Science

Inläggav Sounds_Of_Science » 2011-01-04 01:34

@ Adhoc

Ja, jag är här för att diskutera och sannolikt lära - detta för egen del snarare än ur ett företagsperspektiv. Dessutom vill jag självklart ha mitt företags produkter analyserade vilket i sin tur kan leda till nya användningsområden och idéer men då snarare som en dialog runt något ämne vilket torde vara mycket mer givande. Så det glädjer mig att jag inte uppfattas som en krämare ty det är inte syftet med min närvaro.

Absorptionsvärden har vi självfallet för var och en av produkterna på sidan och det är inte tyg som sitter framför utan ett nät, som vi trycker på. Detta gör att alla frekvenser utom de allra kortaste (10 000 Hz och över) går rakt igenom och därmed är både absorptionen och membranfunktionen likvärdig med eller utan detta nät nedanför cirka 10 000 Hz.

Ja, vi tyckte Cardas idéer är väl värda att ta upp på sidan för om man följer dem till punkt och pricka så är de faktiskt förbenat bra. Men visst, det är för ren och rå HiFi-lyssning i vardagsrum utan flickvän/fru :lol: Att ta upp det som Genelec tar upp är lite svårt ty det finns sådana stora variationer från högtalar till högtalare. Det blir liksom lite lättare för Genelec då de endast talar om sina egna.. Fast jag lovar att jag skall knycka idéer här från forumet ;) när passande sådana dyker upp ty jag håller helt och hållet med om att en sida med information är mycket mer värdefull än en ren produktinformationssida. Dessutom är det självklart säljande att ha "hands on" idéer att komma med. Hoppas du gillar vår animation, t ex?

Vi drar snart igång en blogg också, vilken väl initialt kommer att handla om vad som händer på sidan (ty både den och nya produkter är under utveckling) men varmt välkommen som gästskribent om du har något du vill delge :)
Sounds Of Science (SOFSCI) är en Skype spin-off, som ett resultat av behovet av bättre akustiska omgivningar. Jag är delägare i företaget ifråga.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2011-01-04 02:23

Sounds_Of_Science skrev: snip ...

Absorptionsvärden har vi självfallet för var och en av produkterna på sidan och det är inte tyg som sitter framför utan ett nät, som vi trycker på. Detta gör att alla frekvenser utom de allra kortaste (10 000 Hz och över) går rakt igenom och därmed är både absorptionen och membranfunktionen likvärdig med eller utan detta nät nedanför cirka 10 000 Hz. ... snip

Japp, såg diagrammen när när man "grävt sig ned lite". :)

Användarvisningsbild
Sounds_Of_Science

Inläggav Sounds_Of_Science » 2011-01-04 02:35

Ehummm... ja, det är baksidan av att ha mycket information.. folk hittar den inte :D
Sounds Of Science (SOFSCI) är en Skype spin-off, som ett resultat av behovet av bättre akustiska omgivningar. Jag är delägare i företaget ifråga.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-04 08:06

Sounds_Of_Science skrev:Att ta upp det som Genelec tar upp är lite svårt ty det finns sådana stora variationer från högtalar till högtalare. Det blir liksom lite lättare för Genelec då de endast talar om sina egna..

Javisst finns det stora variationer på högtalare men det som Genelec nämner drabbar de flesta vanliga högtalare. En del dimensioneras för en placering längre ut från vägg och får då se till att producera mycket bas som äts upp av utfasningen... Inte så effektivt kanske? Nu har det genom åren gjorts en hel del högtalare tänkta att placeras i rum men det är förvånansvärt många som är eller inte har varit det. Raka tonkurvor i ljuddött rum har ofta varit normen men det fungerar inte lika bra i bostadsrum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-04 11:51

Sounds_Of_Science skrev: Vad som däremot "går bakåt" är de lägre frekvenserna då de är omnidirektionella och de negativa effekter som då uppstår är s k stående vågor - något som bäst attackeras genom basabsorbenter eller bredbandsabsorbenter i hörnen. :)

När det gäller basfällor bakom högtalaren är jag skeptisk till att använda sådana som dämpar i det lägsta frekvensregistret, det som har så långa våglängder att de ligger inom en tredjedels våglängd från baselementet. Det beror på att de då även dämpar direktljudet från högtalaren. Behöver man dämpa så låga frekvenser för att mota stående vågor i rummet, så är det nog bättre att placera dom basfällorna i hörnen bakom lyssningsplatsen. I övre basområdet är det dock lämpligt att dämpa i hörnen bakom högtalarna med lagom tjocka absorbenter, för där blir det bara urfasningar i alla fall av reflexerna.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi