Vad är fel med min Squeezebox? Högfrekventa missljud!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-06-21 14:41

"Problem: Can't open file" står det när jag försöker spela upp en mp3 med den nya convert.conf... :(

Suck nu börjar de bli riktigt jobbigt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-21 15:03

Xenod skrev:Svante:

Alla låtar jag hittills kollat och hört missljud på har varit samplade i 44 kHz, så jag antar att det utesluter vikningsdistorsion? Konstigt dock att felet låter såpass likt exemplet du visade.

Mm, det kan ju vara någon samplingsfrekvenskonvertering inblandad som inte är riktigt gjord. Det finns en hel del exempel på att såna där algoritmer implementeras dåligt. Kanske konverterar den 44100 till 48000? Har SB en "native" samplingsfrekvens som allting konverteras till?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-21 20:50

Svante skrev:
Xenod skrev:Svante:

Alla låtar jag hittills kollat och hört missljud på har varit samplade i 44 kHz, så jag antar att det utesluter vikningsdistorsion? Konstigt dock att felet låter såpass likt exemplet du visade.

Mm, det kan ju vara någon samplingsfrekvenskonvertering inblandad som inte är riktigt gjord. Det finns en hel del exempel på att såna där algoritmer implementeras dåligt. Kanske konverterar den 44100 till 48000? Har SB en "native" samplingsfrekvens som allting konverteras till?

Nej, det har den inte mig veterligen. Men däremot Windows K-mixer som konverterar allt till 48k.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-21 21:15

Svante skrev:Mm, det kan ju vara någon samplingsfrekvenskonvertering inblandad som inte är riktigt gjord. Det finns en hel del exempel på att såna där algoritmer implementeras dåligt. Kanske konverterar den 44100 till 48000? Har SB en "native" samplingsfrekvens som allting konverteras till?

Nope. Den skall vara bit-perfekt på utgången. Den burkar vara ett av argumenten för den. Eftersom den INTE är ett ljudkort så går den inte via k-mixer utan har sin egen pipa. En mp3:a skall gå som opillad fil hela vägen över till SB3:an. Det är det som är så konstigt.

Kan det vara så att den försöker omsampla om det är brist på bandbredd? Hade du Xenod provat att köra med nätverkskabel istf wifi?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-21 21:32

Under "Home / Player Settings for [Namnet på din SB3] / Audio" finns alternativet

Kod: Markera allt
BITRATE LIMITING
SlimServer can automatically convert your music files to WAV/AIFF or MP3 on-the-fly to lower the bitrate of the data streamed to your player. This is useful if you are connecting your player to SlimServer across the Internet or are having intermittent problems using a wireless network. You can choose the maximum bitrate that SlimServer will stream to your player. MP3 songs encoded at a bitrate lower than below won't be converted. If you choose No Limit, SlimServer will stream your MP3 files without conversion and your other file types as uncompressed PCM audio.
The LAME encoder appears to be installed correctly on your system.

Kontrollerat att den är inställd på "No limit"

Det skulle kanske också kunna vara alternativet

LAME QUALITY LEVEL
The LAME MP3 encoder may be used to convert your music to MP3 format for streaming. You can adjust the quality setting for LAME in the range 0 to 9. 9 is the default setting, which sounds very good at high bit rates and and uses the least amount of computing power. 0 is the highest quality, but may slow your computer down. Some computers running SlimServer may not be able to convert fast enough with higher quality settings.

Bara för att vara HELT säker... - När du ominstallerade, avinstallerade du då SlimServer helt... Startade om datorn... innan du installerade på nytt? Om inte... prova med det.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-23 18:33

Väntar spänt...

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-06-24 12:14

Hej Koffe!

Har blivit lite hifi-tid nu med midsommar och en butik som man ska försöka hålla öppen 11-23 varje dag :)

Ska testa att ominstallera Squeezebox så ordentligt jag kan, och även kolla den där inställningen. Återigen tack för tips och engagemang!

Återkommer!

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2010-02-03 16:27

Oj, det tog väldigt mycket längre tid än jag tänkt mig att skriva i tråden igen :P

Blev så less på det för jag lyckades aldrig lösa det.

Nu har jag dock hittat lite ny energi för att gå till botten med detta. Problemet är alltså att jag får väldigt högfrekventa missljud (som ringningar) när mp3-filer spelas som har gott om lågfrekvent innehåll.

Har nu konstaterat att det inte är fel på filerna jag använde. Idag har jag en helt annan setup med ny dator, nytt nätverk osv, men problemet kvarstår.

Har även provat att installera DSBrigde och streama ljudet från Spotify till Squeezeboxen. Vid installationen lade jag lame_enc.dll i spotify-mappen, så jag antar att det är den som kodar ljudströmmen? Problemet är iaf högst märkbart även när jag spelar låtar via Spotify.

Nu har jag fått för mig att det skall gå att byta ut avkodaren för mp3-ljud som Squeezeboxen använder? När jag går in på inställningar i webbgränsnittet (serverinställningar -> avancerat -> filtyper) så ser jag att man kan välja avkodare för olika filtyper.

På mp3 kan jag välja "urpsprungligt" eller "avaktiverad". Kan jag inte installera en annan avkodare och välja där på något sätt?

Sen har jag också sett i (serverinställningar -> spelare -> ljud) att jag inte kan välja "gräns för bithastighet" eller "kvalitetsnivå för LAME" pga att den säger att jag inte har LAME installerat.

Någon som har tips på hur jag kan byta avkodare eller andra inställningars om går att ändra på?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-03 16:53

Har för mig att Svante hade samma problem.
Tror det var att den stod olämpligt placerad, eller om det var något med skärmningen i alla fall.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2010-02-04 17:51

Men jag har inte samma problem vid uppspelning av FLAC-filer? Bara mp3...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-27 10:41

Hej Xenod!

Läser du i denna tråd fortfarande? Jag har exakt samma problem som du. Jag konstaterade det på samma sätt: bastung musik ger högfrekventa ringningar.

Kom du fram till något? Jag har ersatt min convert.conf med en helt "ren":

# $Id: slimservice-convert.conf 21790 2008-07-15 20:18:07Z andy $

mp3 mp3 * *
        -

aif aif * *
        -

wav wav * *
        -

ogg ogg * *
        -

wma wma * *
        -

flc flc * *
        -

Denna tog jag från "slimservice-convert.conf" som låg i samma mapp. Detta borde göra servern helt dum, och endast tillåta filtyper som är native i squeezeboxen. Det går fint att spela upp musik över internet till jobbet, men jag kan inte säga om problemet är löst förrän jag kommer hem.

Vore kul att höra om du har lyckats lösa det.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-27 14:25

Nepp. Jag var hem om på lunchen och det lät lite skräpigt som vanligt.

Ingen med någon bright idé? Koffe?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2011-01-28 00:18

Ja, jag misstänkte väl att någon mer borde drabbas förr eller senare :(

Jag har tyvärr inte lyckats lösa det. Har begränsat mig till att bara lyssna på mitt FLAC-bibliotek, vilket är ganska tråkigt :(

Undrar om det inte är fler som har detta egentligen, fast de inte hör det. Det krävs ju ganska speciell musik för att få fram det. När man väl hört det en gång är det lättare att störas dock...

En låt som sätter igång ringandet mycket tydligt i vissa partier är "Infected Mushroom - Institute of science". Den finns inte släppt på något av deras album tyvärr.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi