Det kan så vara fast vad strängen handlade om var att använda tyg som rumsavdelare i syfte att inte ljudet skulle gå in i andra rum och då har jag försökt påvisa att ljudisolering är bättre än absorption, mitt företags verksamhetsområde till trots
Och det är just det som är dilemmat med lyssningsrum. De flesta vill ju kunna dra på lite och det är få förunnat att kunna bo alldeles ensamma i ett hus med grannar på gott avstånd. Därför behöver man då isolera men när man isolerar så skapar man ofta ett absorptionsbehov.
Personligen tycker jag dock inte om att lyssna på musik i en öppen miljö. Ta ut din anläggning och ställ den på en gräsmatta så kommer du att upptäcka att det inte finns någon spatial känsla alls. Man behöver faktiskt lite ekon för att skapa en "rumskänsla", är min uppfattning. Rumskänslan skall ju dessutom komma ifrån alla frekvenser i bandet, inte ett fåtal. Det är därför jag absolut inte tycker att man skall klä en hel vägg med tyg. Men förstareflexerna och stående vågor måste man ändock göra något åt. Men på ett balanserat sätt - inte genom att bara angripa t ex de högre frekvenserna och så strunta i de i mellan- och basregistret.
Och, återigen, med rätt positionering så kan man uppnå väldigt mycket. Det är dessutom helt gratis!
Vad kör du med för högtalare då, Strmbrg?
Edit som svar på din edit:
Basen är ju faktiskt inte direktionell. Ju lägre ner du kommer desto mer omni blir den och går åt alla håll.
Sounds Of Science (SOFSCI) är en Skype spin-off, som ett resultat av behovet av bättre akustiska omgivningar. Jag är delägare i företaget ifråga.