Skillnad på ACO från Ino och dämpplattor från hifikit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-18 10:48

Jag tror att densiteten för Ino Aco har nämnts i andra trådar. 35 kg/m3? Sedan är det väl mera än just densiteten man vill ha reda på? Ytreflektionen?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-01-18 11:17

bomellberg skrev:
DQ-20 skrev:
bomellberg skrev:
bomellberg skrev:Jag skulle vilja veta densiteten för Ino Aco.

Bump. Kan ingen väga en skiva och ta en bild så att vi kan räkna ut det?

Varför vill du veta densiteten?

/DQ-20

För att kunna jämföra mot andra produkter.

Skum har inte, till skillnad från mineralull, inte särskilt förutsägbara egenskaper baserat på densitet. Även minerallull slår ju en hel del (optimal densitet mellan glasull och stenull är nästan 1/2 för att få samma effekt) med vid en given densitet är man ganska säker på egenskaperna (även om man kan laborera lite genom att vända snittytorna utåt och glesa ut). Tillverkningen av skum, som jag har uppfattat det, sker däremot inte i en kontinuerlig process och därför får man batchvariationer. Vidare kan orienteringen av materialet (vilken ledd man skär ut absorbenterna) spela en påtaglig roll för absorbtion och ytreflektion. Sedan har vi detta med hur porstrukturen ser ut för att inte tala om ytstrukturen. Alltså, för skum räcker inte densitet utan man måste ha data för dämpegenskaperna samt någon form av garanti för att inte batchvariationerna är stora (antingen via processkontroll och/eller mätning på varje batch).

Summan av kardemumman är att "det är bara att slanta av" och köpa av en välrenommerad tillverkare om man vill vara rimligt säker på att få förutsägbara egenskaper. Det heter ju att "snålheten bedrar visheten". I de trådar jag har följt om ACO-skivor har detta sällan varit mer sant. Tycker jag alltså.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-01-18 11:26

bomellberg skrev:
Purre skrev:
bomellberg skrev:

Borde vara lättare att väga dom direkt då man köper dom. Eftersom dom sitter ihop 2 och 2 och sitter ihop väldigt bra också.

Bra idé! Gör det, och mät volymen! 8)

För mycket jobb för att jag ska göra det på mina två. Däremot mx har kanonläge då han får sina.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-18 11:41

DQ-20 skrev:
bomellberg skrev:
DQ-20 skrev:
bomellberg skrev:

/DQ-20

Skum har inte, till skillnad från mineralull, inte särskilt förutsägbara egenskaper baserat på densitet. Även minerallull slår ju en hel del (optimal densitet mellan glasull och stenull är nästan 1/2 för att få samma effekt) med vid en given densitet är man ganska säker på egenskaperna (även om man kan laborera lite genom att vända snittytorna utåt och glesa ut). Tillverkningen av skum, som jag har uppfattat det, sker däremot inte i en kontinuerlig process och därför får man batchvariationer. Vidare kan orienteringen av materialet (vilken ledd man skär ut absorbenterna) spela en påtaglig roll för absorbtion och ytreflektion. Sedan har vi detta med hur porstrukturen ser ut för att inte tala om ytstrukturen. Alltså, för skum räcker inte densitet utan man måste ha data för dämpegenskaperna samt någon form av garanti för att inte batchvariationerna är stora (antingen via processkontroll och/eller mätning på varje batch).

Summan av kardemumman är att "det är bara att slanta av" och köpa av en välrenommerad tillverkare om man vill vara rimligt säker på att få förutsägbara egenskaper. Det heter ju att "snålheten bedrar visheten". I de trådar jag har följt om ACO-skivor har detta sällan varit mer sant. Tycker jag alltså.

/DQ-20

Naturligtvis tänkte jag inte jämföra med andra typer av material, utan andra tillverkare av skumdämpning.

Men du har nog rätt, en beställning av Ingvar gör nog att man sover gott i alla fall.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-01-18 11:50

mx skrev:Jag har beställt em drös med ACO-skivor från Ingvar nu. Går nog inte att hitta
en billigare och bättre absorbent. :)

Nyfiken på leveranstiden, så meddela gärna här när du fått dom.

Dom går och klä in i tyg utan förlorad effekt?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
tinnitus

Inläggav tinnitus » 2011-01-18 12:09

bomellberg skrev:
DQ-20 skrev:
bomellberg skrev:
DQ-20 skrev:
bomellberg skrev:

/DQ-20

/DQ-20

Naturligtvis tänkte jag inte jämföra med andra typer av material, utan andra tillverkare av skumdämpning.

Men du har nog rätt, en beställning av Ingvar gör nog att man sover gott i alla fall.

Jag sover dåligt på natten, för att jag vill upp och lyssna
med mina svarta AKO. M.a.o AKO skapar sömnproblem, men det
står jag gärna ut med.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-18 12:13

Du kanske behöver några sådana i sovrummet också? De dämpar nog bort snarkningar rätt bra också...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
tinnitus

AKO

Inläggav tinnitus » 2011-01-18 15:58

Nattlorden skrev:Du kanske behöver några sådana i sovrummet också? De dämpar nog bort snarkningar rätt bra också...

Äntligen ett handfast tips, att jag inte kommit på det själv tidigare, då hade hon inte stuckit. Nu kommer jag att sova djupt i alla fall.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi