Moderator: Redaktörer
eStefan skrev:Jag tror att jag har hyfsad känsla för vad som menas med "bumlig" bas; man vet när man hör det. Men vad betyder det rent fysikaliskt? Resonanser? Långsamhet? Distorsion?
RogerGustavsson skrev:Möjligen kan vi lägga till en minst lika stor faktor, rummets akustik.
2-ch skrev: här inne är vi inte bara petiga utan uberfantastisk otroligt nogrann-petiga....
Vi är duktiga på att prylar,...:
paa skrev:2-ch skrev: här inne är vi inte bara petiga utan uberfantastisk otroligt nogrann-petiga....
Vi är duktiga på att prylar,...:
duktiga på att prylar??
Petiga var ordet, sa Bull!
eStefan skrev:Jag tror att jag har hyfsad känsla för vad som menas med "bumlig" bas; man vet när man hör det. Men vad betyder det rent fysikaliskt? Resonanser? Långsamhet? Distorsion?
---
Hej förresten!
Detta är mitt första inlägg i forumet men jag har hängt här och läst ganska länge. Tänkte bara kort presentera mig: Jag är väl ingen direkt hifi-nörd, även om vissa i bekantskapskretsen kanske skulle säga det. Men jag har märkt att jag hela tiden kommer tillbaka till Faktiskt, jag är intresserad av bra ljud. Jag vill göra det bästa av min ljudanläggning under mina förutsättningar och här finns en otrolig samlad kunskapskälla att ösa ur. Min anläggning är ytterst modest, de flesta av er skulle förmodligen tveka att ha den i badrummet. Men jag är nöjd.
Fokus för mig har alltid varit ett genuint musikintresse, jag har ganska bred men smal smak (exempel: Esbjörn Svensson Trio, Pet Shop Boys, Broder Daniel, The Walkabouts). Elektronisk musik är dock min hemmaplan; mina gudar är Kraftwerk och New Order och just nu lyssnar jag väldigt mycket på "vardagsrumstechno" från Berlin: Apparat, Modeselektor, Ellen Allien, Sascha Funcke, etc.
So long, och åter till ämnet.
Kronkan skrev:Har nästan en komplett samling KRaftwerk.
eStefan skrev: jag har ganska bred men smal smak
paa skrev:eStefan skrev: jag har ganska bred men smal smak
Mycket ovanligt insiktsfullt.
Välkommen.
-Martin- skrev:paa skrev:eStefan skrev: jag har ganska bred men smal smak
Välkommen.
Var skriver han det någonstans? Försöker du göra dig rolig på hans bekostnad?
MichaelG skrev:-Martin- skrev:paa skrev:eStefan skrev: jag har ganska bred men smal smak
Välkommen.
Var skriver han det någonstans? Försöker du göra dig rolig på hans bekostnad?
Det skriver han i sitt första inlägg. Jag tolkade det som paa; dvs insiktsfullt. (Vilket är en entydigt positiv egenskap.)
Hälsn. Michael
Kronkan skrev:Har nästan en komplett samling KRaftwerk.
eStefan skrev:...
Jag är väl ingen direkt hifi-nörd, även om vissa i bekantskapskretsen kanske skulle säga det...
Strmbrg skrev:En annan orsak kan ju vara att högtalaren helt enkelt inte förmår att återge nyanser i basljuden.
Förmodligen kan även en förhöjd nivå i basen orsaka detta. Alltså att den höga basnivån ger en hörselmässig maskeringseffekt av ljud i andra tonområden.
Kronkan skrev:Har till trådskaperens ära spelat EST ikväll.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster