Dynaudios DVD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-01-30 00:13

Med risk för att hälla bensin på elden nu så upplevde jag det som att det gick
att spela högre med mina Dynaudio Contour S3.4 med bibehållet ljudtryck
"basen i magen"-känslan än med Ino pi60 hemma hos eriken.

Men som sagt är det olika rum. Vi får väl försöka ta och frakta högtalarna
mellan varandra här i framtiden för mer utvärdering.

Extra spännande finner jag det då både subjektivisten och Ingvar själv
berättar vad "distande bas" egentligen är i en annan tråd. Enligt den
definitionen förstår jag verkligen inte vad någonting handlar om längre i så fall.

Då distar nog varenda högtalare jag lyssnat på. Förutom bion hemma hos
hassesolo.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-30 00:15

patjoh: Helt klart, håller helt med om det. Men varför dissa någon annans
upplevelser när denne bara redogör för vad han upplevt och tycker?

subjektivisten behöver ingen som försvarar honom, för det gör han så bra
själv, men det irriterar mig att folk gör sig lustiga över och försöker förringa
andra.

Var det förresten någon som såg vad subben svarade på frågan om inte
pi60 distar en massa?
Senast redigerad av shifts 2011-01-30 00:32, redigerad totalt 3 gånger.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-30 00:16

Ja alla högtalare och förstärkare distar, frågan är bara hur mycket och med vilken karaktär.

Dvs hur högt kan du spela utan att distan blir hörbar/detekterbar är det intressanta.

Vill även påpeka att tidigare uttalanden om att det inte skulle gå att höra någon skillnad på dacar och kablar visar hur lite man bryr sig om detaljerna.

Allt gör skillnad. En ny soffa eller ett bord gör skillnad. Frågan är bara hur mycket och om det är något att bry sig om, men ALLT påverkar i någon form.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-30 00:19

adzer skrev:Vill även påpeka att tidigare uttalanden om att det inte skulle gå att höra någon skillnad på dacar och kablar visar hur lite man bryr sig om detaljerna.

Vem sa detta? Inte fasiken var det jag i alla fall[s]![/s].
Senast redigerad av shifts 2011-01-30 00:23, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-30 00:21

shifts skrev:
adzer skrev:Vill även påpeka att tidigare uttalanden om att det inte skulle gå att höra någon skillnad på dacar och kablar visar hur lite man bryr sig om detaljerna.

Vem sa detta? Inte fasiken var det jag i alla fall!

Det var patjoh som nämde dacar och kablar. Eller nämde rättare sagt andras reaktioner över dessa ämnen. Var inte riktad till nån specifik, isf hade jag citerat dem.

Jag ville bara poängtera att allt påverkar ljudet i någon form.

Och iom att jag inte nämde dig så kan du ta det lungt. inte bra för hjärtat att brusa upp sig i onödan.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-01-30 00:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-30 00:22

Ok, jag tar bort mitt utropstecken.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-30 00:26

migu1971 skrev:Nu e det väl så att subben är den största förespråkaren för blind tester, fe tester, och super duper mätningar och dyligt . Då tycker jag att det är ganska konstigt att han dissar en högtalare som han har hört på en mässa. Jag vet i allafall hur snacket hadde gått om någon sagt att INO PI60 lät dåligt och distade på en mässa.

Vad har det med varandra att göra?
Och jag väntar ÄN med förklaringen vad det är i rummet som gör att en högtalare låter som den distar i mellanregistret. Eller, ska jag tolka din tystnad som att du inte vill erkänna att du hade fel?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-30 00:29

patjoh skrev:Min reaktion på det du säger är ungefär den som din reaktion är när folk hör stora skillnader på kablar och nya DACs....den finns liksom inte där så det är störande eller ens går att höra liksom. Tex 3.4 som jag lyssnat massor på med all musik och upp till 110db, där hörde jag ingen distorsion. Sapphire har jag bara lyssnat tillfälligt på, men det är en mycket mer påkostad modell (och 2-3 ggr dyrare).

Vad finns liknelsen mellan kablar, DACar och högtalare? Skillnaderna mellan högtalare är 1000-tals gånger större och självklart mätbara.
Jag tror inte 3.4 låter rent alls vid 110 dB, snarare väldigt orent. Bara för du inte upplever det så betyder inte det att det inte finns. En kompis kan inte se EE alls. Även om man förklarar det så ser han inte det. Betyder det då att EE inte finns?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-30 00:38

Är det inte bara lättare att inse att folks hörsel och psyke inte är lika?

Att du hör saker som någon annan gör betyder inte per automatik att du har bättre hörsel. Finns många andra faktorer som kan ligga bakom.

Vissa folk stör sig olika på mycket på olika saker. Jag personligen tål verkligen inte vassa diskanter och s-ljud. Medans dist i de lägre registren inte stör mig i närheten så mycket.

Andra folk tål inte dist i basen och kan inte lyssna på musik utan en massa baslådor.

Folk är olika. Att sitta och disskutera vem som har bäst smak är ganska fruktlöst egentligen då jag är övertygad om att samtliga tycker att de själva har "rätt".

Speciellt om observationerna är gjorda i olika rum, med olika utrustning, med olika källmaterial och på olika tidpunkter.

Jag älskar både dynaudio och ino, även b&w har en del justa högtalare, + en massa andra märken har bra modeller.
Men exakt vilken högtalare som är bäst i varje storleksklass låter jag vara osagt till jag får testa dem sida vid sida.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-01-30 00:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-01-30 00:39

shifts skrev:patjoh: Helt klart, håller helt med om det. Men varför dissa någon annans

själv, men det irriterar mig att folk gör sig lustiga över och försöker förringa
andra.

pi60 distar en massa?

Men herregud, har du inte sett hur subben attackerar folk i kabeldiskussioner, när folk hör stora skillnader på nya CD spelare osv. Här säger han ungefär samma sak, dvs någonting som är uppåt väggarna, då måste man ju (liksom subben själv när "ormoljan" kommer på tapeten) kommentera det:) Och då på samma sätt som han, dvs lyssnar man i 80-90 db med Dynaudios, MA mfl bästa modeller och hör massa dist, ja då är det ett påstående som likväl ormolja folk måste skyddas ifrån 8)

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-01-30 00:41

subjektivisten skrev:
patjoh skrev:Min reaktion på det du säger är ungefär den som din reaktion är när folk hör stora skillnader på kablar och nya DACs....den finns liksom inte där så det är störande eller ens går att höra liksom. Tex 3.4 som jag lyssnat massor på med all musik och upp till 110db, där hörde jag ingen distorsion. Sapphire har jag bara lyssnat tillfälligt på, men det är en mycket mer påkostad modell (och 2-3 ggr dyrare).

Vad finns liknelsen mellan kablar, DACar och högtalare? Skillnaderna mellan högtalare är 1000-tals gånger större och självklart mätbara.
Jag tror inte 3.4 låter rent alls vid 110 dB, snarare väldigt orent. Bara för du inte upplever det så betyder inte det att det inte finns. En kompis kan inte se EE alls. Även om man förklarar det så ser han inte det. Betyder det då att EE inte finns?

Jag tror i själva verket att disten du hör är placebo :)
Ock sen på din fråga kan det inte vara så att om en högtalare är felplacerad i ett väldigt fel rum kan upplevas som att den distar ?
Så var det för mig i allafall i mitt nuvarande lyssningsrum innan jag fick årdning på akustiken.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-30 00:51

Min farsa är likt förbannat starkare än alla era
farsor tillsammans . . . eller ? :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-30 00:54

patjoh skrev:Men herregud, har du inte sett hur subben attackerar folk i kabeldiskussioner, när folk hör stora skillnader på nya CD spelare osv. Här säger han ungefär samma sak, dvs någonting som är uppåt väggarna, då måste man ju (liksom subben själv när "ormoljan" kommer på tapeten) kommentera det:) Och då på samma sätt som han, dvs lyssnar man i 80-90 db med Dynaudios, MA mfl bästa modeller och hör massa dist, ja då är det ett påstående som likväl ormolja folk måste skyddas ifrån 8)

Du kan alltså inte relatera saker till varandra alls ser jag. Inte så konstigt att du inte förstår detta då. Enkelt förklarat, mellan 1 kilo och 1000 kilo så har vi en rätt stor differens. Mellan 1 kilo och 1,001 kilo, så har vi en rätt liten differens.
För att dra denna jämförelse med hifi, så är det ofta stora skillnader mellan olika högtalare (ja, vet ju inte om du hör detta men det är det, både hörbara och mätbara). Det är desto mindre skillnader mellan olika DACar och kablar. Högtalare = 1kilo vs 1000 kilo, DACar = 1 kilo vs 1,001 kilo.
Klart?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-30 00:56

migu1971 skrev:Jag tror i själva verket att disten du hör är placebo :)
Ock sen på din fråga kan det inte vara så att om en högtalare är felplacerad i ett väldigt fel rum kan upplevas som att den distar ?
Så var det för mig i allafall i mitt nuvarande lyssningsrum innan jag fick årdning på akustiken.

Den är klart mätbar, C4 har en dist på 2% vid det känsliga området kring 5khz (+ även vid 10 khz, ännu värrew då) @ 95dB.
Oj, du kunde inte skilja på dist från högtalaren och klangliga problem i rummet?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-30 01:03

patjoh skrev:
shifts skrev:patjoh: Helt klart, håller helt med om det. Men varför dissa någon annans

andra.

pi60 distar en massa?

Men herregud, har du inte sett hur subben attackerar folk i kabeldiskussioner, när folk hör stora skillnader på nya CD spelare osv. Här säger han ungefär samma sak, dvs någonting som är uppåt väggarna, då måste man ju (liksom subben själv när "ormoljan" kommer på tapeten) kommentera det:) Och då på samma sätt som han, dvs lyssnar man i 80-90 db med Dynaudios, MA mfl bästa modeller och hör massa dist, ja då är det ett påstående som likväl ormolja folk måste skyddas ifrån 8)

Nej, jag tycker sällan han attackerar folk på det sätt som gjorts i tråden,
med lustifikationer och en hånande ton. Han ifrågasätter och gör det rätt
bryskt och han har flera gånger ifrågasatt saker jag sagt på det sättet.
Hyser jag agg över det? Knappast, det är ju bara att diskutera kring
varandras uppfattningar så förstår man genast mer om varför den andra
tycker som den gör.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-01-30 01:05

subjektivisten skrev:
migu1971 skrev:Jag tror i själva verket att disten du hör är placebo :)

Den är klart mätbar, C4 har en dist på 2% vid det känsliga området kring 5khz (+ även vid 10 khz, ännu värrew då) @ 95dB.
Oj, du kunde inte skilja på dist från högtalaren och klangliga problem i rummet?

Å du kan tydligen inte läsa

"kan upplevas som att den distar"
sa jag någonstans att det distade hemma hos mig ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-30 01:11

Du sa att rummet kan påverka så det låter som högtalaren distar i mellanregistret.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-01-30 01:18

subjektivisten skrev:Du sa att rummet kan påverka så det låter som högtalaren distar i mellanregistret.

Se nu till att lära dig LÄSA

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-30 01:21

Jag kan läsa rätt bra faktiskt. Du verkar desto mer förvirrad. Anklagar folk för saker du själv gör.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-30 01:23

Tycker det är intressant hur man "inte" får säga negativt om vissa prylar. Man får säga att man har "annan smak" men ger man konkrekta problem så blir det ett satans liv.
Kanske dax att byta namn på tråden?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-01-30 02:39

shifts skrev:
patjoh skrev:

andra.

pi60 distar en massa?

Nej, jag tycker sällan han attackerar folk på det sätt som gjorts i tråden,
med lustifikationer och en hånande ton. Han ifrågasätter och gör det rätt
bryskt och han har flera gånger ifrågasatt saker jag sagt på det sättet.
Hyser jag agg över det? Knappast, det är ju bara att diskutera kring
varandras uppfattningar så förstår man genast mer om varför den andra
tycker som den gör.

Du har du missat mycket eller är det som vanligt att inom Ino familjen håller man ihop till varje pris. Mindre sympatisk person får man leta länge efter.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-30 03:07

Har ni umgåtts mycket . . . :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-30 03:24

En nästan sju år gammal tråd grävs upp, och tjafset drar igång som tiden stått stilla. Skyttegravskrig och personangrepp.

Fascinerande.

Ska bli intressant att se om någon orkar eller kan komma med bra argument för att låsa upp den.

*klick*

/K12

T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Föregående

Återgå till Generellt om hifi