När enkel, billig teknik ger stor stor njutning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

När enkel, billig teknik ger stor stor njutning

Inläggav enJohn » 2011-01-22 16:09

Även om jag inte har tillnärmelsevis lika höga krav som många här, så finns det tillfällen när jag blir överraskad över hur mycket musikalisk njutning man numera kan få med enkla medel. Och då menar jag enkla, både i betydelsen "billiga" och handhavande/tillgänglighet. :)

I morse fick jag gå tillbaka till sängen en stund, för att bara slappa en stund. Bara sånt gör en ju glad! :) Kom då på att jag skulle testa en grej, nämligen att koppla min ett par år gamla Nokia 5800 till dotterns mikrostereo. Den senare köptes nyligen för 300 kronor och är en lite äldre Sony. Via adapterkablage (3,5 - 2xrca) kopplade jag in telefonen, körde igång Spotify och lät Melody Gardot vagga mig till sömns. ÅÅÅååååå vad skönt! Alltså, så enkelt, spotify i telefonen i hand i sängen, fjärr till en lite mikrostereo för 300 som spelar bakgrundsmusik på ett sätt som gör att man bara njuter! Mums! :) :) :)

Är det fler som kan berätta om musikalisk njutning medelst små medel?

/en john, nu framför riktiga stereon, en helt annan form av lyssning

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-22 20:10

Kan inte berätta om något specifikt. Kan däremot uttala mig lite generellt om detta.

Jag lyssnar aldrig analytiskt på apparatur som inte lockar till det.
En "transistor" eller en enkel plast-i-ett-anläggning eller en bilstereo är sådana saker som aldrig får mej att koppla på det kritiska analys-lyssnandet.
Det blir helt enkelt för många och stora fel för att mäkta med att greppa dem alla.

Det skall mycket till - med såna pryttlar - för att jag skall välja att stänga av pga dåligt ljud.

Det är nästan lättare att fokusera på musiken då tekniken är såpass dålig att den inte förtjänar att bry sig om.

8O

:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-22 20:58

Så en hifi-anläggning är en biljett till garanterad frustration? The horror! :P

Håller för en gångs skull inte riktigt med Strmbrg helt :) Ofta är den "enkla" tekniken istället mycket bättre än man vill tro, särskilt som hifi-entusiast. Snarare är det inställningen som skiljer. Det är inte felen som är felet, utan lyssnarens attityd s.a.s. Den enkla tekniken skickar möjligen andra signaler till lyssnaren och väcker inte höga förväntningar.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-01-22 20:58

Jag var väldigt sen med att prova mp3-spelare, och gjorde debuten i löpspåret för en sisådär 6 år sedan, jag kopierade ned 1,5h favoritmusik som jag trodde skulle passa, både tempo och smak.

Det var verkligen en revelation när första låten kickade igång, jag hamnade direkt i en annan värld, där låten som spelades och förväntningar på nästa gjorde löpträningen ännu mer lustfylld.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

eriken

Inläggav eriken » 2011-01-22 21:05

Köpte nyss en technics reciever på 5x100 watt för 400 spänn. Det är inget som jag kommer att använda i anläggningen men testade att köra pi60 på den och det lät fint. Lite plattare och råare ljudbild än vad pa9:orna erbjuder men för pengen är det inget annat än ett rent och skärt kap. Alltid kul att hitta billiga grejjer med bra prestanda.

Återgå till Generellt om hifi