Hur specifieras en högtalares frekvensgång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

eriken

Hur specifieras en högtalares frekvensgång?

Inläggav eriken » 2011-01-23 23:11

Min fundering gäller hur man specifierar en högtalares frekvensomfång.

Mätmetod, instrument, hur stort rum osv...

Finns det en standard för detta eller är det upp till var och en vilken metod som används?

Anledningen till funderingen är att jag upplever att det i basområdet (som jag väljer att rikta denna fråga mera specifikt till) kan skilja enormt mellan högtalare som båda kan mäta spikrakt. Kan det bero på att ena högtalaren är specad för att spela till 25 hz i ett slutet rum medans en annan högtalare är specad till 25 hz i ett ekofritt rum med annan mätmetod?

Om det är så att en högtalares specifiktation är uppmätt i ett givet rum, borde inte då det rummet kunna anges i specifikationen? Storlek, betong? Gips?

Vore intressant att höra om någon vet hur detta förhåller sig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-24 12:05

De flesta brukar vara dåliga på att ange hur de har mätt och det finns idag heller ingen entydig standard. Det finns en mängd uppfattningar av hur det ska mätas och en mängd olika sätt att tolka dem. Att t.ex. presentera en kurva mätt on-axis i ljuddött rum säger inte allt... De kurvor som presenteras av tillverkarna ska man ta med en nypa salt.

eriken

Inläggav eriken » 2011-01-24 12:23

Ja, det låter ju då som att min misstanke var berättigad.

Följdfrågan blir då om någon vet om ino är konstruerade efter att mäta rakt i ett rum som kan erbjuda bra väggstöd typ betong eller hård trävägg?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-01-24 12:25

Tittar man på t.ex stereophiles mätningar av högtalare där det är samma uppsättning varje gång så ser man hur extremt mycket det skiljer sig mellan spec. och deras mätningar på olika högtalare

Så nej, det finns ingen standard och man ska i de flesta fall inte tro på det som skrivs i databladen tyvärr då 20Hz-20kHz som många skriver aldrig är i närheten av verklighet.
Driver O&G ENGINEERING

eriken

Inläggav eriken » 2011-01-24 12:33

Hm, ibland har man ju hört uttryck som "De här högtalarna är bara specade till 40 hz men det låter som att de går djupare, lyssna själv." Sådana försäljningsargument har man ju dragit på smilbanden åt och tänkt att en spec är ju fakta. I slutändan så är det ju iofs ändå ens öron som måste fälla avgörandet.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-01-24 12:44

eriken skrev:Hm, ibland har man ju hört uttryck som "De här högtalarna är bara specade till 40 hz men det låter som att de går djupare, lyssna själv." Sådana försäljningsargument har man ju dragit på smilbanden åt och tänkt att en spec är ju fakta. I slutändan så är det ju iofs ändå ens öron som måste fälla avgörandet.

Ja, mina högtalare spelar ju väldigt mycket djupare än 36 Hz eller vad som nu
är angivet. Du har ju själv varit här och lyssnat och fipplat med din XTZ-
utrustning. :)

Beroende på placering i rummet spelar de ju ned till 25 Hz utan större problem.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-01-24 12:47

Vi kan ju frakta Ino pi60 till mig och mina Dynaudio Contour S3.4 till dig och
göra en test hur stor skillnad det är i mätningarna och upplevelsen av ljudet
innan du gör dig av med bilen! :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-24 12:54

mx skrev:Beroende på placering i rummet spelar de ju ned till 25 Hz utan större problem.

Möjligen återges då det ovanför 25 Hz med en puckel? Att bara ange en undre gräns utan att ta med hela förloppet är rätt meningslöst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-24 12:56

Nu minns jag inte specen, men specar man "+/- 3dB" så kan det ju vara en högre puckel i basen där specen stannar vid +3dB-frekvensen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-01-24 12:58

Mycket möjligt, jag vet inte.

Jag har för mig att det som är angivet från Dynaudio är uppmätt med en
högtalare och utan rumspåverkan. Men jag kanske minns fel.

Två högtalare samt ett rum borde ju påverka en del då misstänker jag.
Alea iacta est.

eriken

Inläggav eriken » 2011-01-24 14:34

mx skrev:Vi kan ju frakta Ino pi60 till mig och mina Dynaudio Contour S3.4 till dig och
göra en test hur stor skillnad det är i mätningarna och upplevelsen av ljudet
innan du gör dig av med bilen! :P

Låter kul, fast jag tycker att det bästa vore om vi fraktade hit dina dynaudio som du lämnade här, för gott! Du har ju ett par OA5:or som du kan klara dig med :)

Återgå till Generellt om hifi