Audiofiler i Sverige?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-18 21:39

Jag tror mörkertalet är mycket stort. Det finns många firmor som gör installationer och då är 30' vad man många ggr får betala för att få det enbart monterat.

/harryup

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-01-18 21:59

Haha, mörkertalet. Gillar ordvalet! :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2011-01-19 16:48

Audiofil eller inte?

Bara mina högtalare kostade över 30K, vilket egentligen inte är mycket för ett par högtalare idag. Med risk för att förpassa till vintageforumet: Det som låter bäst hemma hos mig är ett par Ar3a som jag hittade på loppis för 60 spänn, visserligen används dem tillsammans med ett Pioneer M22 som kostade lite mer. Men jag är ändå långt ifrån 30 på den anläggningen jag tycker mest om.

Användarvisningsbild
suolla

Inläggav suolla » 2011-01-20 00:01

Hej alla!

Det jag och en kompis spånade om på fikarasten var en hifiproduktide, men troligen skulle bara riktigt intresserade av musiklyssnande vara intresserade.
Och hur många är det? Hur många kan lägga tex 2000 kr på nån hifiprodukt med knappt hörbar förbättring av ljudet. Allt är dock relativt. En omtvistad grej är ju kablar, hur många köper dyrare kablar än tex 10, 20, 50 100 kr m?
30k för musikanläggning var bar atagen ur luften, men det är iallafall lit edrygt vad min nya kommer att gå på, inklusive lite begagnade prylar.
Men en utlandsresa går ju på samma, eller avskrivningen på en ny bil på ett år, så eg är det kanske ej så mycket.

Men min snabbuppskattning revideras härmed snabt enligt:
4'' vuxna- 2'' Meg kvinnor= 2'' kvar där var 100 till 50:de män är seriös musiklyssnare(= audiofil!!) = ca 30 000st?

Hur mång aköper hifitidningar?

Kul att läsa de engagerade svaren iallafall!

Mvh Suolla

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2011-01-20 00:10

När det kommer till kablar lägger jag inte en spänn extra. Däremot ser jag till att vända kontakterna rätt i väggen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-20 00:13

Fast att vända kontakterna rätt i väggen är ju väldigt lätt för gemene man att mäta skillnaden i den elektromagnetiska strålningen. Sen om det påverkar ljudet eller inte låter jag vara osagt. Men du kan iaf mäta en skillnad. Vilket är mer än du kan göra på en högtalarkabel om du inte har rätt utrustning dvs.

Personligen kör jag endast med egengjorda kablar.
CT100 till signal och EKU eller EKK till högtalare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-20 00:40

Vad är plus resp minus på en spole?
Transformatorlöst med likström i väggen, är riskabelt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-20 01:10

Ragnwald skrev:Vad är plus resp minus på en spole?
Transformatorlöst med likström i väggen, är riskabelt.

Man skulle ju kunna tänka sig att spolen är kopplad till jord i ena änden. Då kan man se att ena änden av spolen är det yttersta lagret och andra änden är vid det innersta lagret. Då kan det vara en fördel att jorda det yttersta lagret för lägsta brum och lägsta kapacitiva överhörning av nätfrekvensen mot chassi om det är en nättransformator till exempel.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bbking

Re: Audiofiler i Sverige?

Inläggav bbking » 2011-01-20 01:42

suolla skrev:Hej!
1. Är det nån som har nåt fakta om hur många "Audiofiler", semi eller fullblods- som det kan finnas i Sverige?

2 Hur många av Sveriges befolkning tror ni är villig att betala mer än 30 000 för musikanläggningen, respektive 60 000?
Eller hur många tror ni verkligen är intresserad av musik och musikanläggningen, tex är medlem i Faktiskt eller liknande "organ"?

3. Vad kan man tänka sig att akustikåtgärder generellt kostar för ett normalmusik-tv-rum, 5*5m2 rum i en trävilla, för att nå en kostnadseffektiv nivå ?! Bara generell mellan tummen och pekfingret. 2, 5, 10 , 20 tusen?

Skulle gärna vilja få en uppskattning, framförallt på fråga 1?

Min egen fundering tagen ur luften på fråga1 är typ: 4 milj vuxna i Sve, och var 20e är extra musikintresserad = 200 000st!

Mvh Soullal

1. Vad är definitionen på Audiofil ?
Och vidare fullblods och semi ?
Din fundering: Var 20:de är musikintresserad, betyder det att de är audiofiler?
Finns det ett samband mellan audiofil och musikintresserad?

2. Konstigt eller inte...men det finns många i Sverige med fet lön eller förmögenhet som nog spenderar mer än en spänn eller två på musik anläggningen, oavsett om de är intresserade av musik eller inte.

2a) Betydligt fler än man tror.

2b1) Musik på Hififormen:
På Faktiskt.se ytterst få.
Flest är nog på Euphonia.
Utanför forumen finns en uppsjö: hobbymusiker,städare, musiklärare,ungdomar,musikvetare,livsnjutare,studenter...
Sen finns ju musikforum av olika slag och myspace.

2b2) Musikanläggning på Hififorum:
Faktiskt.se inte många men några få.
Här tror jag HiFiforum ligger bra till där prestigen har lagts undan.

3. Inte en aning men Engelholm,svanå,Akelies,akustikmiljo,Eora...osv har nog bättre svar.

På din egen fundering tror jag du ligger sanningen nära. Många i Sverige är extra musik intresserade (vad det nu innebär). Kolla bara hur många som är med i en kör,lyssnar på spelningar,spelar i band,går på konserter,trakterar instrument hemma,klinkar piano, ränner på musikfestivaler...

ride on bb

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-01-20 01:43

Detta med rätt riktning på strömmen är viktigare än man tror. Fråga flottaren.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-01-20 01:45

Objektivisten skrev:Detta med rätt riktning på strömmen är viktigare än man tror.

Jepp, musiken ska gå mot strömmen.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-01-20 01:46

Objektivisten skrev:Detta med rätt riktning på strömmen är viktigare än man tror. Fråga flottaren.

Men sen är det skillnad på ström och ström också :roll:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-20 01:49

Och vi skall inte ens börja prata om fasvridningar :wink:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi