subjektivisten skrev:Vet inte om jag ska posta här eller i musikdelen. Det handlar ju främst om att hitta musik som avslöjar en brist hos högtalaren så jag väljer här men om någon moderator tycker är fel så får han flytta den.
Jag söker tips på låtar som är krävande för högtalare som är delade vid 80 hz till basmoduler. Alltså låtar som kan skapa problem för topparna med hög energi i basen (över 80 hz). Min gissning är att man främst hittar detta bland rätt dynamiskt komprimerad elektronisk musik som är rätt rent inspelad.
En av dom mer krävande låtarna jag funnit är Trentemøller - Vamp från skivan The Last Resort. Rätt ren inspelning med snällt mellanregister (ingen direkt höjning mellan 1khz-4khz), låg crest (9,7 dB) och liten baspeak runt 90 hz skapar ett fint problem för topparna.
När jag spelade låten utan basmoduler men delat vid 80 hz till topparna (alltså ingen djupbas alls) och mätte skillnaden mellan dBA och dBC peakarna (radioshack, slow) så kunde jag se 83 dBA och 98 dBC vid lyssningsplatsen. Då fick topparna jobba rätt mycket!
Såhär ser låten ut i masVis

Någon som har andra tips på låtar som är krävande för toppar och som går att spela relativt högt (75-85 dBA) utan låta illa? Vore intressant om man kunde få fram lite låtar som man kan använda för se eventuella brister hos topphögtalarnas SPL förmåga.
Tror faktiskt att du har lyckats hitta något av det mest slaglängdssvår-
spelade som finns när det gäller situationen för topparna, men den är nog
ingen barnlek för basarna heller (om det är basreflexsystem).
Tricket för att det skall blir svårt är ju att det i registret över 80 Hz faller
mycket med frekvensen, således att 80 Hz-energin (som kräver mest
membranrörelser) dominerar. Det samma gäller för registret under 80 Hz,
men då är det förstås de lägsta frekvenserna inom det området som skall
dominera över de högre. Och för basreflexhögtalare blir det ju lättare att
hantera ljuden igen då de börjar närma sig avstämningsfrekvensen. Så den
där inspelningen är nog kapabel att sätta fart på även basmembranen om
man drar på lite... Hade toppen legat drygt 10 Hz lägre skulle det förvisso
kunnat bli ännu mera utslagskrävande (räknar nu inte subsoniska saker
alls) för lågt avstämda bassystem.
Jag kan från masvis-utskriften tänka mig att det, trots kompressionen,
kan låta rätt så maffigt det där. Sådan där musik är ju till sin natur rätt så
odynamisk, och drabbas därför oftast inte så illa av kompressionen som
man kan tro. Fast å andra sidan gör det ju på sätt och vis kompressionen
ännu onödigare.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).