Krävande låtar för delade toppar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-10 09:18

subjektivisten skrev:
PekkaJohansson skrev:Jag har lite svårt att se poängen med att sätta toppsystemen på prov med hårt dynamiskt komprimerad elektronika. Visst, en del av musiken är väldigt njutbar, men den emellanåt bristande ljudkvaliteten gör att åtminstone jag slutar höja långt innan högtalarna kroknar.

Tack för tipsen, ska kolla upp dom. Poängen med detta är enkel, jag vill se vilka ljudtrycksbrister jag kan ha i i32s. Man kan spela vilken musik som helst så dom distar, bara man spelar tillräckligt högt. Men det som är intressant är med musik som låter rent och bra men som fortfarande är mycket krävande. Det handlar ju fortfarande om max ca 85 dBA.

Du själv kroknar långt före högtalarna. Jag har redan provat att spela starkt som ***** med i28or (AC/DC, Ska-P mm fin musik). Det i bestydligt större rum än du har. Det fanns aldrig några märkbara effketer av att högtalarna skulle ha något slags problem i form av ökande dist, kompression eller liknanade. Men det går ju inte att spela hur starkt som helst, till slut blir ju ljudtrycket rent obehagligt i sig, även om det låter bra rent tekniskt.
32orna klarar väl 3dB till... Du kan sluta oroa dig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-10 13:19

Jag har redan bottnat i32s och med Trentemöller - vamp så skulle jag lätt kunna spela den så dom börjar låta ansträngt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-10 14:06

subjektivisten skrev:Jag har redan bottnat i32s och med Trentemöller - vamp så skulle jag lätt kunna spela den så dom börjar låta ansträngt.

Min fråga är väl... gjorde du det som testspelning eller händer det när du spelar brukligt?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-10 14:14

subjektivisten skrev:Jag har redan bottnat i32s och med Trentemöller - vamp så skulle jag lätt kunna spela den så dom börjar låta ansträngt.

I så fall behöver du större högtalare. Jag rekomenderar någon av sound precission eller stage accompanys större modeller. JBL kanske också har något.

En variant kan vara att köpa tio par till av z32 och stacka 12 per sida, liggandes på varandra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-10 14:30

Haha... samma tanke som jag haft... fast jag nöjde mig med att fundera över att stacka sidliggande piP golv till tak... 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Krävande låtar för delade toppar

Inläggav IngOehman » 2011-01-10 14:56

subjektivisten skrev:Vet inte om jag ska posta här eller i musikdelen. Det handlar ju främst om att hitta musik som avslöjar en brist hos högtalaren så jag väljer här men om någon moderator tycker är fel så får han flytta den.

Jag söker tips på låtar som är krävande för högtalare som är delade vid 80 hz till basmoduler. Alltså låtar som kan skapa problem för topparna med hög energi i basen (över 80 hz). Min gissning är att man främst hittar detta bland rätt dynamiskt komprimerad elektronisk musik som är rätt rent inspelad.

En av dom mer krävande låtarna jag funnit är Trentemøller - Vamp från skivan The Last Resort. Rätt ren inspelning med snällt mellanregister (ingen direkt höjning mellan 1khz-4khz), låg crest (9,7 dB) och liten baspeak runt 90 hz skapar ett fint problem för topparna.
När jag spelade låten utan basmoduler men delat vid 80 hz till topparna (alltså ingen djupbas alls) och mätte skillnaden mellan dBA och dBC peakarna (radioshack, slow) så kunde jag se 83 dBA och 98 dBC vid lyssningsplatsen. Då fick topparna jobba rätt mycket!

Såhär ser låten ut i masVis
Bild

Någon som har andra tips på låtar som är krävande för toppar och som går att spela relativt högt (75-85 dBA) utan låta illa? Vore intressant om man kunde få fram lite låtar som man kan använda för se eventuella brister hos topphögtalarnas SPL förmåga.

Tror faktiskt att du har lyckats hitta något av det mest slaglängdssvår-
spelade som finns när det gäller situationen för topparna, men den är nog
ingen barnlek för basarna heller (om det är basreflexsystem). ;)

Tricket för att det skall blir svårt är ju att det i registret över 80 Hz faller
mycket med frekvensen, således att 80 Hz-energin (som kräver mest
membranrörelser) dominerar. Det samma gäller för registret under 80 Hz,
men då är det förstås de lägsta frekvenserna inom det området som skall
dominera över de högre. Och för basreflexhögtalare blir det ju lättare att
hantera ljuden igen då de börjar närma sig avstämningsfrekvensen. Så den
där inspelningen är nog kapabel att sätta fart på även basmembranen om
man drar på lite... Hade toppen legat drygt 10 Hz lägre skulle det förvisso
kunnat bli ännu mera utslagskrävande (räknar nu inte subsoniska saker
alls) för lågt avstämda bassystem.

Jag kan från masvis-utskriften tänka mig att det, trots kompressionen,
kan låta rätt så maffigt det där. Sådan där musik är ju till sin natur rätt så
odynamisk, och drabbas därför oftast inte så illa av kompressionen som
man kan tro. Fast å andra sidan gör det ju på sätt och vis kompressionen
ännu onödigare. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-10 17:47

Nattlorden skrev:Är det före 1992 remastringen, eller är den fortfarande ok efter det?

Det är förstaupplagan jag använder.
Men den japanska audiofilremastern Britt-Gunnar letade fram, torde ju knappast vara tilltygad. Tror jag beställer ett ex själv och jämför. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-10 18:06

Nattlorden skrev:

Min fråga är väl... gjorde du det som testspelning eller händer det när du spelar brukligt?

Vamp kan jag spela så i32s får jobba hårt för ren njutning. Tänk på att när jag mäter 80 dBA vid lyssningsplatsen så mäter den ungefär 100 dBC, enbart med topparna, vid lyssningsplatsen. Dvs ungefär 110 dBC@1m @9dB crest @ mycket energi kring 80-120 hz. 8O
Testa själv med dina i28, låt filtret dela till basmodulerna men stäng av slutsteget till dom så du endast hör i28.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-10 18:07

Max_Headroom skrev:I så fall behöver du större högtalare. Jag rekomenderar någon av sound precission eller stage accompanys större modeller. JBL kanske också har något.

En variant kan vara att köpa tio par till av z32 och stacka 12 per sida, liggandes på varandra.

Det är i64s som är tanken då, ljudet är ju viktigare än högre ljudtrycksförmåga som man kanske behöver 0,5% av tiden eller mindre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-10 18:09

Ingvar, tack för ett bra inlägg. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-10 20:04

subjektivisten skrev:
Max_Headroom skrev:I så fall behöver du större högtalare. Jag rekomenderar någon av sound precission eller stage accompanys större modeller. JBL kanske också har något.

Det är i64s som är tanken då, ljudet är ju viktigare än högre ljudtrycksförmåga som man kanske behöver 0,5% av tiden eller mindre.

Men som upptar 99,5% av forumtiden? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-10 22:38

Nja, inte direkt men det är ju en av dom få frågar jag har om min egen anläggning. Det mesta är ju redan klart. 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-10 23:39

Kan ju vara 2106:an som är slank i karaktären. :|
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-11 11:53

subjektivisten skrev:

För liten skillnad i ljudtryck för att det ska vara meningsfullt att bytta, menar jag. Vad du behöver är toppar med 2 eller 3 st 15"are per sida och stora horn i diskanten (som t.ex. Nerkis JBL-horn eller NNords K2or).

Basriggen blri då för liten och måste bytas till 8x18" eller något sådant.

Kom ihåg öronproppar, hörselkopor, tandskydd och njurbälte när du lyssnar bara.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-11 17:33

Max_Headroom skrev:För liten skillnad i ljudtryck för att det ska vara meningsfullt att bytta, menar jag.

Tycker inte jag, 6dB mer är ganska lagom. Och som jag sa innan, ljudet är viktigare än absurda ljudtryck.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2011-01-11 21:13

subjektivisten skrev:Ja, håller med. "Tyvärr" så har dessa Ino toppar såpass bra mellanregister och diskant att det är SPL i basen som sätter stopp. Men på andra högtalare så kan det ju vara mellanregistret och diskanten som först sätter begränsningarna. Jag kan tyvärr inte testa det.

Ljudet med i64 är en sak, men dom där 6db extra märks av klart och tydligt kan jag lova. Har hitills inte fått basarna att storkna.
Du får istället begränsningen på diskantsidan. Har väl gjort av med en påse säkringar där skulle jag tro. Inte en enda på basdelen.
Var tvärtom på i28.
Fast det känns som att Ingvar har "fegsäkrat" lite, iaf på diskanterna, eftersom jag plockat in fel säkringar vid ett tillfälle. Men höll gjorde dom ändå.
Å andra sidan mycket billigare och lättare att byta säkring än element :lol:

Efter lite experiment med mitt filter så kan jag säga att en delning något högre upp genererar ytterligare lite ljudtrycksförmåga med i32s/i28.

Fritt gissat baserat på utlösta säkringar, så tror jag att en delning på 115-130hz med i32s borde resultera i att bas resp. diskant når sin gräns vid ungefär samma volympådrag(på normalt komprimerad musik)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-11 23:56

David_A: Hur tycker du att 64ornas annorlunda spridning påverkar lysssningen jämfört med i28/z32?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2011-01-14 11:45

Beror på rummet. Ett för smalt rum är aldrig bra för i56/64. Får dom inte stå tillräckligt brett isär så upplevs röster och detaljer för stora i proportion till ljudbredden. Däremot tycker jag att minimum avståndet kan diskuteras.
Högtalarna har nämligen en kuslig förmåga att bibehålla fokus i ljudbilden, även om bredden tom blir större än lyssningsavståndet!
Givetvis ger en sådan kompromiss smalare sweetspot, men ett fantastiskt storslaget panorama. Så otrevligt blir det inte!

Spridningen hjälper till när rummets dämpning lämnar en del att önska. Både takreflex och framväggens dämpning är mindre kritiskt med i56/64.
Hemma hos mig låter tex i28 nästan skränig utan dämpning, i jämförelse med i64.
Sitter man i ett mindre rum, som är dämpat och klart, ja då ska man nog överväga i28/i32 istället. Men i övrigt så tycker jag att i56/i64 erbjuder en hel del fördelar tack vare sin konstruktion.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-14 15:20

Var tog de där låtarna vägen?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-01-14 20:04

KarlXII skrev:Var tog de där låtarna vägen?

You talkin' to me?

Låtarna vore kanske ett bra helgprojekt? Minns dock att jag siktar på mässan!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-14 21:11

Tja, hitta någon låt som är mer krävande än Trentemöller - Vamp. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-14 22:54

Du verkar lite konstig om nosen. Är du förkyld?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-14 23:07

PekkaJohansson skrev:

You talkin' to me?

Låtarna vore kanske ett bra helgprojekt? Minns dock att jag siktar på mässan!

Med vänlig hälsning

Pekka

Nejnej. Jag bara undrade om de där krävande låtarna - om det skulle komma fram några fler, rent allmänt. :)

petersteindl skrev:

Du verkar lite konstig om nosen. Är du förkyld?

Exakt. Syns det? 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-14 23:14

En "invers" på "Andreas Blek af Nosen" ? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-23 14:11

Ragnwald skrev:Den här inspelningen av Carmina Burana, körmusik som sållar bort allt skräp i din anläggning. Den har länge varit min referens för vad övre registret i anläggningen klarar av.
Tyvärr en LP, men kanske den finns att tillgå på CD oförstörd.
Rafael Fruhbeck De Burgos, New Philharmonia kör och Orchester.
Bild
Det finns säkert andra inspelningar som är lika bra, om man letar.

Jättebra skiva! Tack för tipset... den är mycket bättre än min tidigare inspelning.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi