LTS F1 men sen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-01-14 14:55

Rapid skrev:Hittade den här bilden i en annan tråd:
Bild

Det skulle alltså kunna räcka med att ha 1m höjd från golvet? Jag trodde man var tvungen att centrera dämpningen i höjdled, så att säga. Innan hade jag 1,4x2m matta :). Men här kan man ju fortfarande ha tavlor ovanför och det kan bli ganska "diskret"... Tål att tänka på.

Detta är ett specifikt minium för piP som är gjord för att stå kloss mot vägg. Det som skiljer mot t.ex. pi60 är att den större högtalaren bör ha både tjockare och större (betydligt större) absorbent. Ju lägre ned i frekvens man vill dämpa, desto tjockare och större (till ytan) absorbent krävs. Om du kan klara dig med begränsad bandbredd i huvudhögtalarna minskar också kraven på dämpning. Den dämpning som du visar handlar dock bara om första reflexen. Har man ett lyssningsrum med lite dämpning så finns det egentligen bara begränsad spridning att tillgripa om man vill öka andelen direktljud.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-14 16:40

Rapid skrev:Hittade den här bilden i en annan tråd:
Bild

Det skulle alltså kunna räcka med att ha 1m höjd från golvet? Jag trodde man var tvungen att centrera dämpningen i höjdled, så att säga. Innan hade jag 1,4x2m matta :). Men här kan man ju fortfarande ha tavlor ovanför och det kan bli ganska "diskret"... Tål att tänka på.

Jo, sådär ska det se ut. Många bygger en liten träram och häftar fast tyg över ramen, så slipper man se den vackra mörkgrå absorbenten... Att låta sambon välja tyg är ju ett bra drag! Enda kriterier, såvitt jag vet, är att det inte får vara allt för tätt. Prova att det går att blåsa genom tyget.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-14 16:49

paa skrev:
pgmj skrev:Jag vet inte hur diskanten sprider på LTS-högtalaren,

Så här sprider den, beroende på om den är moddad med borttagen mittplupp eller inte:

Bild
Bild

He, he... Vilken mätbandbredd har använts? Ser lite för bra ut för att vara sant.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-01-14 17:08

Man ser att kurvorna är handritade för att eliminera mätmiljöns påverkan. Det är mer spridningsegenskaperna som vill visas snarare än att ha kurvorna som designunderlag för andra konstruktioner.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-01-14 17:11

-Martin- skrev:He, he... Vilken mätbandbredd har använts?

Ca en handbredd.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Föregående

Återgå till Generellt om hifi