mapem skrev:petersteindl skrev:mapem skrev:Jag kan bara säga att för egen del väljer jag inspelning i första hand efter dirigent, orkester och solist och först när jag kommer hem och lyssnar reflekterar jag över om ljudet är bra eller inte.
En dålig dirigent, orkester eller solist kan allvarligt distordera kompositörens avsikter. Detta gäller i mycket hög grad exemplet Dvoraks cellokonsert. Sen kan man ju strida hur mycket som helst om vad kompositörens avsikter egentligen var, särskilt om kompositören, som så ofta är fallet, är död.
Jag vet inte om det finns någon inspelning av Stravinskis Våroffer i ursprungsverion med honom själv som dirigent på fonografrulle eller vaxskiva, men om det funnes skulle jag vilja ha den oavsett ljudkvalitet.
Stravinskij har dirigerat Våroffer på skiva. Jag har den. Den är bra. Inspelningen är gjord på 60-talet men det är nog 1954 orkestreringen. Jag vet inte om det finns någon ursprungligare version inspelad. Det behöver inte vara på wax för att vara före 1954.
MvH
Peter
Ja men det är ju klart. Han levde ju länge, Igor. Det borde jag begripit.Den skivan ska jag skaffa. Har bara en med Ansermet. En Decca-LP. Och så har jag hört den live med Ehrling. Han distorderade inte verket!
Jag tänkte mig uruppförandet i Paris, med ryska baletten, buanden och allt. Det kallar jag ambiens-ljud!
denna box kanske kan vara av intresse då:
http://www.amazon.co.uk/Works-Igor-Stra ... 581&sr=1-1
edit. var visst lite sen