I vissa rum behövs tonkontroller.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-06 13:10

alla högtalare fungerar inte bra i alla rum

och det är lågt att insunera att dom utan tonkontroller har lösa mellanregister
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-01-06 13:29

Härinne har jag provat diverse olika högtalare genom åren och alla har betett sig likadant.

Ja det kanske var lite dumt att skriva att om man kör utan tonkontroller har man ljud som lösa mellanregister, kan ju faktiskt funka utmärkt i vissa rum/med rätt utrustning. (Har själv hört det) (Y-2 och det lät kanon) Men såna applikationer kostar en massa mer pengar än vad jag har..

Så därför styr jag upp den lägsta basen med en equalizer, ett billigt och effektivt sätt. Varför inte använda en sån apparat när andra med high end anläggningar har diverse basmoduler/filter osv,förstår inte skillnaden för det är ju egentligen samma sak fast på lite olika sätt.

Man är ute efter mer och djupare bas :)

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2011-01-11 19:41

Att skippa påverkan av tonkontroller kräver ju att man har rätt så "bra" prylar och då speciellt högtalarna. Jag har hjälpt kompisar som fallit offer för dessa nya apparater. En av dem har en Andersson bioreciever och ett par ganska stora frontar med 2st 10:or i varje. I stereoläget vid musiklyssning lät det inget roligt. Väldigt mycket mid, antagligen beroende på högtalarkonstruktionen. Han fick låna en gammal 80-tals Yamaha eq av mig som jag satte mellan dvd:n och förstärkaren, eftersom det var främst musikljudet han var trött på. På film gick det ända via "optiskt". Med viss rädsla för att förstärkaren inte skulle orka så bra med lite hängmatta så testade vi. Men det funkade riktigt bra. Absout ingen "high-end" lösning men han var väldigt nöjd.

Det är ju bara att se till sig själv..när jag LYSSNAR på musik är det "rakt". Men är det folk hemma och vi groggar är det nästan alltid loudness på. Det kan vara skönt att trycka undan miden lite om man sitter och pratar och det är ju lätt att volymen åker när man får lite i sig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-01-11 19:51

Kan även behövas i svåra rum, om man nu inte har nån större lust att förändra rummet.Mvh...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi